Metformina – lek, który nie pomoże bez naszych starań

image
Czas czytania: 2 min

Metformina jest jednym z najczęściej przypisywanych leków i stosowana w celu regulacji gospodarki glukozowo-insulinowej w insulinooporności czy cukrzycy typu II. Możemy spotkać ją pod różnymi nazwami: Glukophage, Formetic, Metformax czy Siofor.
Dietetycy i lekarze zauważają pewną negatywną zależność. Bardzo wielu pacjentów stosujących metforminę kompletnie ignoruje fakt, że nie są to magiczne tabletki czyniące cuda i że bez diety i zmian w stylu życia – niczego nie zmienią. Stosowanie metforminy bez starań we własnym zakresie, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Jak działa metformina i jakie czynniki są kluczowe dla ów działania?
O tym w poniższym tekście.

Właściwości metforminy

  • obniża poziom glukozy we krwi,
  • zwiększa wrażliwość insulinową,
  • hamuje glukoneogenezę,
  • nasila działanie insuliny w mięśniach i tkance tłuszczowej,
  • wpływa na zmniejszenie poziomu frakcji LDL,
  • pośrednio zmniejsza stan zapalny,
  • pośrednio redukuje stres oksydacyjny,
  • wykazuje działanie anty-aging i wydłużające długość życia.

Patrząc na profil działań metforminy możemy wysnuć wnioski, że jest to lek idealny, a efekty jej stosowania przynoszą same benefity. Przyjrzyjmy się temu bliżej. Jednym z podstawowych mechanizmów zachodzących w odpowiedzi na stosowaną metforminę jest wzrost kinazy AMPK.
Jest to kinaza wpływająca na regulację gospodarki energetycznej naszego organizmu.
W mitochondriach – czyli organellach odpowiedzialnych za produkcję energii w naszym ciele -metformina hamuje działanie I kompleksu łańcucha oddechowego, co przekłada się na zmniejszenie produkcji ATP (główny czynnik energetyczny – to dzięki niemu mamy energię).

Kiedy jemy więcej kalorii niż potrzebujemy, dochodzi do wzrostu jednej z kinaz (mTOR) i nasilenia procesów anabolicznych, jednocześnie obniża się kinaza AMPK. Kiedy jemy mniej niż potrzebujmy (stosujemy restrykcje kaloryczne) – spada poziom mTOR, a wzrasta AMPK – działa tu przeciwwaga. Metformina swoim działaniem obejmuje zmniejszenie kinazy mTOR, co skutkuje wzrostem kinazy AMPK – całość mimikuje niejako restrykcje kaloryczną.

Błędne koło w przyjmowaniu metforminy

Kiedy widzimy już jak mniej więcej działa metformina, na pewno uwagę zwraca błędne koło – przyjmowanie leku przy jednoczesnym objadaniu się. Kiedy sztucznie – biorąc lek – staramy się zmienić profil kinaz zaangażowanych w gospodarkę energetyczną – zmniejszyć mTOR, zwiększyć AMPK, ale nie zmienimy stylu  życia i dalej spożywamy więcej kalorii niż potrzebujemy – wtedy sposobem żywienia działamy zupełnie na wspak. Poprzez spożywanie nadwyżki energetycznej stymulujemy wydzielanie mTOR, a zmniejszamy AMPK. Tym samym całkowicie zaburzamy działanie metforminy (lub w przynajmniej znacznym stopniu obniżamy jej działanie).

Metformina, a restrykcje kaloryczne

Tak naprawdę większość „magicznych” efektów przypisywanych metforminie – możemy osiągnąć odpowiednią dietą i zmianami w stylu życia.
Chcąc zadbać o system enzymów antyoksydacyjnych, działanie przeciwzapalne, zmniejszenie efektu glikacji, działanie anty-aging, obniżenie poziom cukru we krwi, czy zredukowanie wagi – wystarczy wejść w deficyt kaloryczny.  Nie będzie odkryciem, że – obok deficytu – efekty potęguje aktywność fizyczna. W połączeniu z dietą (na ujemnym bilansie kalorycznym) przywraca wrażliwość insulinową i powoduje dokładnie te same procesy biochemiczne, które staramy się wywołać metoforminą. (Metformina jest lekiem – czasami bardzo potrzebnym! Nie rezygnujemy z niej na własną rękę, o tym zawsze decyduje lekarz).

Witamina B12 – niezbędny suplement przy stosowaniu metforminy

Wiele badań wykazuje związek pomiędzy długotrwałym stosowaniem metforminy, a zmniejszeniem poziomów witaminy B12. Zależność wydaje się być również związana z dawką leku. Tu – osoby przyjmujące duże dawki opisywanego leku, przez długi okres – powinny badać regularnie poziom witaminy B12. Witamina ta bierze udział w wielu procesach – m. in. syntezę neuroprzekaźników.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma