Jak pokonać niechęć do ćwiczeń?

niechec-do-cwiczen
Czas czytania: 3 min

Wiesz, że aktywność fizyczna jest niezbędna, aby przeciwdziałać chorobom, dbać o swoje ciało i utrzymać je na długie lata w dobrej formie. To nie tylko ładna figura, umięśnione ciało, ale też zdrowe narządy wewnętrzne, prawidłowo działający układ krążenia i wiele innych pozytywnych efektów.

Mimo tej wiedzy duża część ludzi nie dba o swoje ciało. Zaczynają o tym poważnie myśleć dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy zdrowotne. Prawda jest jednak taka, że im wcześniej zaczniemy dbać o swój organizm, tym lepiej będzie on nam służył.

Dlaczego nie ćwiczymy? Zapewne najczęściej wymienianym powodem będzie brak czasu, w rzeczywistości jednak z reguły po prostu nie mamy na to ochoty. Nad niechęcią do regularnego wysiłku fizycznego warto jednak popracować. 

Jak więc pokonać niechęć do ćwiczeń?

WYĆWICZ NAWYK

Nie podejmuj drastycznych decyzji w stylu „od dzisiaj ćwiczę godzinę każdego dnia”. Jeśli do tej pory w ogóle nie ćwiczyłeś, a nagle zafundujesz swojemu organizmowi zbyt duże obciążenie, to szybko zrezygnujesz. Oprócz bólu, zakwasów i zmęczenia, poczujesz także, że zabiera to Tobie zbyt dużo czasu. Grozi także kontuzją, bo do wysiłku organizm należy przyzwyczajać.

Zacznij powoli. Celem jest regularne ćwiczenie, a nie nadrobienie straconego czasu w tydzień i rezygnacja na kolejnych kilka lat. Jeśli zamierzasz biegać, zacznij od spacerów, truchtu i krótkich dystansów. Jeśli idziesz na siłownię, dobierz zajęcia odpowiednie dla początkujących. Skorzystaj z porad trenerów personalnych, bo to co służy znajomemu, Tobie może zaszkodzić.

Wyćwicz w sobie nawyk ćwiczenia, to nie wydarzy się samo od razu. Zaplanuj dobrze swój czas na treningi, niech ich wciągnięcie w Twój rozkład dnia nie skutkuje rezygnacją z czegoś, co bardzo lubisz. Znajdź taki czas, abyś nie odczuwał jego straty. Regularność w ćwiczeniach sprawi, że w pewnym momencie treningi będą dla Ciebie czymś oczywistym.

WYKORZYSTUJ CODZIENNE CZYNNOŚCI

Aktywność fizyczna to nie tylko czas spędzony na siłowni. Każdego dnia możesz zwiększać swoją sprawność przy wykonywaniu codziennych czynności. Każdą rozmowę przez telefon wykorzystaj na chodzenie po mieszkaniu. Gdy jedziesz po zakupy, zaparkuj auto w dalszej części parkingu, a nie pod samymi drzwiami sklepu. Zrezygnuj z windy na rzecz schodów. Oglądanie filmu możesz wykorzystać do jazdy na rowerze stacjonarnym. Zamiast nasiadówki przy stole, zaproponuj rodzinie spacer. Myśl o swoim ciele podczas najprostszych czynności takich jak odkurzanie czy mycie podłogi, wszystko co robisz, możesz wykorzystywać, pogłębiaj swoje ruchy, przykładaj się do każdego z nich, a wzmocnisz swoje ciało.

TO CO LUBISZ

Wybierz taką aktywność, która sprawi Tobie przyjemność. Uatrakcyjniaj ćwiczenia, np. jeśli wybrałeś spacery, możesz słuchać w ich trakcie podcastów. Wykorzystuj dostępne na rynku pomoce, np. różnego rodzaju aplikacje do telefonów, sprawią one Tobie radość, a możliwości, które dają pozwolą monitorować postępy w ćwiczeniach.

Zmieniaj dyscypliny, próbuj nowych rzeczy. Jeśli cały czas będziesz wykonywał jedną aktywność, możesz się w końcu znudzić. Urozmaicone ćwiczenia zapewnią odpowiednia dynamikę, dzięki temu też zadbasz o cały organizm, bo każdy typ aktywności w mniejszym lub większym stopniu ukierunkowany jest na pracę konkretnych mięśni.

Nie zmuszaj się do robienia czegoś, co w ogóle nie sprawia Tobie przyjemności. Jeśli nie lubisz ćwiczyć w grupie, to wybierz takie dyscypliny, w których będziesz trenował sam. Nie kieruj się modą na niektóre sporty, tylko tym, co Tobie odpowiada. Jeśli ćwiczenia, które wykonujesz Ciebie nudzą, to prawdopodobnie źle je dobrałeś, poszukaj innej aktywności, takiej, która Ciebie wciągnie na dłuższy czas lub zapewni różnorodność.

MOTYWACJA

Aktywność fizyczna zapewni zdrowe i sprawne ciało. Niestety ten fakt jest niewystarczającym motywatorem, aby większość ludzi zmobilizować do regularnych ćwiczeń, jest zbyt ogólny i wybiegający w przyszłość. Człowiek mobilizuje się wtedy, gdy czuje korzyść. Dlatego skup się na tym, co ćwiczenia dają Tobie niemal automatycznie – poprawę nastroju, energię do działania, poprawiają samoocenę i sprawiają, że wyglądasz dużo lepiej. Poszukaj swoich własnych motywatorów.

A co najważniejsze… przestań wyszukiwać wymówek i zacznij ćwiczyć! Dzięki temu niechęć do ćwiczeń przejdzie sama.

ProjektSukces

www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu