KREATYNA – poznaj kilka super faktów

creatine
Czas czytania: 2 min

Nasza wiedza o suplementach jest tak samo różna, jak ta w zakresie treningów i diety. Niejednokrotnie można spotkać się z opinią, że „kreatyna, to te sterydy” i że ludzie po tym zamieniają się w monstra. No nie… 🙂
Kreatyna jest jednym z najlepiej przebadanych suplementów na świecie – wykazującym tak naprawdę praktycznie same pozytywne skutki dla zdrowia i organizmu, zwłaszcza osób trenujących. W ich przypadku jest bardzo pomocna w kwestii regeneracji organizmu, a także budowania siły, czy masy mięśniowej.

Suplement ten może być też jednak bardzo pomocny osobom zupełnie nietrenującym. Poznajmy więc temat nieco bliżej.

Kreatyna może zmniejszyć poziom zmęczenia

Przeprowadzono badania wśród ludzi, u których problemem byłą deprawacja snu. Ich problem z regeneracją nie miał nic wspólnego z treningami i przeciążeniem z powodu aktywności. Chodziło tylko i wyłącznie o problemy ze spaniem. Część z tych osób przez pewien czas dostawała kreatynę, a druga część placebo. Suplementujący kreatynę wypadli w badaniach o niebo lepiej. Ich zdolność regeneracji – pomimo niewysypiania się – była dużo większa. Mieli więcej energii po przebudzeniu i wskazywali na dużo mniejsze spadki energii w ciągu dnia.

Oczywiście zastosowanie to tyczy się również jak najbardziej osób trenujących, u których zdolność regeneracji powysiłkowej jest dużo lepsza przy regularnym suplementowaniu kreatyny.

Kreatyna może zmniejszać symptomy depresji

Temat dość poważny i nikt nie przypisuje suplementowi nadprzyrodzonych mocy, czy właściwości antydepresantów. Wskazuje się jednak na zdecydowaną pomoc i poprawę nastroju.
W tym temacie prowadzono kilka badań, które wykazały, że stany depresyjne zelżały u grupy badanych ok. 50-60% oraz wywarły bardzo dobry wpływ na osoby z dwubiegunowością. Cały czas mówimy jednak o kreatynie jako WSPOMAGANIU, a nie złotym środku, który leczy z depresji.

Kreatyna może zwiększać ilość glikogenu zmagazynowanego w mięśniach

Glikogen gromadzony w mięśniach jest formą energii. Jeśli kreatyna zwiększa ilość gromadzoną w mięśniach, to jest to równe gromadzeniu większej rezerwy energetycznej do wykonania treningu. Tym samym jest on bardziej efektywny i często właśnie dzięki temu generujemy na nim więcej mocy. Większa wytrzymałość, to większa/ lepsza jakościowo ilość pracy – na czym zależy chyba wszystkim trenującym.

Kreatyna kontra miostatyna

Badania potwierdzają, że to właśnie kreatyna jest w stanie zahamować proces wydzielania miostatyny w naszym organizmie. Czym jest miostatyna? Jest białkiem, którego działanie na pewno nie sprzyja żadnej osobie budującej masę mięśniową. To właśnie białko hamuje i ogranicza jej rozrost. Jeśli zatem kreatyna jest w stanie zablokować/ zmniejszyć jej wydzielanie się, to tym samym może bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia efektywności przeprowadzonego przez nas okresu budowania masy.

Jak każdy inny suplement – nie jest to ani niezbędnik, ani magiczny preparat. Jest to jednak suplement wykazujący wiele korzyści i z powodzeniem może znaleźć swoje zastosowanie u naprawdę dużej grupy ludzi. Mimo, że suplementy kojarzą się głównie ze sportem, to – jak zostało przedstawione wyżej – mogą posłużyć nie tylko tym aktywnym.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Cukrowe fakty i mity w pigułce

Czas czytania: 2 min Przez lata wokół cukru powstało wiele mitów. Niektóre wzięły się z plotek, inne z badań, których wyniki już dawno są nieaktualne, a jeszcze inne powstały

Jak po prostu zacząć ćwiczyć?

Czas czytania: 3 min Temat „jak zacząć ćwiczyć” to jeden z najpopularniejszych tematów na wielu blogach sportowych. Zachodzą w głowę nie tylko klienci, ale też specjaliści – jak zmotywować,

Jak zmieniać nawyki krok po kroku?

Czas czytania: 2 min Znamy wszyscy ten schemat: nic się nie dzieje, jemy źle, nie trenujemy, a potem nagle pojawia się jakiś bodziec, motywacja… I chcemy zmieniać wszystko, jeść