Chroniczne zmęczenie – czy wystarczy się wyspać?

cfs
Czas czytania: 3 min

Jest środek lata, cudowna pogoda, ludzie wstają wcześniej i później chodzą spać, by maksymalnie wykorzystać ten czas. A jednak nie wszyscy! Jeśli w całej tej słonecznej pogodzie i letnim optymizmie nadal czujesz się zmęczony, poszukajmy przyczyn.

Syndrom Chronicznego Zmęczenia (SCZ), mówi się też Zespół Przewlekłego zmęczenia. To skomplikowana choroba, bo do dziś nie ma na nią lekarstwa. Tak naprawdę lecenie odbywa się objawowo, poprzez podawanie kroplówek witaminowych (witamina C podana dożylnie łagodzi objawy zmęczenia), antydepresantów (jeśli chorobie towarzyszy depresja). Jest to poważny problem natury tak fizycznej, jak i psychicznej. Niestety, podobnie jak wiele chorób psychicznych, jest trochę spychana na drugi plan. Jesteś zmęczony? To idź się wyśpij, przestań imprezować, mniej pracuj. Takie porady zwykle słyszymy od znajomych i współpracowników, jedyny problem polega na tym, że to nie wystarczy. Ale zacznijmy od początku.

SCZ jest trudny do zdiagnozowania, bo jest czymś zupełnie innym niż zwykłe przemęczenie, które może się dawać we znaki, ale nie jest aż tak kłopotliwe. SCZ objawia się, gdy przez ponad 6 miesięcy czujesz, że nie jesteś w stanie się wyspać, mimo że wiesz, że dostarczasz organizmowi wystarczającą ilość snu. Kiedy budząc się, jesteś od razu zmęczony, łapiesz wyjątkowo częste infekcje, bolą Cię mięśnie i stawy, a wiesz, że nie jest to kwestia przeciążenia treningiem, boli Cię głowa, nie jesteś w stanie podjąć wysiłku fizycznego.

Pamiętajmy też, że te same objawy daje zwykłe przemęczenie i dlatego zanim zaczniesz panikować, że czas się leczyć z SCZ, dobrze sprawdź, czy rzeczywiście może to być to, zwracając szczególną uwagę na symptomy opisane powyżej i ich trwałość – pamiętaj, że aby mówić o chronicznym zmęczeniu, objawy powinny trwać co najmniej kilka miesięcy nieprzerwanie.

Warto więc obserwować siebie zwłaszcza w okresie letnim, kiedy mamy zazwyczaj więcej energii, a mniejsza ilość snu nam nie przeszkadza. Zwracać uwagę na wszelkie niepokojące symptomy i w razie konieczności podejmować leczenie. Pamiętajmy, że objawy chronicznego zmęczenia, które są finalnie leczone, najczęściej wynikają z czegoś, co się w naszym organizmie dzieje.

A jak rozróżnić chroniczne zmęczenie od przemęczenia, by nie czekać pół roku na samoocenę? To bardzo proste:

  • zwróć uwagę na jakość swojego snu, czy często się budzisz w nocy, etc.
  • zastanów się, jak szybko po dobrze przespanej nocy jesteś zmęczony – to normalne nie mieć siły po intensywnym dniu, ale jeśli wstajesz rano i od razu czujesz niemoc, to już niepokojące
  • obserwuj, czy nie pojawiły się u Ciebie bóle głowy, mocniejsze lub częstsze niż zwykle, problemy z koncentracją i tzw. dziury w pamięci
  • jeśli bolą Cię mięśnie i stawy, zastanów się, czy to możliwe, że przyczyną jest trening – jeśli nie, również i to nie jest normalne.

Jeśli te objawy u Ciebie występują, warto i tak skontaktować się z lekarzem, bo ewidentnie coś się dzieje.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Cukrowe fakty i mity w pigułce

Czas czytania: 2 min Przez lata wokół cukru powstało wiele mitów. Niektóre wzięły się z plotek, inne z badań, których wyniki już dawno są nieaktualne, a jeszcze inne powstały

Jak po prostu zacząć ćwiczyć?

Czas czytania: 3 min Temat „jak zacząć ćwiczyć” to jeden z najpopularniejszych tematów na wielu blogach sportowych. Zachodzą w głowę nie tylko klienci, ale też specjaliści – jak zmotywować,

Jak zmieniać nawyki krok po kroku?

Czas czytania: 2 min Znamy wszyscy ten schemat: nic się nie dzieje, jemy źle, nie trenujemy, a potem nagle pojawia się jakiś bodziec, motywacja… I chcemy zmieniać wszystko, jeść