jak funkcjonuje pamięć
Czas czytania: 3 min

Każdy z nas ma chwile, w których nie potrafi sobie niczego przypomnieć. Pustka i dziura w głowie. Obecne czasy, w których mamy dużo na głowie i żyjemy w ciągłym stresie niestety nie sprzyja dbaniu o pamięć i jej poprawę. Słaba pamięć może być frustrująca. Dużą rolę odgrywa tu genetyka, jednak badania wykazały, że dieta i styl  życia mają znaczący wpływ na stan naszej pamięci.

Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie pozytywnie wpłynie na nasza pamięć.

Jak polepszyć pamięć?

Zrezygnuj z niezdrowego cukru i dodawania go do potraw i napojów.  Wszyscy wiemy, że spożywanie dużej ilość niezdrowego cukry prowadzi do wielu chorób. Badania wykazały, że dieta obfita w duże ilości cukru może prowadzić do pogorszenia pamięci i zmniejszenia objętości mózgu, szczególnie w  obszarze odpowiadającym za pamięć krótkotrwałą. Osoby zjadające duże ilości cukru mogą też mieć mniej wyraźne wspomnienia niż osoby, które dbają o swój sposób żywienia.

Wypróbuj oleje rybne. Olej rybny jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, kwasy EPA I DHA.  Tłuszcze te są ważne dla zdrowia całego organizmu. Wiele badań wykazało, że systematyczne spożywanie suplementów i olejów rybnych poprawia pamięć, szczególnie u osób w podeszłym wieku.
Medytuj. Medytacja wpływa na nasze zdrowie na wiele sposobów.  Wpływa pozytywnie również na działanie naszego mózgu. Z wiekiem ilość istoty szarej w mózgu maleje. Medytacja wspomaga jej rozwój w korze mózgu, która odpowiada za nasze umiejętności samokontroli, koncentrację oraz inteligencję emocjonalną.

Utrzymuj prawidłową wagę. Niestety, ale istnieją badania, które wykazały, że otyłość jest czynnikiem ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych. Może również powodować zmiany  w genach, które są związane z pamięcią w mózgu, tym samym ją pogorszając. Od otyłości jest krótka droga do insulinooporności, a ta z kolei również negatywnie wpływa na nasz mózg. Otyłość zwiększa również ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera, a jak wiemy jest to choroba bezpośrednio związana z niszczeniem pamięci.

Zadbaj o swój sen. Brak odpowiedniego snu ma negatywny wpływ na naszą pamięć. Sen odgrywa istotną rolę w tzw. konsolidacji pamięci. Jest to proces wzmacniania wspomnień krótkotrwałych i przekształcanie ich we wspomnienia długotrwałe. Zaleca się spanie od 7-9 godzin dziennie. Wystarczająca ilość snu poprawia wydajność pamięci i utrwala wspomnienia.

Ćwicz uważność. Uważność jest stanem psychicznym, w którym skupiamy się na swojej obecnej sytuacji, utrzymujemy świadomość otoczenia i uczuć. Techniki uważności praktykowane są również w medytacji.  Badania wykazały, że ćwiczenie uważności obniża stres, poprawia koncentrację i wydajność pamięci. Wiąże się także ze zmniejszeniem spadku funkcji poznawczych, który następuje wraz z wiekiem.

Co jeszcze poprawia naszą pamięć?

Ogranicz spożycie alkoholu. Dużo tu nie trzeba tłumaczyć. Alkohol ma działanie neurotoksyczne na mózg. Pogarsza naszą pamięć. Jego nadmierne spożycie może uszkodzić hipokamp czyli element układu limbicznego związany z pamięcią. Oczywiście, okazjonalne wypicie drinka nie zaszkodzi, ale warto unikać nadmiernego spożycia napojów z procentami.

Ćwicz swój mózg. Tak jak ćwiczymy ciało, tak trzeba ćwiczyć własny umysł. Wszelkie gry, w których musisz wysilić swój mózg i pomyśleć poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko demencji. Krzyżówki, sudoku, quizy- to wszystko warto wdrożyć w życie.

Sprawdź poziom witaminy D. W naszym kraju, gdzie na co dzień mamy mało słońca, wiele osób cierpi ma niedobory witaminy D. Warto zmierzyć sobie jej poziom, poprzez badanie krwi. Niedobór witaminy D powoduje spadek funkcji poznawczych i zwiększa ryzyko demencji związanej z wiekiem.

Wprowadź do dnia codziennego ruch. Aktywność fizyczna to podstawa naszego życia. Ruch wpływa korzystnie na nasz mózg, poprawia wzrost i rozwój neuronów, a co za tym idzie poprawia zdrowie mózgu. Nawet krótka codzienna aktywność przynosi rezultaty. Ważne aby była systematyczna.

Wprowadź do diety produkty zawierające przeciwutleniacze. Antyoksydanty to związki, które poprawiają funkcje poznawcze naszego mózgu, zmniejszają stany zapalne i efektywnie poprawiają pamięć. Można je znaleźć w owocach, warzywach i herbacie. Szczególnie wartościowe są truskawki, jagody i borówki. Warto również pokusić się o zjedzenie czekolady- ale tylko tej gorzkiej, z zawartością kakao powyżej 70%. Kakao bowiem również jest silnym przeciwutleniacze i usprawnia pracę mózgu.

Jak widać istnieje wiele sposobów na polepszenie pamięci. Nie wymagają one wielu poświęceń, a pomogą nam w utrzymaniu dobrej kondycji naszego mózgu.

ProjektSukces
www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma