Czym jest kulturystyka?

SS12
Kulturystyka to kształtowanie ciała poprzez proces budowania mięśni w wyniku ćwiczeń przy jednoczesnym maksymalnie możliwym zredukowaniu tkanki tłuszczowej tak aby mięśnie były jak najbardziej widoczne. Podczas startu w zawodach ważne jest również pozbycie się wody podskórnej co jeszcze bardziej wyeksponuje mięśnie.
Czas czytania: 4 min

Kulturystyka to kształtowanie ciała poprzez proces budowania mięśni w wyniku ćwiczeń przy jednoczesnym maksymalnie możliwym zredukowaniu tkanki tłuszczowej tak aby mięśnie były jak najbardziej widoczne.  Podczas startu w zawodach ważne jest również pozbycie się wody podskórnej co jeszcze bardziej wyeksponuje mięśnie.

Kulturystyka ma swoich zwolenników jak również przeciwników. Często ofiarami hejtu padają kobiety z większym umięśnieniem jednak przerośniętym facetom również się obrywa. Dla przeciętnego człowieka sylwetki z tzw. Kulturystyki ekstremalnej nie wyglądają już estetycznie, a kategorie kobiet, w których muszę one prezentować dużą masę mięśniową zawsze wywołują wiele kontrowersji. U miłośników tego sportu wzbudzają podziw, a u pozostałych często obrzydzenie.

Kulturystyka miała swoje początki w ćwiczeniach zapaśników i siłaczy z drugiej połowy XIX w.  Za prekursora nowoczesnej kulturystyki uważany jest Eugen Sandow właśc. Friederich Wilhelm Müller, który był siłaczem ery wiktoriańskiej.

Kulturystyka stała się dyscypliną sportową za sprawą braci Weider. W 1964 roku założyli oni międzynarodową federację kulturystyki i fitness IFBB i stworzyli zawody w tym najbardziej prestiżowe i znane Mr.Olympia.

Najbardziej znanym kulturystom na świecie jest Arnold Schwarzenegger. Zdobył 7 razy tytuł Mr. Olympia, 5 tytułów Mr. Universe i wielu innych. Jest niewątpliwie ikoną tego sportu.

Bikini fitness



Kobiety chcąc uzyskać muskularną sylwetkę muszą zdecydowanie więcej się napracować gdyż warunkują to cechy genetyczne i mniejszy poziom testosteronu niż u mężczyzn, który ma wpływ anaboliczny poprzez pobudzenie syntezy białek. Tak więc obawy wielu pań, które sądzą, że jak pójdą na siłownię i staną się wielkie i umięśnione można włożyć między bajki. Mięśnie u kobiet nie rosną tak szybko więc obawy te nie mają uzasadnienia. 

Czy w kulturystyce stosuje się doping?

Sterydy anaboliczne stymulują wzrost masy mięśniowej w związku z tym są chętnie stosowane przez zawodników sportów sylwetkowych. Warto dodać, że sterydy są wszechobecne w sporcie na szczeblu zawodowym, a więc kulturystyka to nie jest odosobniony przypadek. Stosowanie dopingu w kulturystyce nie jest dozwolone. Są jednak federacje, które nie robią testów antydopingowych przez co zawodnicy coraz chętniej przechodzą do takich federacji.

Z drugiej strony są jednak federacje dla tzw. Natruali czyli ludzi, którzy nie stosują środków dopingowych. Zdarzają się jednak oszuści, którzy biorą niewielkie ilości sterydów odstawiając je odpowiednio wcześnie by nie wyszły na testach antydopingowych.

Stosowanie takich środków ma wiele negatywnych konsekwencji dla zdrowia. Występuje podwyższone ciśnienie krwi, niektóre mogą wzmagać agresję, powodują zmiany w strukturze wątroby, zmiany hormonalne, trądzik. U kobiet występuje wzrost cech męskich takich jak nadmierne owłosienie, zmiana głosu czy przerost łechtaczki.

Kulturystyka opiera się głównie o treningi na siłowni, które są odpowiednio zaplanowane i poukładane w cykle. Aby zacząć trenować kulturystykę warto zwrócić się o poradę do doświadczonego trenera personalnego. Ćwiczenia to nie wszystko. Osoba, która chce mieć super wyrzeźbione ciało musi się odpowiednio odżywiać. Często możemy zauważyć u kulturystów klasyczną dietę opartą o ryż i kurczak. To nie jest jedyna droga dzięki, której można uzyskać świetną sylwetkę i dobrą formę. Można jeść zróżnicowane posiłki i nie ograniczać się wyłącznie do wymienionych produktów. Kulturyści stosują taką metodę ponieważ jest szybka i wygodna. Łatwo jest przygotować taki posiłek jak również policzyć zawartość makroskładników, która jest określona w diecie.

Co to jest kulturystka? Megaforma.pl

Przyjęło się, że osoby, które ćwiczą jedzą przeważnie 5 posiłków. Czy trzeba koniecznie jeść 5 posiłków na diecie? Nie. Kulturyści jedzą wiele posiłków ponieważ muszą dostarczyć dużą ilość kalorii, a w mniejszej ilości posiłków było by to trudne. Zdarza się, że Ci najwięksi zawodnicy jedzą aż 8 posiłków dziennie w okresach budowania masy mięśniowej.

W kulturystyce oprócz dużej masy mięśniowej ważne są proporcje sylwetki. To kluczowy element tej dyscypliny co wpływa na wysokość miejsca na zawodach. Mięśnie muszą być proporcjonalne. Z pewnymi cechami się rodzimy i na to jak zbudowany jest nasz układ kostny nie mamy wpływu. Pożądanymi elementami jest wąska talia w stosunku do obręczy barkowej zarówno u mężczyzn i kobiet. Kobiety startujące np. w kategorii bikini dobrze by miały długie nogi.

Zawodowi sportowcy trzymają mocny reżim treningowy i żywieniowy. Jako człowiek, który chce rekreacyjnie ćwiczyć i poprawić swoją sylwetkę nie powinieneś się wzorować na działaniach profesjonalistów. Kulturystyka to świetny rodzaj rekreacji ruchowej, który można stosować w każdym wieku jeśli odpowiednio dobierzemy ćwiczenia oraz ich intensywność.

Wypracowanie idealnej sylwetki wymaga wiele czasu i pracy. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość ponieważ pozytywne efekty ładnej sylwetki wpływają na wiele płaszczyzn naszego życia i zdrowia.

Artur Cichecki

Polecamy także:

Czy trenowanie na siłowni w sportach walki ma znaczenie?

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

A gdyby tak trochę pokory…

Czas czytania: 3 min Zdawać by się mogło, że nie jest niczym dziwnym, iż człowiek ze swej natury lubi być chwalony, doceniany i podziwiany. Bez względu na branżę, w

Udręka to niesłychana, kiedy bolą nas kolana…

Czas czytania: 4 min Ileż to razy w przypadku sportowców, osób aktywnych, czy nawet niespecjalnie usportowionych ludzi można usłyszeć: bolą mnie kolana. Staw kolanowy w ludzkim organizmie jest niewątpliwie

Głowa to podstawa!

Czas czytania: 3 min Kiedy trenujemy, czynnie uprawiamy sport i po prostu dbamy o swój wygląd i muskulaturę, często martwimy się o przysłowiowe spadki mięśniowe, kontuzje, czy ewentualnie serce.