Dieta karniwora – trend czy pomysł na zdrowe życie? Patryk Jankowski testuje dietę carnivor

dieta-miesna-2445361
Czas czytania: 5 min

Dieta karniwora – co to takiego? Patryk Jankowski postanowił sprawdzić to na własnej skórze. Rodzajów diet jest mnóstwo. Pojawiają się nowe mody, nowe trendy. Poglądy bywają skrajne i czasami zupełnie sprzeczne.

Dieta karniwora zainteresowała mnie już dawno. Jako specjalista żywienia i trener personalny wiedziałem, że muszę poznać jej zasady i na sobie przekonać się jakie jest jej działanie.

I tak – podjąłem wyzwanie – testuję dietę karniwora. Zanim jednak opiszę moje spostrzeżenia, odpowiedzmy sobie na pytanie:

Co to jest dieta karniwora?

Dieta karniwora (carnivore) to dieta mięsożerców. Jej korzeni możemy poszukiwać w dwóch poglądach. Pierwszy opiera się na żywieniu naszych przodków, którzy jedli przede wszystkim mięso i ryby. Drugi na fakcie, że dieta, zawierająca duże ilości węglowodanów jest jednym z powodów powstawania chorób przewlekłych.

Specjalistą w dziedzinie tego typu odżywiania jest Bart Kay (Bart z powodzeniem nauczał absolwentów kierunków związanych ze zdrowiem człowieka. Prowadził liczne badania, a w sprawie optymalizacji wydolności fizycznej konsultował się z The New Zealand All Blacks, National Rugby League (NRL) Referees Association, The Royal Australian Defence Force i The Royal New Zealand Army. Bart ma wiele publikacji z zakresu fizjologii ćwiczeń, biochemii, metabolizmu, odżywiania, statystyki i fizjologicznego modelowania wydajności. Tak się składa, że jest Bart jest moim doradcą  i konsultantem podczas mojego testowania diety mięsożerców. Bart  jest przekonany, że dieta oparta tylko na mięsie  i towarzyszącym mu tłuszczu zwierzęcym ma pozytywne efekty dla naszego organizmu. Jego zdaniem można dzięki niej wyleczyć między innymi: depresję, bóle układu szkieletowego, cukrzycę czy zaburzenia hormonalne. Dodatkowo z racji braku podaży węglowodanów dieta sprawdzi się jako dieta odchudzająca.

Jeśli chcecie bliżej poznać fizolofię Barta Kay’a śledźcie jego kanał na YouTube tutaj i tutaj.

Na czym polega dieta karniwora?

Dieta jest mimo swojej prostoty jest bardzo trudna i restrykcyjna. Jadłospis zawiera tylko mięso i ryby oraz produkty pochodzenia zwierzęcego czyli jaja i nabiał oraz towarzyszący im tłuszcz.  Nie wolno spożywać ŻADNYCH owoców, warzyw, strączków, produktów zbożowych, orzechów oraz nasion. Niektórzy eliminują również produkty mleczne. O słodkich napojach i słodyczach oczywiście nawet nie muszę wspominać, bo logiczne jest, że są zabronione. Do picia tylko woda mineralna.

Czy dieta karniwora jest zdrowa?

Na temat wad i zalet tego rodzaju diety ciągle trwają dyskusje. Na pewno szybko się na niej chudnie i równie szybko poprawia skład ciała. Istnieje jednak przekonanie, że ten rodzaj diety niekorzystnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi i zwiększa ryzyko chorób sercowo – naczyniowych. Zbyt mało urozmaicona dieta może również przyczynić się do niedoborów witamin i składników mineralnych.

Czy jest to jednak prawda?

Opinii na temat tej diety i jej efektów oraz skutków dla naszego organizmu jest sporo. Nie wszystkie są jednoznaczne. Dlatego też postanowiłem przetestować ten sposób odżywiania na sobie. Będę obserwował jak reaguje mój organizm, a wszystkimi spostrzeżeniami mam zamiar się z Wami dzielić.

Jak wyglądają przygotowania Patryka do diety?

“Duże ilości mięsa spożywam już od kilku lat, ale do diety karniwora przygotowywałem się ponad rok. Do tej pory nie ograniczałem tak mocno innego rodzaju pożywienia przez okres dłuższy niż kilka dni. Od roku stopniowo zmniejszałem ilości węglowodanów w codziennych posiłkach. Wtedy też zauważyłem, że im jem mniej węglowodanów tym lepiej się czuje, a czerwone mięso ma na mnie doskonały wpływ. To był idealny moment do rozpoczęcia mojego eksperymentu. Czułem, że mój organizm jest już na to przygotowany, a ja jak każdy biohacker dokształcam się i testuję nowe diety, ciekawostki na sobie.

Przygotowania zajęły mi tyle czasu, ponieważ nie czułem się gotowy na całkowitą redukcję węglowodanów. Jadłem ich coraz mniej, ale jednak pojawiały się w postaci słodkich ziemniaków, ryżu, miodu czy suszonych owoców.

