Najlepsze wsparcie jelit – czyli poznaj działanie probiotyków

prob
Czas czytania: 3 min

Probiotyki – nazywane “dobrymi bakteriami” – odbudowują mikroflorę jelit, a także przyczyniają się do produkcji niektórych witamin. Ostatnimi laty ów bakterie zaczęły cieszyć się dużym uznaniem wśród stosujących. Działanie probiotyków wykracza jednak poza powyższy zakres i niesie za sobą dużo więcej korzyści.
Jakie właściwości mają? Dla kogo są wskazane i jak należy je stosować?
O tym i wielu innych aspektach przeczytacie w poniższym tekście.

___________________________________________

Czym są probiotyki?

Probiotyki to żywe kultury bakterii oraz drożdży, których głównym zadaniem jest odbudowa przewodu pokarmowego mogącego zostać uszkodzonym (głównie) przez przyjmowane antybiotyki. Probiotykami najczęściej są bakterie kwasu mlekowego (Lactobacillus), których drogocenne właściwości były znane już w starożytności.

Probiotyki zalecane są najczęściej właśnie przy antybiotykoterapii, która pomagając na konkretną dolegliwość – wpływa niestety bardzo negatywnie na układ pokarmowy. Antybiotyki podrażniają śluzówkę żołądka, oddziałującymi negatywnie na wątrobę, a tak w pewnym sensie degradują mikrobiotę jelitową.
Sama nazwa probiotyku jest trójczłonowa. Składają się na nią nazwa rodzajowa, nazwa gatunkowa oraz literowo-liczbowe oznaczenie szczepu.

Zastosowanie

Najczęściej stosowanymi szczepami probiotycznymi są pałeczki kwasu mlekowego Lactobacillus sp.,
a także bakterie Bifidobacterium, jak również drożdże Saccharomyces boulardii. W tym kontekście warto wspomnieć, że nie wszystkie bakterie i drożdże mogą być probiotykami.
Muszą one spełniać szereg warunków m.in.:

– muszą być pochodzenia ludzkiego,

– ich przynależność rodzajowa i gatunkowa wymaga potwierdzenia badaniami molekularnymi, prowadzonymi przez wiele lat,

– winny być stabilne genetycznie,

– ich działanie musi być przeciwstawne do działania bakterii chorobotwórczych,

– muszą być odporne na działanie kwasu żołądkowego oraz żółci,

– muszą wykazywać dobry wpływ na osobę je przyjmującą (bez skutków ubocznych),

– muszą produkować substancję wykazującą działanie przeciwdrobnoustrojowe,

– nie mogą wykazywać działania patogennego, być rakotwórcze, czy inwazyjne

– głównymi cechami muszą być trwałość i żywotność (ze względu na przechowywanie w środowisku niekorzystnym np. w laboratorium).

Kto powinien przyjmować probiotyki?

Szczególne wskazania przyjmowania probiotyków dotyczą osób, które zmagają się z:

– zespołem jelita drażliwego,
– chorobą Leśniowskiego- Crohna,
– infekcjami intymnymi,
– infekcjami dróg moczowych,
– zakażeniem bakterią H. pylori,
– atopowym zapaleniem skóry,
– hipercholesterolemią,
– infekcjami górnych dróg oddechowych.

Ponadto probiotyki stosuje się przeciwko karcerogennym enzymom, które najczęściej są produkowane, kiedy w organizmie toczą się bakteryjne procesy gnilne. 

Szczep probiotyczny ma znaczenie

Musimy mieć na uwadze fakt, że nie wszystkie probiotyki będą pomocne podczas leczenia poszczególnych dolegliwość – nie każdy probiotyk jest na wszystko.
Dlatego warto zwrócić uwagę na rodzaje szczepów i ich konkretne przeznaczenie:

  1. Biegunka podróżnych — Lactobacillus rhamnosus GG;
  2. Ostra biegunka u dzieci i niemowląt — Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus reuteri;
  3. Zapobieganie biegunce poantybiotykowej — Lactobacillus rhamnosusSaccharomyces boulardiiLactobacillus acidophilus i Lactobacillus bulgaricus;
  4. Zespół jelita drażliwego – Latobacillus acidophilusBifidobacterium breveBifidobacterium longumBifidobacterium infantisLactobacillus plantarumLactobacillus paracaseiLactobacillus bulgaricusStreptococcus thermophilusBifidobacterium infantisLactobacillus rhamnosus;
  5. Atopowe zapalenie skóry u dzieci — Lactobacillus rhamnosus.

Probiotyki a antybiotyki – czy powinno się je przyjmować razem?

Warto  mieć na uwadze fakt, że niektóre szczepy mogą być oporne na działanie antybiotyków. Z tego względu należy zachować ostrożność — najlepiej przyjmować antybiotyki i probiotyki z kilkugodzinnym odstępem.

Antybiotyki pozyskiwane z różnych drobnoustrojów mają za zadanie niszczyć chorobotwórcze drobnoustroje. Niestety – działając dobrze na jedno, bardzo często degradują chociażby nasz układ pokarmowy. Mają ogromny wpływ zwłaszcza na mikroflorę jelit. Z tego względu, aby ją odbudować należy przyjmować probiotyki.

Jak już jednak zostało wspomniane, nie powinny one być przyjmowane razem z antybiotykami w tym samym czasie. Odstęp pomiędzy ich dawkowaniem powinien wynosić co najmniej 1-2 godziny. Po zakończeniu przyjmowania antybiotyku należy nadal przyjmować probiotyk – co najmniej przez 2-3 dni, tak aby odbudować ów mikroflorę.

Dawkowanie

Nie zaskoczymy Was pisząc, że probiotyki – jak każde leki, czy suplementy- powinniśmy przyjmować według zaleceń lekarza lub wskazań na dołączonej do opakowania ulotce. Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na liczbę szczepów bakterii w pojedynczej tabletce bądź saszetce. Jednostka tworzące kolonię oznaczone są jako CFU.

W przypadku przyjmowania probiotyków nie ma znaczenia, czy dawkujemy je rano czy wieczorem.

Naturalne źródła probiotyków

Ów źródła stanowią głównie produkty nabiałowe oraz kiszonki : kefir, jogurty “pro”, maślanka, zsiadłe mleko.

Ponadto probiotyki znajdziemy w kiszonkach, kimchi oraz natto. Ich głównych zadaniem jest wzmocnienie układu odpornościowego, a także rozkładanie związków karcerogennych. Również zakwas z buraków, czy kapusty ma działanie probiotyczne, a dodatkowo pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, więc warto włączyć go do swojej codziennej diety.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Nastaw się trochę lepiej!

Czas czytania: 2 min Pomieszanie z poplątaniem, to chyba najlepsze słowa opisujące polski klimat i tutejszą pogodę. Sezon jesienno – zimowy, jak zawsze pokazuje nam, że niczego nie możemy