Instagram vs. rzeczywistość – postępy w treningu siłowym i robieniu formy

Strength-Social-Media-A-Reality-Check
Czas czytania: 3 min

Jak to jest z tą siłą? Wyglądem? Docięciem? Wszędzie w Social Mediach jest mnóstwo stories i zdjęć przedstawiających sylwetki idealne, wyrzeźbione mięśnie, szczupłe i wysportowane ciała… Wydaje Ci się czasem, że każdy jest taki perfekcyjny… Tylko nie Ty? Rosnąca presja social mediów czasem bywa podnoszona w mediach, a potem temat znika. A Ty znowu wchodzisz na Instagram i widzisz te dopracowane story. I znowu czujesz, ze to Ty jesteś ofiarą losu, która nie umie zrobić formy. Czy rzeczywiście wszyscy są tacy idealni? Jak to w końcu jest?

Instagram vs. Rzeczywistość

Niestety. Genetyka ma znaczenie. Jeśli jesteś z natury bardzo wysoki, albo masz szerokie biodra albo barki – nie jesteś w stanie tego zmienić, ale nie szkodzi. Możesz zmienić całą resztę – swoją kompozycję ciała na przykład. Swoje oczekiwania względem własnej sylwetki musisz jednak dostosować do swoich możliwości. Staraj się wymagać, ale stopniowo – nie od razu Rzym zbudowano. Standardowo, jesteś w stanie przybrać maksymalnie 1 kg mięśni w miesiącu. Nie musisz przyspieszać tego procesu, wszystko przyjdzie w swoim czasie. Gdybyś spojrzał na swoje zdjęcie sprzed roku i porównał je z tym, na którym trenujesz systematycznie od 12 miesięcy, uzyskałbyś efekt Instagrama. Ale na co dzień patrzysz na siebie w lustrze i dlatego nie widzisz postępu.

Oczywiście, im dłużej trenujesz regularnie, tym trudniej jest zauważyć postępy, ponieważ organizm przyzwyczaja się do treningu i wysiłku, ale to już temat na osobną historię.

Oczekiwania dotyczące siły

Coraz więcej osób uprawia sporty siłowe, coraz więcej osób zaczyna też treningi siłowe. Wraz z popularnością tego typu treningów, rośnie też presja na bycie nie tylko fit, ale także – silnym. Patrząc na social media można byłoby przypuszczać, że świat pełen jest strong manów.

Na szczęście możemy użyć podstawowych wytycznych jako przewodnika. Można byłoby skategoryzować siłę i sprawdzić ją, np. weryfikując najbardziej podstawowe ćwiczenie, jakim jest przysiad. Chcesz sprawdzić, czy jesteś strong manem? Spójrz na poniższy podział:

  • jesteś siłaczem – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 2,5x większym niż Twoja masa ciała lub większym
  • Twoja siła jest na dobrym poziomie – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 2-2,5x większym niż Twoja masa ciała
  • czas popracować nad rozwojem siły – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 1,5-2x większym niż Twoja masa ciała
  • trening siłowy musisz zacząć od podstaw – jesteś w stanie wykonać przysiad maksymalnie z obciążeniem równym Twojej masie ciała

Pamiętaj, że parametry te dotyczą przysiadu, który angażuje największe grupy mięśniowe. Inaczej będzie się to prezentować przy wyciskaniu na klatkę leżąc –

  • jesteś siłaczem – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 1,5x większym niż Twoja masa ciała lub większym
  • Twoja siła jest na dobrym poziomie – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 1,25-1,5x większym niż Twoja masa ciała
  • czas popracować nad rozwojem siły – jesteś w stanie wykonać przysiad z obciążeniem 1-1,25x większym niż Twoja masa ciała
  • trening siłowy musisz zacząć od podstaw – jesteś w stanie wykonać przysiad maksymalnie z 0,75x Twoja masa ciała

A teraz czas na Instagram…

Po pierwsze, bardzo wiele osób wrzuca zdjęcia w social mediach posługując się dużą ilością filtrów, wykorzystując grę świateł. Zdjęcia robią bezpośrednio po treningu, wykorzystując dodatkowo efekt pompy mięśniowej – nie ma w tym wszystkim nic złego, każdy z nas chce pokazywać swoje zdjęcia w jak najlepszym wydaniu. Takim materiałem możesz się inspirować, dążyć do ideału – ale nie pozwól, by Cię to dołowało.

Zauważ, że sam zaobserwowałeś tych, którzy prezentują się idealnie – to oni inspirują Ciebie, byś też stawał się coraz lepszą wersją siebie, każdego dnia.

Inspiruj się właśnie nimi i dąż do tego, by stopniowo, ale konsekwentnie robić własne postępy. Niedługo to Ty będziesz służyć za inspirację.

Polecamy także:

Czym jest kulturystyka? – MEGAFORMA

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Podaruj sobie trochę optymizmu!

Czas czytania: 4 min Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu odpowiedzialnym za np. kontrolę nastroju i samopoczucia, humor, czy procesy zasypiania, a także ma wpływ na potrzeby

Powroty – UNSTOPPABLE

Czas czytania: 2 min Czy są wśród nas fani zajęć grupowych fitness? Wiemy, że tak. A jeśli tak, to na pewno z radością przyjmiecie fakt, że już 2.10.2021 odbędzie

Prozdrowotne właściwości miodu

Czas czytania: 2 min Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto