5 zasad zdrowego odżywiania

Jak jeść zdrowo?
Czas czytania: 2 min

Ostatnie lata to wielki boom na zdrowe odżywianie. Zdrowy styl życia, bycie ‘fit’ – to wszystko jest na czasie. Zwiększa się świadomość tego, jak duże znaczenie dla naszego zdrowia ma to, co jemy. Z jednej strony jest to bardzo pozytywne zjawisko, z drugiej jednak zalew informacji, często sprzecznych, na temat tego, co zdrowe, może doprowadzić do bólu głowy. Zanim zaczniesz czytać elaboraty na temat tego, co zrobić, by być ‘fit’, zacznij od kliku prostych zasad. To one pozwolą ci zachować zdrowie i energię na co dzień.

Nie przejadaj się

W dzieciństwie zwykle intuicyjnie wiemy, ile powinniśmy jeść, by zachować zdrowie, dobre samopoczucie i energię. Niestety w toku naszego rozwoju różne zewnętrzne czynniki intuicję tę zaburzają. W konsekwencji, w dorosłym życiu, nasze codzienne posiłki często nie mają nic wspólnego z realnym zapotrzebowaniem. Staraj się wsłuchać w swój organizm. Jedz wtedy, kiedy jesteś głodny. Przede wszystkim nie przejadaj się. Każdy posiłek kończ z uczuciem delikatnego niedojedzenia. Głód ten najprawdopodobniej zniknie po około 20 minutach – tyle bowiem trwa proces przesyłania do mózgu sygnałów dotyczących głodu i sytości.

Pij wodę

Jest to jedna z najważniejszych zasad zdrowego odżywiania, choć de facto dotyczy picia. Woda to życie. Wszystkie ważne procesy w naszym organizmie zachodzą w środowisku wodnym. Człowiek składa się w większości z wody! Powinniśmy dostarczać sobie ok. 2 l wody dziennie. Zamień innego rodzaju płyny, szczególnie napoje słodzone, właśnie na wodę. Popijaj ją małymi łykami przez cały dzień. Kiedy wejdzie ci to w nawyk, odczujesz pozytywne skutki właściwie na każdej płaszczyźnie.

Jedz sezonowo

Warzywa i owoce sezonowe mają najkorzystniejszy wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego? Ponieważ zostały wyhodowane w odpowiednich, naturalnych warunkach. Produkty spoza sezonu powstają w szklarniach, przy użyciu sztucznie wytworzonej temperatury i oświetlenia. Już sam ich smak, dużo gorszy niż w czasie właściwego sezonu, świadczy o niższej wartości odżywczej. Niekiedy warzywa i owoce, na które nie trwa w Polsce aktualnie sezon, trafiają tu z innych krajów. Czas i sposób ich transportu powoduje, że tracą cenne właściwości, a dodatkowo, by w ogóle transport przetrwały, muszą zostać poddane zabiegom konserwującym.

Jedz lokalnie

Lokalne produkty, które powstały w niedalekim otoczeniu, trafiają do naszej kuchni po relatywnie niedługim czasie od momentu wytworzenia. Czas działa zawsze na niekorzyść produktów spożywczych, które wraz z jego upływem tracą cenne właściwości odżywcze. Dlatego też to, co polskie, będzie zwykle cenniejsze dla naszego organizmu. Wielu ekspertów ponadto twierdzi, że ludzie dopasowują się do swojego najbliższego środowiska, dostosowując do niego także swoją florę bakteryjną. Lokalna żywność jest w tej sytuacji najzdrowsza, co pokazują liczne zatrucia pokarmowe po spożyciu pokarmów podczas egzotycznych urlopów.

Jedz produkty nieprzetworzone

To hasło pojawia się w zasadach zdrowego odżywiania bardzo często. Dla wielu osób jednak nic nie znaczy. Jakie to produkty nieprzetworzone? Najprościej odnieść je do etykiet. Jeśli jakiś produkt w sklepie etykiety nie posiada, np. warzywa, owoce, surowe mięso – to jest to produkt nieprzetworzony, który dopiero w domu, sami przetwarzamy w celu spożycia. Oczywiście nie oznacza to, że wyłącznie z takich produktów powinniśmy korzystać, choć to one powinny w naszej kuchni przeważać. Warto jednak sprawdzać etykiety i wybierać te z jak najkrótszym składem.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma