Białko a odchudzanie. Fakty i mity.

Białko, a odchudzanie
Coraz więcej diet odchudzających nakazuje zwiększenie zawartości białka w diecie. Dieta bogatobiałkowa, kiedy jest źle zbilansowana, negatywnie wpływa na zdrowie.
Czas czytania: < 1 min

Coraz więcej diet odchudzających nakazuje zwiększenie zawartości białka w diecie.  Dieta bogatobiałkowa, kiedy jest źle zbilansowana, negatywnie wpływa na zdrowie.

1. Białko w diecie

Białko w organizmie pełni zróżnicowane funkcje:

  • buduje tkanki, w tym mięśnie,
  • uczestniczy w zwiększeniu odporności (synteza przeciwciał),
  • regeneruje skórę i tkanki,
  • reguluje gospodarkę hormonalną (hormony),
  • uczestniczy w procesie trawienia (enzymy trawienne).

2. Przedawkowanie białka w diecie

Dieta bogatobiałkowa ma mnóstwo plusów, jednakże może dojść do przedawkowania białka.

Białko jest głównym źródłem związków zawierających azot, które podczas metabolizmu w wątrobie są przekształcane do mocznika oraz innych związków.

Jego zbyt duża ilość w diecie prowadzi do upośledzenia funkcji nerek, a z czasem do ich niewydolności. Co więcej, osoby zwiększające ilość białka w diecie poprzez spożywanie mięsa lub ryb są narażone na wystąpienie dny moczanowej – kwas moczowy zaczyna odkładać się w stawach, powodując stany zapalne oraz trwałe uszkodzenie.

W diecie osób, które pragną się odchudzać, białko nie powinno przekraczać wartości 1,5-2 g/kg masy ciała, czyli osoba ważąca 70 kg powinna w ciągu dnia dostarczyć organizmowi od 105 do 140 g białka.
Zaleca się jednak niższe spożycie białka i zazwyczaj oscyluje w granicach 1.6g/kg masy ciała.

Jeżeli planujemy odchudzanie dietą bogatobiałkową, warto przed jej rozpoczęciem zrobić badania krwi sprawdzające stan nerek i wątroby (mocznik, kreatynina, ALAT, AspAT). W przypadku upośledzenia funkcjonowania tych narządów dieta bogata w białko może prowadzić do ich niewydolności.

Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze dieta zbilansowana. A czynnikiem determinującym odchudzanie będzie zawsze ujemny bilans kaloryczny.
Dlatego zawsze zalecamy najpierw konsultację z dietetykiem zanim zaczniemy stosować wszelkiego rodzaju diety.

Polecamy również:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu