Mata – podstawowe narzędzie treningowe – doradzamy w jej wyborze.

mata-treningowa-gimnastyczna-do-cwiczen-fitness-jogi-jaka-wybrac-najlepsza-rozmiar-min-1140x694-1
Czas czytania: 3 min

Kiedy już trenujesz trochę dłużej – czy to w domu, czy na siłowni – myślisz, że może dobrze byłoby (zwłaszcza w czasach epidemii) mieć własną matę. Gdy wpiszesz w Google „mata do ćwiczeń”, wyskoczy Ci mnóstwo stron i ceny od 19,99 do nawet 400 zł… czym one się właściwie różnią?

Wbrew pozorom, jest kilka prostych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, by nie żałować zakupu nawet najtańszej maty. Po pierwsze, jakiego rodzaju trening będziesz wykonywać i gdzie? Do treningu domowego wystarczy cienka mata, ale jeśli ćwiczysz na zewnątrz – grubsza będzie lepiej chronić przed zimnem i wilgocią. Jeśli nie nosisz maty ze sobą, bo korzystasz z niej tylko w domowych warunkach, nie musi się zwijać w wygodny rulon, możesz ją po prostu poskładać. Ale jeżeli planujesz jeździć z nią do klubu, byłoby idealnie, gdyby dało się ją zwinąć i najlepiej zarzucić na ramię – niektóre maty posiadają specjalne paski lub worki, które ułatwiają noszenie ich ze sobą. Warto to sprawdzić przy zakupie.

Następnie zastanów się, jak często trenujesz. Jeśli na macie wykonujesz tylko lekki stretching, każda sprawdzi się bez zarzutu. Ale jeżeli planujesz codzienne treningi, w butach i bez, mata powinna być nieco bardziej odporna – może np. mieć warstwę dodatkową z innego materiału lub być grubsza, twardsza w dotyku. W temacie grubości maty – tradycyjnie grubość maty to od 0,5 cm do około 5 cm.  Dodajmy, że standardowa mata w klubie fitness ma zwykle około 1 cm grubości. Jeżeli odczuwasz dyskomfort ćwicząc na cienkiej macie i bolą Cię kości, a w klubie kładziesz dwie maty, żeby lepiej Ci się trenowało, szukaj tych grubszych. Nie tylko lepiej izolują od podłogi, ale też są wygodniejsze np. przy bolących kolanach czy plecach.

Maty treningowe występują też w różnych rozmiarach. Te do jogi są dłuższe niż pozostałe – a jednak jeżeli nawet nie trenujesz jogi, możesz zakupić właśnie taką matę; dzięki temu będzie Ci wygodniej przy stretchingu i relaksacji, a przy treningach, w których długa mata Ci przeszkadza (dynamicznych) – możesz ją złożyć na pół.

Wreszcie, właściwie niezależnie od tego, jaki trening chcesz wykonywać, mata musi dobrze trzymać się podłogi, a Ty nie możesz się na niej ślizgać. Inaczej nie tylko Twój trening będzie trudniejszy i mniej komfortowy, ale dodatkowo generujesz ryzyko kontuzji – jeśli np. oprzesz się i pośliźniesz. Dlatego czasem maty, które wyglądają bardzo ładnie nie są najlepszym wyborem – warto dopytać, z jakiego materiału są wykonane, a jeśli nadal nie jesteś pewien, czy będzie Ci się wygodnie ćwiczyło – lepiej kupić matę stacjonarnie i sprawdzić w sklepie, jak się prezentuje.

A kiedy już ustalisz, jakiej dokładnie maty szukasz, pozostaje Ci jeszcze wybór tej, która – poza wszystkim innym – zwyczajnie przypadnie Ci do gustu. A wybór jest ogromny!

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Cukrowe fakty i mity w pigułce

Czas czytania: 2 min Przez lata wokół cukru powstało wiele mitów. Niektóre wzięły się z plotek, inne z badań, których wyniki już dawno są nieaktualne, a jeszcze inne powstały

Jak po prostu zacząć ćwiczyć?

Czas czytania: 3 min Temat „jak zacząć ćwiczyć” to jeden z najpopularniejszych tematów na wielu blogach sportowych. Zachodzą w głowę nie tylko klienci, ale też specjaliści – jak zmotywować,

Jak zmieniać nawyki krok po kroku?

Czas czytania: 2 min Znamy wszyscy ten schemat: nic się nie dzieje, jemy źle, nie trenujemy, a potem nagle pojawia się jakiś bodziec, motywacja… I chcemy zmieniać wszystko, jeść