Mój organizm nie był gotowy na to, aby energię czerpać tylko z tłuszczu. To wszystko wymaga odpowiedniego przygotowania.

Fazę eliminacyjną opisałem w książce „Projekt Sukces cz.2”, kolejną – bardziej restrykcyjną w książce „Nieliczni”. Teraz sam przeszedłem do trzeciej fazy i pewnie niedługo opiszę ją w kolejnej książce.

Dlaczego testuję dietę karniwora?

Już kilka lat temu zainteresował mnie temat diety naszych przodków. Łowcy i zbieracze. Badania kości pokazały, że jesteśmy mięsożercami. Dieta ludzi przed tysiącami lat opierała się głównie na mięsie. Warzywa jedliśmy tylko wtedy, kiedy nie udawało się nic upolować. Były pożywieniem na przetrwanie.

Niepodważalne badania wykazały, że nasze mózgi urosły właśnie dzięki dużej ilości spożywanego mięsa oraz towarzyszącego mu tłuszczu.  Ten temat mnie zafascynował. Zacząłem czytać, poszukiwać informacji. Im więcej zagłębiałem się w naszą historię, tym bardziej rozumiałem, że człowiek w ogóle nie potrzebuje węglowodanów z pożywienia. Dostarczanie ich ma na większość z nas destrukcyjny wpływ. Owszem, glukoza jest potrzebna do życia, ale nasza wątroba jest w stanie sama sobie wytworzyć niezbędną dla nas jej ilość. Proces ten nazywa się gluconeogenesis – czyli powstawanie nowych komórek glukozy. Ten proces jest całkowicie naturalny i normalny.

Całą zdobytą wiedzę połączyłem z moimi spostrzeżeniami i doświadczeniem. To zrodziło we mnie chęć przetestowania diety karniwora.

Co jem:

Jem tylko raz lub dwa razy dziennie. Robię to tylko wtedy, kiedy faktycznie odczuwam głód i do momentu kiedy poczuję sytość. Nie jestem nigdy przejedzony ani głodny. Moje hormony głodu i sytości działają więc prawidłowo.
Jem oczywiście mięso – obecnie najczęściej dziczyznę, wołowinę, dobrej jakości pasztety, podroby, kiełbasy. Czasami dorzucę kurczaka, jaja albo ser. Zauważyłem jednak, że najbardziej służy mi wołowina i dziczyzna. Mięso przyprawiam śladową ilością przyprawami oraz dużą ilością soli himalajskiej.
Ilościowo zjadam około kilograma mięsa, co na moją wagę  około 100 kg jest ideałem.

Co piję:

Pije duże ilości mineralnej wody,  do tej pory piłem dwie czarne kawy i około południa yerba mate. Właśnie od momentu pojawienia się tego artykułu na naszym blogu nie pije kawy, ani nic innego oprócz wody mineralnej. Oficjalnie jestem prawdziwym karniworem.

Jak długo będę na diecie.

Póki co jestem na diecie karniwora prawie miesiąc i czuję się znakomicie. To jednak zbyt krótki okres, żeby wyciągnąć konstruktywne wnioski. Planuję trzymać dietę przynajmniej pół roku.

Moje wrażenia:

Po raz pierwszy w życiu nie mam ochoty na słodycze, fastfoody czy słodzone napoje. Zawsze musiałem walczyć z pokusami, teraz czuję, że jestem od nich wolny. Odczuwam nawet wstręt do warzyw, owoców, wypieków i pieczywa. Nie brakuje mi niczego, nie mam żadnych „apetytów”.

Zaobserwowałem, że ten sposób żywienia jest bardzo prosty. Nie stoję godzinami w kuchni, nie muszę chodzić codziennie do sklepu po zakupy, nie muszę pilnować czasu, żeby zjeść kolejny posiłek. To naturalny sposób żywienia.

Cały czas pogłębiam wiedzę i dowiaduje się jak szkodliwy wpływ mogą mieć na nasze zdrowie owoce, warzywa i zboża. Jestem więc bardzo ciekawy czy te teorie potwierdzą się u mnie. Zastanawiam się czy dostarczam wszystkie niezbędne witaminy i minerały potrzebne do funkcjonowania mojego organizmu. Wyczytałem, że mięso i towarzyszący mu tłuszcz w zupełności wystarczą.

Okresowo zamierzam robić badania krwi. Sam jestem ciekawy jakie będę miał wyniki. Nie używam żadnych środków dopingujących, więc moje wyniki będą w 100% wiarygodne. Już za mną pierwsze profesjonalne badanie dexa skan, które dokładnie pokazuje gęstość kości, tkankę mięśniową i tłuszczową.

Na swoich social mediach na bieżąco opowiadam o moich wrażeniach na diecie. W każdą środę o 19:00 zapraszam na live z cyklu “Nieliczni” na moim Facebook.

Jak będzie dalej? Zobaczymy. Jeśli macie pytania, z chęcią odpowiem. A może ktoś z Was również testuje dieta karniwora? “

źródło: notka prasowa

Polecamy także:

Aktywność fizyczna w chorobach tarczycy – MEGAFORMA

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z