Joga – trening dla każdego, ale z jakim sprzętem?

joga-1920x1080
Czas czytania: 4 min

Jeśli praktykujesz jogę, może używasz do niej przyrządów – a może tylko maty. Wiele zależy od rodzaju jogi, jaki wybrałeś, ale też od tego, na ile jesteś elastyczny i w jakim celu uprawiasz jogę. Jednak różnych przyrządów do jogi można znaleźć całkiem sporo i jeśli np. planujesz treningi jogi w domu, warto zrozumieć, które sprzęty są konieczne, a które stanowią tylko dodatek, zanim zrobisz zakupy online.

Podstawowym sprzętem do jogi jest mata – i na temat jej doboru napisaliśmy już osobny artykuł, ponieważ jest ona ważna zarówno w jodze, jak i w pozostałych treningach, nie tylko tych domowych. Musi być wygodna i dostosowana do Twoich potrzeb. Na dłuższą metę nie warto zastępować jej kocem czy ręcznikiem, bo z punktu widzenia niektórych asan jogi – może to być wręcz niebezpieczne (materiał będzie ślizgać się po podłodze). Jednak oprócz maty na zajęciach jogi korzystamy z szeregu dodatkowego sprzętu – być może uznasz, że niektóre przyrządy warto mieć w domu i wykorzystać do treningu. Przede wszystkim pamiętaj, że akcesoria do jogi pomagają w osiągnięciu poprawnej pozycji nawet wtedy, gdy Twoja elastyczność jeszcze na to nie pozwala lub np. jesteś po kontuzji czy z innego powodu nie możesz czegoś zrobić. Wielką satysfakcją dla Ciebie będzie na pewno moment, gdy będziesz w stanie odrzucić akcesoria i samodzielnie, poprawnie wykonać daną asanę – ale zanim to nastąpi, warto posiłkować się dodatkowymi przyrządami (jeśli jest taka możliwość) po to, by od początku uczyć się poprawnego ułożenia ciała w pozycji.

Popularne, podstawowe akcesoria do jogi i ich zadania:

– pasek do jogi – pasek, najczęściej materiałowy, z regulowaną długością, przyda się zwłaszcza osobom, które nie są zbyt elastyczne i rzadko się rozciągają. Dla takich osób pasek będzie na początku ułatwieniem – pozwoli np. zachować proste plecy i przyciągać klatkę do ud czy wyprostować nogi w powietrzu i utrzymać ciało na podłodze. Z czasem pasek będziemy coraz bardziej skracać, a jeśli będziemy praktykować jogę dostatecznie długo – może całkiem się go pozbędziemy. Jednak na pewno warto z niego korzystać jeśli jednym z naszych celów jest rozciąganie całego ciała

– klocki (pianki) do jogi – kolejnym popularnym narzędziem są klocki – najczęściej dwa w zestawie, bo też z dwóch będziemy korzystać. Zależnie od preferencji, można znaleźć takie wykonane z drewna, jak i lżejsze i miększe – piankowe. Klocki przydatne będą w pozycjach, w których np. utrzymujemy równowagę na jednej nodze, opuszczając rękę do podłogi (półksiężyc), czy w takich, które wymagają położenia rąk na podłodze. Zależnie od potrzeb, można je wówczas położyć na podłodze stroną wyższą lub niższą (klocek ma kształt prostokąta), by łatwiej było zarówno ustawić się poprawnie w pozycji, jak i ją utrzymać. Klocki też służą czasem do podkładania pod kręgosłup, by np. wyżej podnieść biodra, a jednocześnie asekurować plecy, etc. Podobnie jak paska – być może z czasem pozbędziemy się klocków, ale na pewno ułatwią one pracę z równowagą oraz elastycznością na początku naszych treningów. Klocki mają tę zaletę, że kiedy przestaną być przydatne jako ułatwienie, możemy zacząć ich używać jako… utrudnienia w treningu! Mianowicie można np. stanąć na klocku i utrzymując proste nogi poszerzyć zakres ruchu, nadal sięgając do podłogi, etc.

– wałki do jogi – wałek z kolei służy najczęściej w pozycjach leżących. Pomaga on odciążyć kręgosłup (często jest podkładany pod plecy w różnych miejscach zależnie od ułożenia ciała). Pomaga utrzymać prawidłowe ułożenie, a dla osób z ograniczeniami ruchowymi może mieć kluczowe znaczenie w indywidualizacji pozycji – dostosowaniu do ich możliwości

– koło do jogi – jedno z akcesoriów, które w Polsce nie jest jeszcze bardzo popularne. Jego zadaniem jest raczej utrudnić niż ułatwić trening, ale też stawia ono nowe wyzwania osobom, które chcą pracować nad elastycznością – zwłaszcza swojego kręgosłupa, ale nie tylko. Używanie koła do jogi pozwoli uelastycznić kręgosłup, odciążyć go, rozluźnić całe ciało, ale wykonując ćwiczenia na kole – zyskujemy też dodatkowe możliwości. Poszerzamy zakres ruchu, wzmacniamy mięśnie. Dodatkowo, koło jest wyzwaniem dla naszej równowagi. Pamiętajmy jednak, że akurat ten przyrząd wymaga nieco większej wprawy w zastosowaniu i zalecany jest raczej dla osób, które podstawy jogi mają już opanowane.

Trzeba pamiętać, że joga bez żadnych akcesoriów jest równie skuteczna, jak z nimi – wymaga jedynie nieco więcej kontroli techniki. Jednak przecież nawet w trakcie zorganizowanych zajęć nie zawsze korzysta się z jakiegokolwiek, poza matą, sprzętu. Jednak jeśli mamy taką opcję, warto ułatwić sobie wytrzymanie w niektórych pozycjach dodatkowymi akcesoriami – niewątpliwie najbardziej podstawowymi będą tu klocki i pasek. Dzięki temu ciało przyzwyczaja się od początku do utrzymywania poprawnej postawy, a my skupiamy się jedynie na oddechu i pogłębianiu ruchu.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu