Dieta przy nadciśnieniu tętniczym

img-wpis-17-1200x628
Czas czytania: 2 min

Nadciśnienie  tętnicze jest  chorobą cywilizacyjną i pozostaje najważniejszym czynnikiem ryzyka przedwczesnej śmierci na całym świecie. Wysokość ciśnienia tętniczego wykazuje związek ze śmiertelnością i zapadalnością na choroby układu krążenia (zawał serca, udar mózgu, niewydolność serca, choroba tętnic obwodowych), niewydolność nerek. Wysokie ciśnienie krwi definiujemy w układzie naczyń, jeżeli wysokość ciśnienia wynosi powyżej 140 mmHg w przypadku ciśnienia skurczowego i/lub powyżej 90 mmHg w przypadku ciśnienia rozkurczowego.

Nadciśnienie tętnicze przez wiele lat przeważnie nie daje żadnych objawów. Czasem zaś występują objawy, które mogą pojawiać się także przy innych schorzeniach.
Im wyższe nadciśnienie tym częściej pojawiają się następujące objawy :

  • ucisk w głowie – pojawia się okazjonalnie i zwykle ma charakter tępego bólu głowy
  • zawroty głowy
  • zmęczenie
  • krwawienie z nosa
  • zaburzenia snu
  • nerwowość
  • dolegliwości serca – przy nadciśnieniu odczuwa się wyraźne łomotanie serca
  • duszność

Jedną z przyczyn nadciśnienia jest otyłość, a jej sposobem leczenia utrata wagi odpowiednia dieta.Przy problemach z nadciśnieniem należy usunąć z jadłospisu wszystko to, co przyczynia się do wzrostu ciśnienia. Do minimum należy ograniczyć w diecie sól, mocną kawę i cukier. Wykluczone powinny zostać napoje energetyczne, mocny alkohol, słodycze i napoje gazowane. Węglowodany proste zawarte m in. w białym pieczywie pacjent musi zamienić na złożone zawarte np. w pieczywie razowym.

Z naszego menu powinny zniknąć pełnotłuste przetwory mleczne, tłuste mięsa i wędliny, wędzone ryby, żywność konserwowa i przetworzona, koncentraty, zupy w proszku, gotowe sosy, fast foody oraz słone przekąski.

Polecamy także:

Łzy szczęścia i brak słów. Kiedyś to było dla mnie nieosiągalne. Wywiad z Martyną Stępień. – MEGAFORMA

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma