Co jest ważniejsze w budowaniu masy mięśniowej. Dieta czy trening?

dieta czy trening
Najważniejszym elementem w budowaniu masy mięśniowej jest trening siłowy! Regularny z zaplanowanym progresywnym wzrostem obciążeń i z zachowaniem poprawnej techniki. Co oznacza, że ciężar (albo objętość) powinny się zwiększać z treningu na trening!
Czas czytania: 2 min

Najważniejszym elementem w budowaniu masy mięśniowej jest trening siłowy! Regularny z zaplanowanym progresywnym wzrostem obciążeń i z zachowaniem poprawnej techniki. Co oznacza, że ciężar (albo objętość) powinny się zwiększać z treningu na trening!

Jeśli spełniasz więc pierwszy warunek, to warto zastanowić się nad swoją dietą. Ciągle słyszymy “chcesz budować mięśnie to potrzebujesz nadwyżki kalorycznej”. Tylko co dokładnie jest tą nadwyżką kaloryczna i jak ją prawidłowo ustalić?

Do budowania mięśni potrzebna jest nam nadwyżka kaloryczna ok 5-15%. Jeśli 2000 to Twoje zerowe zapotrzebowanie to na masie powinnaś jeść 2100-2300 kalorii. Natomiast prawda jest taka, że wszystko trzeba na sobie testować. Każdy z nas jest inny i nie ma idealnego kalkulatora który byłby dobry dla wszystkich. Musisz na sobie testować, jak reagujesz na daną kaloryczność.

Skąd masz wiedzieć, że jesz wystarczająco?

Testowanie i obserwacja. Zaczynasz od swojego CPM, powoli dodajesz np po 100-200 kalorii i sprawdzasz dwa razy w tygodniu czy masa ciała się zmienia. Jeśli nie, dodajesz kolejne 100kcal – i tak w kółko. Dlaczego nie warto dodawać sobie od razu +500? Jeśli masa ciała wzrasta za szybko i to głównie z tkanki tłuszczowej jesz za dużo! I to się zdarza niestety zbyt często! Taka masy kończy się potem +10kg w pół roku i z wyglądem. Tak nie wygląda zdrowa i mądra masa!

WAŻNE

Trening siłowy z zaplanowaną progresją to PODSTAWA. Dodatni bilans oznacza +5-15% od Twojego CPM. Szybciej nie oznacza lepiej! Nie musisz tyć szybko i dużo żeby mięśnie rosły. “Zalewanie” się tkanką tłuszczową nie jest wyznacznikiem dobrej masy! Obserwacja i dostosowywanie planu na bieżąco jest kluczowe.

Daisy Cieślak

Polecamy również:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Moc niacyny – mocą Twojej skóry

Czas czytania: 3 min Przy obecnym rozwoju kosmetologii i idącej za tym medycyny estetycznej – istnieje cały szereg zabiegów i środków stosowanych w celu poprawy wyglądu i kondycji naszej skóry.