Inozytol – dużym wsparciem w często występujących chorobach

inozytol-jpeg
Czas czytania: 2 min

Inozytol jest substancją podobną w budowie do witamin – z tego względu czasem nazywany jest witaminą B8. Właściwie jest on cyklicznym węglowodanem z sześcioma grupami hydroksylowymi, który został pierwotnie wyizolowany w 1850 roku z ekstraktów mięśniowych. Jest ciągle mało popularnym (a wręcz wielu osobom nieznanym) suplementem diety.

Można go pozyskać głównie z pożywienia – czyli za sprawą naszej diety – znajduje się m. in. w owocach cytrusowych, orzechach, roślinach strączkowych. Jego synteza jest także możliwa w ludzkim organizmie.

Inozytol to jedna z substancji, która może być wsparciem suplementacyjnym w różnych schorzeniach. Nie jest on na ten moment w stanie zastępować odpowiedniego leczenia, ale istnieje kilka udokumentowanych naukowo funkcjonalności, dzięki którym może być przydatny we wspomaganiu terapii niektórych schorzeń. 

Inozytol w insulinooporności

Inozytol znajduje swoje zastosowanie między innymi w zaburzeniach gospodarki cukrowej. Wspiera działanie insuliny – co jest szczególnie ważne dla osób borykających się z insulinoopornością.
Ma on swój udział w wychwycie glukozy przez komórkę. Transporter odpowiedzialny za wychwytywanie glukozy przez mięśnie jest aktywowany przez insulinę, a proces ten wymaga właśnie udziału inozytolu. Inozytol jest także niezbędny dla tworzenia przekaźników sygnału insulinowego! Dodatkowo inozytol zwiększa konwersję glukozy do glikogenu. Inozytol wykazuje działanie obniżające poziom glukozy we krwi oraz usprawnia sygnalizację ze strony insuliny.

Inozytol w zespole policystycznych jajników (PCOS)

Zespół policystycznych jajników, to schorzenie, z którym bardzo często równocześnie występuje insulinooporność. Nadmiar insuliny stymuluje wydzielanie androgenów, co zaburza dojrzewanie komórek jajowych. W płynie pęcherzykowym znajduje się więcej estrogenów niż androgenów. Nadmierna ich ilość (stymulowana np. insuliną) potrafi zaburzyć ten stosunek w płynie pęcherzykowym, co skutkuje uszkodzeniem pęcherzyka. Suplementacja inozytolem może pomóc w obniżeniu poziomu prolaktyny. Związek ten wpływa również na regulację poziomu LH i FSH, a w PCOS i ten stosunek jest często zaburzony. Inozytol jest prekursorem przekaźników nie tylko dla insuliny, ale również FSH. Regulacja poziomu glukozy oraz proporcji LH i FSH może przyczynić się do zmniejszenia poziomu androgenów i hirsutyzmu (nadmiernego ciemnego owłosienia), które również jest częstym objawem przy PCOS.

Inozytol, a płodność

Zarówno insulinooporność jak i PCOS są czynnikami, które mogą zaburzać płodność. Zmagający się z tymi schorzeniami powinni zawsze dążyć do regulacji gospodarki cukrowej oraz poziomu hormonów płciowych. Wyżej opisane mechanizmy działania inozytolu prowadzą również do poprawy płodności. Dodatkowo inozytol jest istotny dla tworzenia fosfolipidów, które przekazują sygnały w obrębie oocytu. Konkretnie, wspomaga on dojrzewanie oocytu (komórka z której tworzy się komórka jajowa). Ponadto, liczne badania pokazują, że suplementacja inozytolem wspiera wystąpienie owulacji, która jest niezbędnym elementem w kontekście płodnośc

Wspomaganie tarczycy

Ciekawostką jest, że inozytol jest niezbędny dla tworzenia przekaźników sygnału dla TSH. W badaniu na 168 osobach z Hashimoto z poziomem TSH między 3-6 uIU/ml wykazano, że grupa przyjmująca inozytol z selenem znacząco obniżyła TSH oraz przeciwciała (aTPO, aTG) i zwiększyła poziom wolnego T4 na przestrzeni 6 miesięcy.

Dobrze dobrana suplementacja – m.in. chociażby właśnie inozytolem – może przynosić napradę wiele korzyści i wspomagać nasze leczenie. W tym, czy innym przypadku, musimy zawsze pamiętać, że wsparcie suplementacyjne jest dodatkiem. Podstawą zawsze będzie zawsze leczenie kliniczne (jeśli go wymagamy), ale też przede wszystkim nasz styl życia. Odpowiednia dieta, higiena snu, regularna aktywność fizyczna,  regeneracja powysiłkowa i właściwe – pozytywne nastawienie.

Podsumowując, inozytol:

  • wspomaga owulację i wspiera płodność,
  • ulepsza rozwój oocytów,
  • reguluje poziom glukozy i insuliny,
  • tworzy fosfolipidy i wspiera błony komórkowe
  • wspiera równowagę między LH a FSH
  • reguluje poziom androgenów,
  • poprawia lipidogram,
  • tworzy drugorzędowe przekaźniki dla sygnału insuliny, TSH, FSH, GnRH.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma