COVID, szczepionki, powikłania… Pozostań aktywny.

cwiczenia-w-domu-z-hantlami-na-plaski-brzuch-jaki-trening-warto-podjac-w-czasie-kwarantanny-fot-getty-images
Czas czytania: 3 min

W lecie nie bardzo chce Ci się ćwiczyć, bo jest gorąco. W zimie – na zewnątrz odpada, bo zimno, a na siłowni też nie, bo nie chce Ci się jechać, a poza tym jest tam tłum klientów, którzy właśnie realizują plan postanowień noworocznych. Na wiosnę nie ma czasu, bo trzeba robić porządki, a potem jest Wielkanoc, majówka i już znowu lato… Tak było zawsze, a potem przyszedł 2020 i COVID-19 i w ogóle cała aktywność, nawet ta związana ze zwykłym spacerowaniem, odpadła. To nie jest Twoja wina, bo właśnie w tym roku miałeś zacząć trenować. Prawda czy fałsz?

Koronawirus zmienił mnóstwo i nikt temu nie zaprzeczy. Aktywność fizyczna też uległa przemodelowaniu – i już sporo o tym pisaliśmy, ale temat wraca jak bumerang, bo “kolejna fala”, “kolejne wzroty”, efekty uboczne szczepionek, etc…

A jednak nie można czasem oprzeć się wrażeniu, że niektórzy wykorzystują COVID jako usprawiedliwienie dla braku aktywności. Osoby, które ćwiczą – i nie mam tu na myśli konkretnego sportu – bo lubią, starają się zawsze znaleźć jakąś możliwość, by potrenować. Natomiast ci, którzy do tej pory nie byli zbyt aktywni albo zawsze chcieli zacząć „od jutra” uważają, że teraz nie ma na to szans. Wszystko działa w myśl starej zasady, że jeśli chcesz, znajdziesz sposób, a jeśli nie chcesz… znajdziesz wymówkę.

Oczywiście, każdy z nas sam decyduje o tym, w jaki sposób spędza czas – niekiedy rzeczywiście nie ma możliwości, by potrenować i jest to oczywiste, ale przecież nie zawsze. Czasem odpuszczamy, bo po prostu nam się nie chce, bo łatwiej jest powiedzieć „zamknęli mi siłownię” niż rozłożyć ręcznik i ćwiczyć przed ekranem komputera – zwłaszcza, że rzeczywiście nie jest to taki sam rodzaj treningu. Ten w domu wymaga determinacji, większej motywacji i często jest utrudniony, bo ciągle nas coś rozprasza, a także nie zagwarantuje takich efektów, jak trening w klubie…

A jednak może być tak samo skuteczny. Teoretycznie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że aktywność jest potrzebna. A jednak gdy w grę wchodzi epidemia i izolacja – jeszcze łatwiej niż zawsze znaleźć wymówkę, by odłożyć trening do przysłowiowego jutra. Zamiast więc zastanawiać się, kiedy zacząć, pomyśl, po co to robisz. Wbrew pozorom, o czym mieliśmy szczególną okazję przekonać się w 2020, do treningu nie potrzeba wiele sprzętu. Zwykle ciężar własnego ciała jest wystarczający, a do tego odrobina kreatywności, by powtórzyć najprostsze ćwiczenia, które pamiętasz nawet z czasów szkolnych. Oczywiście, żeby wykonać je dobrze, zawsze przyda się ktoś, kto podpowie technikę, ale na szczęście w XXI wieku nie jest to problem. COVID mógł zmienić nasz świat i spowodować spadek aktywności fizycznej, ale nie może spowodować jej zaniku. I dlatego, aby było łatwiej znaleźć motywację do treningu w każdych warunkach, warto powtórzyć to, co doskonale wiemy na co dzień, czyli jakie korzyści daje nam aktywność fizyczna, zarówno w kontekście panującej epidemii, jak i w ogóle dla zdrowia na co dzień:

  • fizycznie: trenując budujemy odporność i wzmacniamy organizm – badania potwierdzają, że osoby, które regularnie ćwiczą, rzadziej zapadają na COVID-19, a wiemy nie od dziś, że dotyczy to także innych chorób. Korzyści z treningu jest mnóstwo, np. lepsza wydolność, większa siła, elastyczność… To najprostsze benefity treningu, które przychodzą nam do głowy;
  • psychicznie: trenując czujemy się lepiej – osoby aktywne mają więcej energii, lepszą koncentrację i lepiej znoszą sytuacje stresowe. Poza tym osoby trenujące czują się pewne siebie i wyrabiają sobie nawyki takie jak systematyczność i konsekwencja, które często przydają się także poza sportem.

Wszyscy liczyliśmy, że wraz z 2020 skończy się panika i skończą się problemy. Ale jednak niestety nie udało się tego osiągnąć, bo po 2020 nadeszły nowe problemy: kolejne fale, a także problemy z powikłaniami poszczepionkowymi. Dlatego, dokładnie tak jak zawsze, mamy wybór; albo znajdziesz sposób, albo znajdziesz wymówkę… Nie dajmy się zwariować.

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z