Nawyki żywieniowe – krok do zdrowego życia

nawyki-żywieniowe-695x462
Czas czytania: 3 min

Zmiany nie przychodzą nam łatwo, a zmiany nawyków żywieniowych, choć z pozoru proste, niestety sprawiają najwięcej kłopotu.

Na co dzień żyjemy szybko i często wydaje się nam, że nie mamy czasu na to, aby zadbać o swój sposób odżywiania się. Efekt tego jest taki, że przez cały dzień chodzimy głodni, a potem rzucamy się dosłownie na wszystko, co można włożyć do buzi.

Jemy tłusto, jemy niezdrowo. Zapychamy się drożdżówkami, słodzonymi napojami, fast foodami. Nasz organizm nie otrzymuje niczego wartościowego.

Taka dieta może i nie wyrządzi nam krzywdy, jeśli będzie trwać przez miesiąc, dwa. Może nawet i rok. Jednak na dłuższą metę spowoduje spustoszenie w naszym organizmie. Nieodżywiony odpowiednio będzie alarmował o tym, za pomocą licznych schorzeń i chorób. Cukrzyca, nadciśnienie, insulinooporność, problemy z układem pokarmowym… Nie brzmi to zachęcająco.

Dlatego już dziś weź odpowiedzialność za swoje życie. Prawidłowe nawyki żywieniowe to krok do zdrowego życia – bez nadwagi, bez chorób.

Jak zbudować nawyki?

Budowanie nawyku musi potrwać. Nie można oczekiwać, że coś przyjdzie łatwo i zajmie to nam kilka dni. Skoro do tej pory nie umieliśmy się prawidłowo odżywiać, nie oczekujmy cudów. Jednak jeśli racjonalnie, regularnie, systematycznie i powtarzalnie zaczniemy wykonywać nowe czynności, a czasem staną się one naszymi nowymi nawykami.

Z nawykami jest tak, że kształtowanie ich ma kilka etapów. Najpierw robimy coś źle i w ogóle nie zdajemy sobie z tego sprawy. Potem już wiemy co robimy źle, ale jednak to robimy. Kolejny etap jest wtedy kiedy robimy już pewne rzeczy prawidłowo, ale musimy uważać na każdy nasz krok, aby nie wrócić po poprzednich zachowań. I w końcu ostatni etap, kiedy odruchowo wybieramy, to co zdrowe. Nie musimy już nad tym myśleć. Nowy nawyk został wypracowany. Odnieśliśmy sukces.

Co to jest zdrowy nawyk żywieniowy?

Zdrowy nawyk żywieniowy to nic innego, jak świadome dostarczanie swojemu organizmowi niezbędnych substancji i składników odżywczych niezbędnych do jego PRAWIDŁOWEGO funkcjonowania. Organizm potrzebuje białka, tłuszczu, witamin, mikro i makro elementów oraz węglowodanów. Wszystko w odpowiedniej ilości.

Zmiany nawyków żywieniowych najlepiej wprowadzać powoli. Jeśli chcemy zmienić wszystko jednocześnie, mamy większą szansę na to, że prędzej czy później odpuścimy. Złota zasada mówi – wypracuj nawyk powoli, ale skutecznie. Zmotywuj się i małymi krokami idź do przodu. Robiąc cokolwiek i tak robisz więcej, niż gdybyś nie zrobił nic.

Od tego możesz zacząć zmieniać swoje nawyki:

Zmianę zacznij w głowie – jeśli podjąłeś decyzję, że chcesz zadbać o swoje zdrowie – trzymaj się jej. Poinformuj o tym rodzinę, przyjaciół, współpracowników. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na ich wsparcie. Jeśli pójdzie coś nie po Twojej myśli albo pokusa zjedzenia czegoś niezdrowego będzie silniejsza- nie poddawaj się. Idź dalej i wróć z powrotem do pracy nad dobrymi nawykami. Ucz się na własnych błędach. Zadbaj też o odpowiednią ilość snu. Znajdź sposoby na pozbycie się stresu – niestety jest on jednym z głównych powodów sięgania po niezdrowe przekąski. Uporządkuj myśli i nastaw się pozytywnie.

Planuj – zaplanuj co chcesz ugotować. Nie muszą to być potrawy, których przyrządzanie zajmie Ci mnóstwo czasu. Przygotuj posiłki na kilka dni – nadmiar zawsze możesz zamrozić. Zrób sobie listę zdrowych produktów, które możesz kupić, kiedy nie będziesz miał w ogóle czasu na gotowanie.
Kiedy idziesz do sklepu, kupuj tylko to, co Ci naprawdę potrzebne. Najlepiej jak zrobisz zakupy raz w tygodniu. Nie spaceruj po sklepie, nie wchodź w alejki ze słodyczami i przekąskami. Trzymaj się listy zakupów.

Pij odpowiednią ilość wody –  zawsze miej przy sobie butelkę z wodą. W pracy, w domu, na spacerze. Pij regularnie, po łyczku. Cały dzień nawadniaj swój organizm.  2 litry wody dziennie, to minimum jakie musisz wypić. Ilość wody zależy od Twojej wagi, trybu życia, aktywności ruchowej. Pij również wtedy, kiedy nie odczuwasz pragnienia.

Słuchaj swojego organizmu – wielu dietetyków zaleca 5 posiłków dziennie. Wielu mówi też jak ważne jest śniadanie. Uważam jednak, że najważniejsze to słuchać siebie – możesz jeść trzy posiłki, możesz nie jeść śniadania. To kwestia indywidualna. Słuchaj siebie i jedz wtedy, kiedy poczujesz głód.

Jedz przy stole – dzięki temu nie będziesz podjadać przed komputerem, na spacerze, przed telewizorem czy podczas czytania książki. Niech stół będzie tym miejscem, gdzie zjadasz posiłek.

Urozmaicaj – testuj nowe dania i przyprawy. Dorzucaj inne składniki. Smakuj. Baw się zdrowym jedzeniem.

Zbilansuj posiłki – odpowiednie proporcje są niezwykle istotne, aby zaopatrzyć organizm w niezbędne do jego działania składniki. Zadbaj o białko, zdrowe tłuszcze, warzywa, owoce, pełnowartościowe węglowodany. Pilnuj nie tylko proporcji, ale i ich jakości.

Postaw na naturę – tutaj sprawa jest prosta – im mniej przetworzone jedzenie, tym lepiej.

Unikaj cukru i niezdrowych tłuszczów – wyrzuć z szafek słodycze, produkty słodzone i te, które zawierają tłuszcze trans. Po prostu – ich nie kupuj. Tu nie ma drogi na skróty.

Ruszaj się – aktywność fizyczna to idealne dopełnienie wartościowej diety. Ruch to szczęście w czystej swej postaci. Dzięki niemu dotlenisz się, zredukujesz stres i poprawisz kondycję.

Jeśli chcesz możesz zacząć zmiany wraz z Projektem Sukces, autorskim planem działania, dzięki któremu nauczysz się zdrowo jeść, pozytywnie myśleć i aktywnie spędzać czas. Trzy filary Projektu Sukces to podstawa do wdrożenia zmian na stałe. Osiągnij z nami swoje cele!

ProjektSukces
www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma