Jak nie przytyć w ciąży?

160195392_4255320554501891_4538307554845750879_o
Czas czytania: 3 min

Ciąża to błogosławiony stan, ale przyszłym mamom oprócz radości w oczekiwaniu na maleństwo, towarzyszą różne, często skrajne emocje. Obawy o zdrowie dziecka, nie zawsze dobre samopoczucie i rozmyślanie co jeść żeby nie przytyć w ciąży, ile kilogramów na plusie to norma? O tą kwestię postanowiliśmy zapytać Naszą ekspertkę Katarzynę Gąsior – dietetyka klinicznego, a prywatnie mamę małej Lilki, a za 3 miesiące Amelki. Zapraszamy do przeczytania jej artykułu.

DROGIE MAMY KAŻDA Z NAS ZASTANAWIA SIĘ JAK NIE PRZYTYĆ W CIĄŻY ? ILE FAKTYCZNIE POWINNAM PRZYBRAĆ ?

SAMA WAGA DZIECKA, WÓD PŁODOWYCH I ŁOŻYSKA TO ZALEDWIE OK. 5KG, JEDNAKŻE SPORO NABIERAMY WODY W CIĄŻY WIĘC PRZYJMUJE SIĘ, ŻE ZDROWO POWINNYŚMY PRZYTYĆ OD 8 DO 12KG WZGLĘDEM WAGI POCZĄTKOWEJ.

PAMIĘTAJMY, ŻEBY JEŚĆ NIE ZA DWOJE A DLA DWOJGA <3 !

WIELE Z NAS MYŚLI, ŻE W CZASIE CIĄŻY MOŻEMY JEŚĆ ZA DWOJE I CO POPADNIE. NIC BARDZIEJ MYLNEGO. ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE W 1 TRYMESTRZE JEST PRAWIE IDENTYCZNE JAK NASZE CODZIENNE SPRZED CIĄŻY. W DRUGIM TRYMESTRZE WZRASTA ZALEDWIE O 300kcal, A  W TRZECIM O 500KCAL, CZYLI O DODATKOWY WARTOŚCIOWY POSIŁEK.

ZBYT DUŻE FOLGOWANIE I POZWALANIE SOBIE NA WSZYSTKO MOŻE SZYBKO DOPROWADZIĆ NIE TYLKO DO NADMIARU TKANKI TŁUSZCZOWEJ, NADWAGI W TRAKCIE I PO CIĄŻY, ALE I DO CUKRZYCY CIĄŻOWEJ. TA PRZYPADŁOŚĆ NIE TYLKO ZAGROZI NAM, ALE I NASZEMU DZIECKU. ŹLE PROWADZONA, NIE LECZONA CUKRZYCA MOŻE DOPROWADZIĆ DO PRZEDWCZESNEGO PORODU. NIEZBĘDNA JEST WÓWCZAS ZBILANSOWANA DIETA O NISKIM INDEKSIE GLIKEMICZNYM, NAJLEPIEJ ROZPISANA PRZEZ DIETETYKA KLINICZNEGO.

PODCZAS CIĄŻY KAŻDA Z NAS MA RÓZNE ZACHCIANKI, TO NORMALNE J ! JEDNAK TŁUMACZENIE SIĘ – MOGĘ WSZYSTKO I OBJADANIE SŁODYCZAMI PRZYSPORZY NAM JEDYNIE KŁOPOTÓW.

PAMIĘTAJMY, ZE JEŚLI NIE MAMY ZAGROŻONEJ CIĄŻY TO AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JEST WRĘCZ WSKAZANA J SPACERY, REKREACYJNY ROWER, BASEN CZY FITNESS Z PEWNOŚCIĄ POMOŻE UTRZYMAĆ NAM KONDYCJĘ I DOBRE SAMOPOCZUCIE POD WARUNKIEM, ŻE NIE MAMY PRZECIWSKAZAŃ OD LEKARZA.

PODCZAS CIĄŻY MOŻNA BYĆ NA DIECIE, NAWET TEJ REDUKCYJNEJ, JEDNAK TYLKO I WYŁĄCZNIE POD OPIEKĄ DIETETYKA. NIE ODCHUDZAJMY SIĘ W CIĄŻY NA WŁASNĄ RĘKĄ, PONIEWAŻ JEST TO WYJĄTKOWY STAN, KIEDY WZRASTA NAM ZAPOTRZEBOWANIE NA WIELE SKŁADNIKÓW MINERALNYCH I WITAMIN. POD OKIEM DIETETYKA NIE TYLKO MOŻEMY NIE PRZYSPORZYĆ SOBIE ZBĘDNYCH KG W CIĄŻY, ALE OCHRONIĆ SIĘ PRZED WSPOMNIANĄ CUKRZYCĄ CIĄŻOWĄ.

ZALECENIA DLA KOBIET W CIĄŻY TO PRZEDE WSZYSTKIM ZBILANSOWANA, ZDROWA DIETA, ROZŁOŻONA NA KILKA POSIŁKÓW O STAŁYCH PORACH, UWZGLĘDNIAJĄCA WSZELKIE WSPÓŁISTNIEJĄCE JEDNSOTKI CHOROBOWE ORAZ ZAPEWNIAJĄCA ODPOWIEDNIĄ PODAŻ PŁYNÓW.

NIE ZAPOMINAJMY O ODPOWIEDNIM NAWODNIENIU, NA POZIOMIE MINIMUM 2 LITRÓW WODY DZIENNIE.

W CIĄŻY ISTNIEJĄ TZW PRODUKTY ZAKAZANE, KTÓRYCH SPOŻYCIE MOŻE BYĆ DLA PŁODU NIEBEZPIECZNE. NALEŻĄ DO NICH M.IN. SUROWE MIĘSO, JAJA, RYBY, SERY PLEŚNIOWE, WĘDZONE RYBY, GRZYBY TRUJĄCE. PONADTO ZBYT DUŻA PODAŻ CUKRU, ALKOHOL W KAŻDEJ POSTACI, NADMIERNA ILOŚĆ KOFEINY ( KOBIETA W CIĄŻY MOŻE WYPIĆ DWIE SŁABE FILIŻANKI KAWY DZIENNIE J) ORAZ WSZELKIEGO RODZAJU ,,UŻYWKI’. NALEŻY WYSTRZEGAĆ SIĘ NAPOJÓW ENERGETYZUJĄCYCH, GAZOWANYCH ORAZ MOCNYCH NAPARÓW ZIOŁOWYCH BEZ KONSULTACJI Z LEKARZEM.

ZBILNASOWANA DIETA UŁOŻONA PRZEZ DIETETYKA ZAPEWNI NAM KOMFORT PRZEZ CAŁĄ CIĄŻE, ODPOWIEDNIĄ WAGĘ ORAZ ZAPEWNI NAM BRAK NIEDOBORÓW W DIECIE.

DIETETYK KLINICZNY KATARZYNA GĄSIOR

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

A gdyby tak trochę pokory…

Czas czytania: 3 min Zdawać by się mogło, że nie jest niczym dziwnym, iż człowiek ze swej natury lubi być chwalony, doceniany i podziwiany. Bez względu na branżę, w

Udręka to niesłychana, kiedy bolą nas kolana…

Czas czytania: 4 min Ileż to razy w przypadku sportowców, osób aktywnych, czy nawet niespecjalnie usportowionych ludzi można usłyszeć: bolą mnie kolana. Staw kolanowy w ludzkim organizmie jest niewątpliwie

Głowa to podstawa!

Czas czytania: 3 min Kiedy trenujemy, czynnie uprawiamy sport i po prostu dbamy o swój wygląd i muskulaturę, często martwimy się o przysłowiowe spadki mięśniowe, kontuzje, czy ewentualnie serce.