Ocet – czy to jest zdrowe? Który wybrać?

close-up-of-various-vinegars-on-table-against-white-background-963037322-c3194822685c4764980382ad5ed0edc3
Czas czytania: 2 min

Ocet to nic innego jak roztwór kwasu octowego. Jest to produkt naturalny, ale nie oznacza to, że jest uniwersalny i dobry na wszystko. Jest produktem pokrewnym do alkoholu, ale nie alkoholem.

Liczne właściwości, zdrowotne i kosmetyczne, jakimi charakteryzuje się ocet, znane były już w czasach starożytnych. Wykorzystywany był wtedy jednak jako środek konserwujący. Octy, w zależności od rodzaju, są niezwykle popularnym dodatkiem spożywczym – dodaje się je do zalew, marynat, sosów itd., ale niektóre również i do deserów. W gospodarstwie domowym znajdują również wiele innych zastosowań. Ocet może nie tylko wzbogacić smak potraw, ale i wspomóc walkę z niektórymi chorobami czy przykrymi dolegliwościami.

Co ważne, mamy różne rodzaje octu i nie każdy nadaje się do wszystkiego. Poznajmy najpopularniejsze.

Ocet winny, produkowany jest z wina. Wykorzystywane jest do tego zarówno wino – białe lub czerwone. Ocet winny dostępny jest w formie roztworu o stężeniu kwasu octowego w wysokości od 6 do 10%. Dobrej jakości ocet winny dostarcza: magnez, fosfor i potas.

Wykorzystuje się go min. do przygotowywania marynat do mięs (głównie wołowiny, cielęciny i jagnięciny), czerwonego barszczu czy innych dań z buraków, a także do przygotowania dressingów do sałatek.

Ocet balsamiczny ma zdecydowanie łagodniejszy smak. Produkowany jest z winogron (zarówno czerwonych, jak i białych). Ma ciemną barwę (oryginalny jest prawie czarny) oraz słodkawo-kwaśny smak i aromat. Jest substancją gęstą i lepką.

Ocet balsamiczny wykorzystuje się jako dodatek do sałatek, czy to bazę czy w ogóle dressing. Nadaje się również do marynat i sosów, szczególnie tych do dań kuchni włoskiej, a nawet do przygotowywania deserów, w tym też owocowych.

Produkowany z samych jabłek, bądź z jabłkowego musu i bardzo znany jest ocet jabłkowy. To źródło: witamin: A (beta karotenu), z grupy B, C, E, kwasu jabłkowego, pektyn. Niepasteryzowany jest również bogaty w enzymy. Ocet jabłkowy jest szczególnie polecany osobom będącym na diecie redukcyjnej, tj. odchudzających się, gdyż mówi się, że zmniejsza apetyt, usprawnia perystaltykę jelit i odkwasza organizm. Poza tym, ocet jabłkowy wykorzystywany jest w walce z chorobami reumatycznymi, cukrzycą, przeziębieniami oraz drożdżycą. Ocet jabłkowy wykorzystać możemy jako składnik dressingów do sałatek. Szczególnie dobrze komponuje się również z białym mięsem oraz drobiem.

Polecamy także:

Podaruj sobie trochę optymizmu! – MEGAFORMA

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z