sauna-jpeg
Czas czytania: 3 min

Korzystanie z sauny jest bardzo popularne w krajach skandynawskich i nadbałtyckich. Sauna niesie ze sobą szereg korzyści dla zdrowia. Należy jednak pamiętać, że istnieje co najmniej kilka zasad korzystania z sauny, a także o tym, że nie każdy może sobie na taki seans pozwolić.

Sauna ma mnóstwo zalet. Oczywiście najczęściej wymienianą jest temperatura. Ciepło sprawia, że nasz organizm mocno się poci i dzięki temu usuwane są z niego toksyny i nadmiar soli. Sauna reguluje pracę układu krążenia, a także korzystnie wpływa na skórę- oczyszcza ją i otwiera pory. Osoby posiadające cerę naczyniową powinny unikać sauny. Wysoka temperatura panująca w niej panująca może powodować nadmierne ich pękanie. Powszechnie znany jest także fakt, że sauna doskonale relaksuje i odpręża. Dzięki niej pozbywamy się stresu i napięcia, lepiej zasypiamy. Działa świetnie przeciwbólowo. Pomaga szczególnie przy bólach kręgosłupa. Ma również zastosowanie przy nerwobólach, chorobach reumatycznych, stanach pourazowych czy nadwyrężeniach mięśniowych. Bardzo pomaga osobom, które zmagają się z problemami pulmonologicznymi i laryngologicznymi. Sauna oczyszcza nos i zatoki, pomaga też łagodzić dolegliwości alergiczne. Istnieją badania potwierdzające, że hartowanie organizmu poprzez korzystanie z sauny zapobiega nawracaniu chorób układu oddechowego na przyszłość, ponieważ świetnie podnosi naszą odporność. Podczas seansu w saunie tracimy też kalorie. Można więc powiedzieć, że wpiera proces odchudzania.

Istnieją jednak przeciwwskazania do korzystania z sauny. Przeziębienie, grypa czy gorączka są powodem, dla którego saunę powinniśmy omijać. Osoby cierpiące na schorzenia układu krążenia również nie powinny korzystać z sauny. Przeciwwskazaniem jest także ciąża. Logiczne jest, że zabrania się wchodzenia do sauny osobom pod wpływem alkoholu. Jeśli chorujemy na jakąkolwiek chorobę przewlekłą warto przed pójściem do sauny skonsultować ten fakt z lekarzem prowadzącym.


Jak korzystać z sauny?

Przed przystąpieniem do seansu w saunie należy pozbyć się wszelkiej biżuterii. Pierścionki na dłoniach mogą bowiem wywołać poparzenia. Aby dobrze się wypocić, należy wcześniej dobrze się nawodnić. Nie powinno się wchodzić do sauny zaraz po posiłku. Przed wejściem do sauny należy wziąć prysznic i wytrzeć ciało dokładnie do sucha. W saunie przebywamy nago. Ewentualnie okrywamy się ręcznikiem, gdy mamy towarzystwo. Jednorazowy pobyt w środku powinien trwać około 10 minut. Można wtedy siedzieć albo leżeć. Osoby leżące powinny jednak chwilę przed wyjściem usiąść i dać organizmowi dojść do siebie. Na początku wybieramy najniższą ławę. Panuje tu też najniższa temperatura. Wraz z przyzwyczajaniem się do temperatury możemy usiąść na wyższych stopniach. Po wygrzaniu ciała należy schłodzić ciało pod prysznicem chłodną wodą. Zaleca się, aby wspomniane czynności powtarzać trzy razy. Po zabiegu w saunie konieczny jest około półgodzinny odpoczynek. Należy wtedy położyć się na leżance, swobodnie oddychać i odprężyć się. Warto wspomnieć, że w saunie nie rozmawiamy. Powietrze, którym oddychamy powinno dostawać się przez nos, a nie przez usta. Jeśli jesteśmy w saunie sami lub osoby korzystające z niej w tym samym czasie wyrażą zgodę, możemy polać kamienie wodą, aby zwiększyć wilgotność powietrza. Do wody można dodać olejki aromatyczne, które w zależności od użytego olejku pomogą nam się zrelaksować, poprawić samopoczucie jak również będą miały korzystny wpływ na drogi oddechowe. Pamiętajmy jednak, że w czasie pobytu w saunie możemy źle się poczuć. Należy wówczas niezwłocznie opuścić saunę, odpocząć, a w razie potrzeby poprosić personel o pomoc.


Jakie są rodzaje saun?

Najbardziej popularna jest sauna sucha czyli fińska. Charakteryzuje się wysoką temperaturą- 90-110°C. Wilgotność powietrza wynosi tylko 5-10%. Za tak wysoką temperaturę odpowiada piec z rozgrzanymi kamieniami. Zbudowana z drewna. W tego typu saunie można przebywać maksymalnie 12 minut. Z seansów w saunie suchej można korzystać nie częściej niż raz w tygodniu. Polecana jest ona osobom, które chcą mocno zahartować swoje ciało.


Sauna parowa– tutaj temperatura wynosi ok. 45-60°C. Powietrze na wysoką wilgotność, od 40-65% i wyżej. Dzięki temu łatwo się oddycha. Ten typ sauny sprawdza się u osób, które nie mają dużego doświadczenia. Zamiast pieca zastosowany jest tu parownik, który automatycznie reguluje temperaturę i wilgotność. Sauna parowa zbudowana jest z płytek ceramicznych i tworzywa sztucznego.


Sauna mokra– tutaj temperatura waha się w granicach 75 – 90 °C, a wilgotność powietrza nie przekracza 40%. Parę wodną wytwarza się okresowo poprzez polewanie kamieni wodą. Sauna mokra polecana jest nawet osobom starszym.


Sauna na podczerwień (infrared) -zamiast pieca zastosowano w niej promieniowanie podczerwone. Temperatura w saunie wynosi około 50 – 60 °C, a wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 25%. Dzięki temu można przebywać w niej nieco dłużej, a korzystać nawet codziennie.
To, którą saunę wybierzemy i czy w ogóle ten rodzaj zabiegu będzie dla nas korzystny zależy od naszych indywidualnych upodobań i stanu zdrowia.

ProjektSukces

www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma