Cukrowe fakty i mity w pigułce

wawel
Czas czytania: 2 min

Przez lata wokół cukru powstało wiele mitów. Niektóre wzięły się z plotek, inne z badań, których wyniki już dawno są nieaktualne, a jeszcze inne powstały z haseł reklamowych czy mass mediów.

Czas więc obalić mity i sprawdzić co jest prawdą, a co już niekoniecznie.

Prawdy i mity krążące wokół cukru:

Brązowy cukier to zdrowy zamiennik cukru białego – nic bardziej mylnego. Oba pozyskuje się z buraków cukrowych. Podczas produkcji cukru białego oddziela się melasę – ciemny barwnik, który zawiera mikro ilości magnezu, potasu i innych substancji. Ilości te są jednak tak niewielkie, że nie mają właściwie żadnego znaczącego wpływu na nasze zdrowie. Cukier brązowy to właściwie cukier biały, ponownie zabarwiony melasą. Nie jest zdrowszy ani mniej kaloryczny.

Otyłość wiąże się z nadmiernym spożyciem cukru – zbyt duża podaż cukrów w diecie powoduje pogorszenie pracy całego organizmu.  Utrata sprawności układowych,  złe działanie narządów i jedzenie posiłków o zbyt dużej ilości cukrów to najprostsza droga do nadwagi i otyłości.

Cukier jest przyczyną cukrzycy. Cukier nie jest bezpośrednią przyczyną cukrzycy. Cukrzyca to choroba powstająca w wyniku nieprawidłowych nawyków żywieniowych i  wielu czynników genetycznych. Cukier jednak jest czynnikiem powodującym nadwagę i otyłość, a te z kolei są jedną z przyczyn cukrzycy.

Próchnica zębów jest spowodowana nadmiernym spożyciem cukru – próchnica zębów to wbrew pozorom złożona choroba. Aby wystąpiła muszą pojawić się jednocześnie cztery elementy: bakterie, cukry, odpowiedni czas i ząb podatny na rozwój choroby. Chociaż cukier sam w sobie nie jest przyczyną choroby, jest on pożywką dla bakterii, które przy nieodpowiedniej higienie jamy ustnej mają czas na zaatakowanie zęba. Można więc powiedzieć, że jest jednym ze sprawców próchnicy, ale sam niczego nie zdziała.

Cukier świetnie zaspokaja głód – tak, ale na chwilę. Cukier szybko dostarcza nam energii, ale poczucie, że jesteśmy najedzeni trwa krótko. Po spożyciu cukru wzrasta nam poziom glukozy we krwi. Następuje wtedy wyrzut insuliny. To powoduje, że znowu jesteśmy głodni i chcemy sięgnąć po kolejną słodycz.

Wszystkie słodycze mają w sobie cukier – na szczęście nie. Obecnie możemy przygotować, a nawet kupić słodkości, które nie zawierają białego cukru. Jako naturalny „słodzik” idealnie sprawdzają się daktyle, banany czy stewia.

Cukier to nic innego jak puste kalorie – tak, cukier spożywczy to nic innego jak sacharoza, która składa się z fruktozy i glukozy. Nie zawiera ani witamin, ani składników odżywczych. Dlatego też mówi się, że są to puste kalorie.

Każdy cukier wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie – w produktach takich jak owoce czy mleko cukier występuje naturalnie. Jest on jednak dostarczany do organizmu wraz z pakietem witamin i składników mineralnych. Takiego cukru nie musimy się obawiać. Niebezpieczny jest tzw. cukier dodany, czyli dodatkowy cukier, który dodaje się do produktów, aby nabrały one oczekiwanego smaku. Taki cukier występuje oczywiście w słodyczach, czy gazowanych napojach, ale i w wędlinach, jogurtach czy keczupie. Dlatego zawsze należy czytać etykiety i wybierać produkty świadomie.

Cukier krzepi – cukier uzależnia i powoduje, że czujemy się wręcz odwrotnie – pozbawieni energii i zmęczeni. Hasło „cukier krzepi” to nic innego jak przedwojenna reklama, która miała zachęcić Polaków do kupowania cukru w czasach, kiedy był on drogi dla kupującego, ale opłacalny dla państwa.

Autor: Patryk Jankowski

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z