Czy suplementy działają?

Smiling young sportman  keeping stack of sport nutrition products in sport shop
Czas czytania: 3 min

Suplement diety, to produkt mający na celu uzupełnienie naturalnej diety o substancje, które występują w niej w niewystarczających ilościach. Najczęściej są to preparaty zawierające witaminy, minerały, oraz substancje o potencjalnym prozdrowotnym działaniu. Należy podkreślić, że suplement to uzupełnienie, a nie fundamentem diety[1]. Czy suplementy jednak naprawdę działają?

Suplementy diety – stosować, czy nie?

Wiele osób zadaje pytanie: „czy suplementy działają”? Nie ma ono jednoznacznej odpowiedzi. Prawdą będzie jednak, że odpowiednio dobrany środek będzie działał korzystnie na Twój organizm[2].
Padło tu kluczowe wyrażenie, na które musisz zwrócić uwagę, ale co to znaczy, że suplement jest odpowiednio dobrany?

Odpowiednio dobrany suplement diety jest zalecany w kilku przypadkach:

  • Niedobory stwierdzone w trakcie wywiadu żywieniowego.

Przykład! Stosujesz dietę wegańską, konieczne wtedy jest zażywanie Wit.B12.

  • Zbyt niski poziom stwierdzony w badaniach laboratoryjnych.

Przykład! Prawidłowe stężenie magnezu  osoby dorosłej powinno się mieścić w granicach od 1,3-2,7 mg/d. Twój wynik wyniósł 0,9 mg/d.

  • Chęć poprawy osiągów sportowych/
    Przykład! Ćwiczysz sporty siłowe od dwóch lat, czujesz, że potrzebny jest nowy impuls dla dalszego rozwoju siły i muskulatury, decydujesz się więc na zakup kreatyny.

  • Wit. D jest substancją, której suplementacja jest zalecana każdemu w miesiącach jesienno-zimowych, ponieważ jest ona syntezowana pod wpływem promieni słonecznych.

Przykład! We wrześniu, wraz z końcem lata ilość dni słonecznych znacznie spadła, jest to znak, że przyszedł czas na zakup witaminy D[3].

Oczywiście nie są to jedyne przypadki, kiedy możesz sięgnąć po suplement diety. Każdy przypadek jest indywidualny, ale są to najczęstsze sytuacje, gdy zaleca się taką praktykę. Wskazane jest, aby wprowadzenie suplementacji skonsultować ze specjalistą.

Czy suplementy działają, a może wydasz pieniądze w błoto?

Przemyślana suplementacja ma pozytywne działanie na organizm człowieka. Firmy utrzymujące się na rynku przez długi okres czasu są gwarancją jakości. Oczywiście, że zdarzają się przypadki, kiedy rzeczywista zawartość substancji, różniła się znacząco od deklarowanej, ale zazwyczaj są to zbliżone wartości.

Naprawdę działają i wpływają na poziom substancji w Twoim organizmie. Niejednokrotnie zdarzały się przypadki przedawkowania jakiegoś związku przez nierozważne stosowanie suplementu, co poprzez naturalną żywność jest często bardzo trudne.

Pamiętaj, więc że nie istnieje tu zasada: „więcej, znaczy lepiej”. Zdrowie masz tylko jedno i nikt Ci go nie zwróci, a nawet jednorazowe, nierozważne nadużycie jakiejś substancji, może zdziałać dużo szkody[4].

Czy suplementy działają na sportowców?

Australijski Instytut Sportu to jeden z najważniejszych ośrodków zajmujących się żywieniem osób aktywnych fizycznie na świecie.

Przygotował on klasyfikację suplementów diety, dzieląc je na 4 grupy:

  1. Suplementy mające potwierdzenie zarówno w obserwacjach, jak i badaniach naukowych.
    Np. Kreatyna, kofeina, elektrolity, beta-alanina, białko.
  2. Środki, które wzbudzają wątpliwości i ich potencjalna skuteczność wymaga dalszych badań.
    Np. Kolagen, karnityna, tyrozyna, HMB, kwercetyna.
  3. Suplementy diety uznane za niedziałające, lub niemające potwierdzenia w literaturze naukowej.
    Np. ZMA, karnityna, koenzym Q10, pirogronian, kordyceps.
  4. Środki uznane za niebezpieczne dla zdrowia, lub niedozwolone.Np. Efedryna, DMAA, DMBA, DHEA, strychnina[5].

Podsumowanie:

Suplementy diety działają, ale w określonych sytuacjach. Nie powinny być stosowane pochopnie i bez konsultacji ze specjalistą. Pamiętaj, że jeżeli coś „działa” na Twojego kolegę, to nie znaczy, że korzystny wpływ będzie miało również na Twój organizm. Dobrze dobrane preparaty, stosowane w celu uzupełnienia niedoborów, lub poprawienia zdolności wysiłkowych, z całą pewnością działają.

Polecamy także:

Suplementy w budowaniu masy mięśniowej

Źródła:

  1. Helena Ciborowska. Dietetyka: żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL. Warszawa 2014
  2. Frączek B, Krzywański J, Krzysztofiak H. Dietetyka sportowa. PZWL. Warszawa 2019.
  3. Myszka M, Klinger M. Immunomodulacyjne działanie witaminy D. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 2014; 68: 865-878
  4. Krasnowska G, Sikora T. Suplementy diety, a bezpieczeństwo konsumenta. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2011; 4(77): 5-23
  5. https://www.ais.gov.au/__data/assets/pdf_file/0004/698557/AIS-Sports-Supplement-Framework-2019.pdf

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Podaruj sobie trochę optymizmu!

Czas czytania: 4 min Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu odpowiedzialnym za np. kontrolę nastroju i samopoczucia, humor, czy procesy zasypiania, a także ma wpływ na potrzeby

Powroty – UNSTOPPABLE

Czas czytania: 2 min Czy są wśród nas fani zajęć grupowych fitness? Wiemy, że tak. A jeśli tak, to na pewno z radością przyjmiecie fakt, że już 2.10.2021 odbędzie

Prozdrowotne właściwości miodu

Czas czytania: 2 min Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto