Jak zacząć medytować? – czyli poradnik dla początkujących

medytacja-ranking-ośrodków-terapii
Czas czytania: 4 min

Od pewnego czasu zainteresowanie tematyką medytacji jest ogromne. Jej popularność rośnie, ponieważ coraz więcej osób odkrywa jej korzyści. Medytacja to nic innego jak technika relaksacyjna, która polega na odpowiednim ćwiczeniu umysłu. Jej celem najczęściej jest uspokojenie umysłu i wzbogacenie życia wewnętrznego.

Ludzie medytują, aby zwiększyć świadomość siebie i swojego otoczenia. Medytacja świetnie pomaga zredukować stres, pozytywnie wpływa na koncentrację, poprawia nastrój. Dzięki niej lepiej odpoczywamy, efektywnej śpimy, a nawet mamy zwiększoną tolerancję na ból.

Medytacja dla początkujących – korzyści

Chęć zminimalizowania stresu to jeden z najczęstszych powodów, dla których ludzie medytują. Styl naszego życia sprawia, że żyjemy w ciągłych nerwach. Praca, dom, rodzina, goniące nas terminy sprawiają, że cały czas jesteśmy zestresowani. Zwiększa się poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu w naszym organizmie. Kortyzol z kolei wpływa na wzrost poziomu cukru w organizmie, oddziałuje na gospodarkę białkowo-tłuszczową, zwiększa ciśnienie krwi i wydzielanie soku żołądkowego. Wiadomo, że ciągłe narażenie na stres pogarsza nasz sen i koncentrację. Badania wykazały, że medytacja pomaga organizmowi rozluźnić się. Korzystnie wpływa na obniżenie poziomu stresu, poprawia nastrój poprzez zwiększenie wydzielania serotoniny. Wycisza. Co więcej medytacja pozwala na uwolnienie stresu zgromadzonego w organizmie. Poprawia samopoczucie i zwiększa nasz dystans do oceniania różnych sytuacji życiowych. Dzięki temu poziom naszego stresu również może się zmniejszyć.

Może pomóc również w leczeniu depresji, zaburzeń odżywiania i zaburzeń lękowych. Istnieją także badania, które potwierdzają, że systematyczne medytowania wspiera walkę z istniejącymi fobiami. Medytacja łagodzi stany depresyjne. Większość ludzi dotkniętych depresją, ma zmniejszoną aktywność fal alfa w płatach czołowych mózgu. Ludzie, którzy systematycznie uprawiają medytację mają zdecydowanie polepszoną aktywność tych fal. W aspekcie stosowania medytacji w leczeniu depresji kluczowa jest wiara w jej w moc. Jest to bardzo osobista decyzja i należy do niej podejść bardzo świadomie i spokojnie.

Medytacja wpływa również na poznanie siebie. Dzięki niej rozwiniesz swoje najlepsze „ja”, dotrzesz do swoich najgłębszych myśli, zrozumiesz siebie i to, jak odnosisz się do innych osób i dlaczego. Staniesz się bardziej świadomy swojej osoby. Dzięki temu będziesz mógł wprowadzać w swoje życie pozytywne zmiany. Wzmocnisz swoją siłę woli i samokontrolę. Staniesz się życzliwy wobec innych, empatyczny, łatwiej będzie Ci przebaczać, poprawisz koncentrację i pamięć, a także pobudzisz swoją kreatywność. Przez fakt, że medytacja pomaga zrelaksować się, ma pozytywny na sen i pomaga odciągnąć negatywne myśli, na które do tej pory nie mieliśmy kontroli.

Oprócz wymienionych wyżej korzyści mentalnych, z medytowania płynie szereg korzyści fizycznych. Tutaj należy wymienić: zmniejszenie ciśnienia krwi i poprawa wydolności układu krążenia, łagodzenie bóli związanych z napięciem np. migrenowych, regulacja metabolizmu polepszenie funkcji układu immunologicznego, zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie, zwiększenie odporności na ból, poprawa jakości snu i zwalczenie bezsenności, a także redukcja zakwaszenia organizmu.


Medytacja dla początkujących – co wybrać?

Istnieją dwa główne sposoby medytacji: na zewnątrz i do wewnątrz. Medytacje, które zwrócone są do wewnątrz polegają na zagłębieniu się w swojej osobowości. Na tym aby skupić się na swoich problemach i je rozwiązać, a także wprowadzić pozytywne myślenie.  Z kolei te, zwrócone na zewnątrz skupiają się na poprawie koncentracji i sposobów uczenia się. Dzięki nim, lepiej radzimy sobie w życiu codziennym i przykładamy mniejszą wagę, do tego co było.

Wśród sposobów medytacji możemy wyróżnić między innymi medytację uniwersalną, skierowaną do wewnątrz. Jest to idealna medytacja poranna i wieczorna, którą możesz wykonywać w domu. Polega ona na wypowiadaniu jakiegoś słowa lub kilku słów, które są dla Ciebie ważne. Należy usiąść wygodnie. Nie jest wymagana pozycja kwiatu lotosu. Rozluźnij mięsnie szyi i otwórz usta, aby pozbyć się napięcia i stresu. Możesz usiąść nawet na krześle. Najważniejsze, aby oczy były zamknięte, oddech spokojny i głęboki, a mięśnie rozluźnione. Wydychając powietrze należy uważnie i świadomie powtarzać wybrane słowo lub frazę. Kiedy myśli zaczną uciekać, spokojnie wróć do powtarzania słowa, które wybrałeś. Medytowanie powinno trwać około 10-20 minut. Można powtarzać dwa razy dziennie – rano i wieczorem. Po skończonej medytacji nie należy od razu wstawać z krzesła. Spokojnie otwórz oczy, posiedź minutę i dopiero potem „wróć do rzeczywistości”.

Poranna medytacja da Ci inspiracje, dobre samopoczucie, witalność i energię, a wieczorna medytacja zadba o efektywny sen, zrelaksuje i uspokoi.

Kolejnym sposobem medytacji, tym razem na zewnątrz  jest medytacja podczas spacerowania.  Najlepszy w tym celu będzie spacer po parku albo lesie, tam gdzie zgiełk miasta jest mocno wyciszony. Podczas wykonywania tej medytacji nie rozmawiaj z nikim. Skup się na swoich krokach. Stawiaj je z wyczuciem i uwagą. Najważniejsze, aby chwytać chwilę i rejestrować widoki, zapachy, dźwięki, ale na żadnym z nich zbytnio nie skupiać uwagi. Należy poczuć energię z ziemi i nieba.

Trzecim sposobem jest medytacja qigong. Również skierowana na zewnątrz. Aby ją wykonać należy usiąść w cichym miejscu. Kręgosłup musi być wyprostowany. Swoją uwagę należy skupić na punkcie poniżej pępka. Jest to tzw. punkt dantian. Inaczej mówiąc to środek ciężkości ludzkiego ciała. Znajduje się on około dwie szerokości kciuka pod pępkiem i trzy szerokości kciuka w głąb. Nie martw się, jeśli na początku będziesz mieć problem ze skupieniem uwagi na tym punkcie. Najważniejsze  to wzięcie nosem głębokiego oddechu, który dojdzie to tego punktu, a potem wypuszczenie go. Po kilku razach na pewno prościej będzie skoncentrować się na punkcie dantian. Ten typ motywacji również powinien trwać około 10-20 minut. Po skończonym procesie otwieramy oczy i dajemy sobie chwilkę na „dojście do siebie”.

Obojętnie jaki rodzaj i jaką technikę medytacji wybierzemy ważne, aby wybrać odpowiedni do tego czas. Poranna medytacja jest świetna na pozytywne i spokojnie rozpoczęcie dnia, a wieczorna medytacja na ukojenie emocji, nerwów i głęboki sen. Środek dnia w pracy, gdzie musisz być pod telefonem nie jest dobrym pomysłem. Znajdź miejsce, gdzie nikt Ci nie będzie przeszkadzać. Możesz włączyć spokojną muzykę.  Dobrze jest ćwiczyć przed posiłkiem. Wtedy organizm nie jest „zajęty” trawieniem tego, co przed chwilą zjadłeś. Pamiętaj, że oddech w medytacji jest najważniejszy. Sam w sobie jest też najprostszą jej formą. Skup się na nim i rób regularne wdechy i wydechy. Pozwoli Ci to odpowiednio dotlenić organizm. Po skończonej medytacji zawsze wracaj do poprzednich zajęć spokojnie. Pospiech niczemu nie służy.

A na koniec, to o czym warto pamiętać- uśmiech. Dzięki niemu w organizmie wydzielane są endorfiny, które wpływają na dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie.

Czy medytowanie jest dla każdego? Tak! Sprawdź, a się przekonasz.

ProjektSukces

www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z