Biotyna – zbędny suplement, czy “witamina piękna” ?

biotyna
Czas czytania: 2 min

Biotyna, znana także jako witamina H lub witamina B7, to organiczny związek chemiczny z grupy rozpuszczalnych w wodzie witamin B. Występuje powszechnie w przyrodzie – jest wytwarzana przez bakterie oraz niektóre grzyby, glony i rośliny. Witamina H stanowi koenzym kilku różnych enzymów, który uczestniczy w wielu procesach chemicznych zachodzących w organizmie. Bierze udział między innymi w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów oraz syntezie białek i kwasów tłuszczowych.

Właściwości i zastosowanie

Biotyna jest jedną z witamin, co oznacza, że jest niezbędna do odpowiedniego funkcjonowania całego organizmu. Jak wiele witamin z grupy B, ma ona ścisły związek z budową i kondycją skóry oraz włosów i paznokci. Badania potwierdzają, że u osób, które przyjmują biotynę w postaci suplementu przynosi ona wiele dobrego w zakresie dbałości o wyżej wymienione kwestie.

Precyzując, biotyna:

  • ma wpływ na aktywność gruczołów łojowych, reguluje ich pracę i zapobiega łojotokowi, 
  • reguluje wydzielanie sebum, zapobiegając nadmiernemu przetłuszczaniu się skóry, 
  • zapobiega powstawaniu przebarwień, ujednolica koloryt skóry, 
  • przeciwdziała łuszczeniu się skóry, 
  • zapobiega stanom zapalnym skóry i powstawaniu wyprysków, 
  • działa nawilżająco i regenerująco na naskórek, 
  • wspomaga gojenie się ran, 
  • poprawia kondycję włosów (prawdopodobnie ze względu na udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych) poprzez poprawę ich grubości, elastyczności i połysku, 
  • wspomaga tempo wzrostu włosów, 
  • może hamować tempo siwienia włosów, 
  • może hamować przetłuszczanie się włosów, 
  • działa wzmacniająco na kruche paznokcie, 
  • poprawia kondycję paznokci i ogranicza powstawanie pęknięć.

Niedobór i nadmiar

Objawy niedoboru biotyny są związane przede wszystkim z naszą skórą i można zobaczyć je gołym okiem. Pojawiają się na niej różnego rodzaju podrażnienia, przesuszenia, a także stany zapalne. Skóra może również zmieniać kolor na szarawy i łuszczyć się. Słaba płytka paznokcia staje się podatna na złamania i kruszenie. Dochodzi też bardzo często do wzmożonego wypadania włosów.

Objawem mniej oczywistym, ale także występującym u niektórych ludzi jest podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Przy braku biotyny pojawiają się również symptomy ogólne, takie jak brak koncentracji i senność, czy otępienie. Paradoksalnie – z drugiej strony – może wystąpić stan przeciwny, czyli rozdrażnienie.

Brak odpowiednich ilości biotyny w organizmie niekorzystnie wpływa także na mięśnie, co objawia się ich bólem, a niekiedy mrowieniem.

W kwestii nadmiaru biotyny- w większości przypadków- organizm radzi sobie sam z nadmiarem biotyny. Tym samym ciężko jej przedawkowanie. Gdy poziom witaminy H w organizmie jest za wysoki, jest ona wydalana wraz z moczem. Jednak przy długotrwałym i nadmiernym stosowaniu biotyny mogą pojawić się takie skutki uboczne jak: nawracające bóle brzucha, mdłości, biegunka, wymioty oraz zmiany nastroju.

W przypadku biotyny – jak każdego suplementu i witamin – musimy pamiętać, że nie są to cukierki 🙂

Źródła biotyny

Biotyna występuje powszechnie w produktach spożywczych. Znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego. Jej największe źródła stanowią: 

  • żółtka jaj (ok. 54 µg/100 g),  
  • drożdże piwne (ok. 80 µg/100 g),  
  • wątroba wołowa (ok. 100 µg/100 g),  
  • sardynki (ok. 21 µg/100 g), 
  • warzywa strączkowe (ok. 60 µg/100 g),  
  • migdały (ok. 17 µg/100 g), 
  • orzechy włoskie (ok. 37 µg/100 g).  

Wchłanianie biotyny poprawiają inne witaminy z grupy B (tzw. B-kompleks), magnez oraz mangan. Biotyna jest również produkowana w przewodzie pokarmowym przez bakterie jelitowe. 

Oczywistym jest fakt, że witaminy i mikroelementy najlepiej byłoby przyswajać głownie z jedzeniem. Kiedy jednak występują u nas pewne niedobory = problemy, o których wspomniano wyżej, powinniśmy sięgać po tego typu wspomaganie. Biotyna jest naprawdę świetnym uzupełnieniem diety i – jak zostało zawarte w tytule – “witaminą piękna” 🙂

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Podaruj sobie trochę optymizmu!

Czas czytania: 4 min Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu odpowiedzialnym za np. kontrolę nastroju i samopoczucia, humor, czy procesy zasypiania, a także ma wpływ na potrzeby

Powroty – UNSTOPPABLE

Czas czytania: 2 min Czy są wśród nas fani zajęć grupowych fitness? Wiemy, że tak. A jeśli tak, to na pewno z radością przyjmiecie fakt, że już 2.10.2021 odbędzie

Prozdrowotne właściwości miodu

Czas czytania: 2 min Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto