Dlaczego warto trenować pole dance?

Co daje taniec na rurze?
Czas czytania: 3 min

Pole dance ma swoje początki w tańcu na rurze – aktywności znanej z nocnych lokali od setek lat. Dziś to jednak coś zupełnie innego. To połączenie fitnessu, akrobatyki i tańca. Od kilku lat wchodzi „na salony” fitness klubów. I nic dziwnego, bo pole dance to wszechstronna dyscyplina sportowa, która kształtuje sprawność i sylwetkę.

Pole dance – krótka historia

Pole dance, jako dyscyplina sportu, przywędrował do Polski kilka lat temu. Początkowo budził kontrowersje ze względu na związek z występami w nocnych klubach i kojarzony był z rozwiązłym trybem życia. Młode kobiety szybko jednak zaczęły udowadniać, że tzw. taniec na rurze w ich wydaniu to zupełnie coś innego. Od 2017 roku jest to pełnoprawna dyscyplina sportowa (uznana przez Zgromadzenie Generalne Międzynarodowych Federacji Sportowych), która wciąga i porywa tysiące kobiet. Z czasem pole dance zyskał sympatyków także wśród mężczyzn, choć nadal pozostają oni w mniejszości. W większych, a później także mniejszych, miastach powstały liczne kluby oferujące treningi pole dance. Dziś funkcjonują różne odmiany tej dyscypliny: pole dance gimnastyczny, który przypomina gimnastykę artystyczną, pole dance choreograficzny, który obejmuje układy taneczne, czy tzw. exotic pole, który wykonywany jest w szpilkach i także obejmuje układy choreograficzne.

Pole dance na piękne mięśnie

Skąd wziął się fenomen tej nietypowej dyscypliny? Okazuje się, że pole dance to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Dla obserwatora z zewnątrz może wyglądać jak lekki taniec, jednak to tylko pozory. Figury, które wykonuje się podczas tańca na rurze wymagają naprawdę silnych, a jednocześnie elastycznych, mięśni. Osoba początkująca na pewno nie będzie w stanie wykonać wielu figur, jednak nie warto się zrażać. Regularne treningi szybko przyniosą efekty. W szczególności mięśnie ramion oraz ud, które biorą udział w utrzymaniu się na drążku, staną się silne i smukłe. Na pewno będą one pięknie zarysowane, ale nie nadmiernie rozbudowane.

Pole dance na odchudzanie

To nieprawda, że taniec na rurze przeznaczony jest wyłącznie dla szczupłych kobiet. Mogą ćwiczyć go także panie o większych rozmiarach, gdyż to właśnie ten sport może szybko pomóc im zrzucić nadprogramowe kilogramy. Niekiedy to właśnie osoby o pełniejszych kształtach mogą w początkowej fazie treningów lepiej poradzić sobie z drążkiem. Ich ciało bywa silniejsze, a nie da się ukryć, że jest do tego potrzebna siła. Czujesz, że jej nie masz? Spokojnie, kilka treningów wystarczy, byś odczuła poprawę. W trakcie godzinnego treningu pole dance jesteś w stanie spalić od 300 do 500 kcal. Pamiętaj o zdrowej diecie, deficycie kalorycznym, a pole dance na pewno przybliży cię do osiągnięcia upragnionych celów sylwetkowych.

Pole dance na gibkość

Wiele figur pole dance wymaga naprawdę elastycznych mięśni. Rozciąganie jest jednym z elementów tego treningu. Niech jednak nie przerażają cię szpagaty i inne skomplikowane figury. Możesz zacząć od tych mniej zaawansowanych, a kiedy ciało będzie gotowe, wejdziesz na wyższy poziom. Dobry trener tak poprowadzi twoje treningi, że szybko poczujesz poprawę w tym zakresie. Jest to bardzo ważne także w kontekście zdrowotnym, ponieważ redukuje przykurcze. Uprawiając inne dyscypliny sportowe, zdarza się, że pomijamy rozciąganie. W przypadku pole dance nie da się tego zrobić. Jest to szczególnie istotne dla osób prowadzących siedzący tryb życia, u których przykurcze powodują z czasem dolegliwości bólowe. Pole dance korzystnie wpływa także na kręgosłup, więc tym bardziej polecany jest pracownikom biurowym.

Pole dance na mięśnie głębokie

Każdy sport jest korzystny dla zdrowia – tu nie ma wątpliwości. Jednak niewiele dyscyplin angażuje do pracy mięśnie głębokie. W przypadku pole dance są one bardzo ważne. Mięśnie głębokie odpowiadają za stabilizację ciała. Nie są widoczne, dlatego często o nich zapominamy, myśląc o wyglądzie zewnętrznym. Dla naszego zdrowia ich rola jest jednak ogromna. Dzięki nim możemy bowiem zachować poprawną postawę ciała, a jeśli je zaniedbamy narazimy się na dolegliwości bólowe.

Pole dance to wszechstronna dyscyplina, która wpływa korzystnie na wygląd, zdrowie, a także na samoakceptację kobiet. Seria treningów uelastycznia ciało, sprawia, że ruchy stają się zgrabne i gibkie, a mięśnie pięknie zarysowane. To dyscyplina dla każdego. Ważne jedynie, aby odpowiednio dobrać poziom ćwiczeń, by szybko nie zrazić się do zbyt zaawansowanych figur. Kiedy cierpliwie przejdziesz już etap „dla początkujących”, twoje ciało ci podziękuje i będziesz mogła cieszyć się ze wszystkich korzyści płynących z treningów pole dance.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu