Oddech – czy jest ważny w treningu?

unnamed (1)
Czas czytania: 3 min

Kiedy ćwiczysz, przestajesz zwracać uwagę na pewne rzeczy. Skupiasz się na technice, nagle uświadamiasz sobie, że wstrzymujesz oddech. To zupełnie normalne, trening jest sztuką i doskonalimy go poprzez powtarzanie. Z czasem wszystko staje się naturalne. I teraz można byłoby powiedzieć – OK, technika, napięcie mięśni – są ważne. A co ma do tego oddech?

A zatem, oddech jest bardzo ważnym elementem każdego treningu. W niektórych dyscyplinach będzie wręcz wspomagał ćwiczenia – joga, pilates, zdrowy kręgosłup, deep work, bodyart, bodybalance i wiele, wiele innych treningów typu body & mind, opierają się na oddechu. Swobodny, długi wydech pozwala w tych treningach na utrzymanie napięcia lub rozluźnienie (zależnie od fazy ćwiczenia), a długi, mocny wdech – pomaga utrzymać prostą postawę i wyciągać całe ciało. Podobnie w relaksacji, skupienie na oddechu pomaga wyciszyć się i uspokoić, rozluźnić całe ciało. Nikt nie ma wątpliwości, że w tych treningach oddech jest kluczowy.

I jeśli teraz myślisz „dobra, ja nie jestem zainteresowany żadnym z wyżej wymienionych treningów, oddycham w trakcie treningu i tyle mi wystarczy” – jasne, ale warto sprawdzić, ile prawidłowy oddech może zmienić w Twoim codziennym treningu!

Przede wszystkim, oddech pomaga utrzymać równy poziom wysiłku – kiedy wyrównujesz oddech, łatwiej Ci jest kontynuować trening bez zwalniania. Kiedy łapiesz mocną zadyszkę, wiesz, że najwyższy czas na moment się zatrzymać. W trakcie każdej przerwy – między seriami, między treningami – uspokojenie oddechu jest naszą wskazówką, że możemy kontynuować.

Poza tym, mięśnie oddechowe pełnią funkcje stabilizacyjne i motoryczne – nie na darmo zawsze z wydechem pogłębiamy pozycje stretchingowe, a spokojny, długi oddech pomaga utrzymać równowagę.

Przy wydechu jest też łatwiej napinać mięśnie, dlatego w wielu przypadkach wdech to moment przygotowania do kolejnego powtórzenia, a wydech – wykonanie ćwiczenia. Kontrolowany oddech jest idealnym narzędziem utrzymującym równe tempo treningu.

Ważne dla wysiłku będzie też to, aby nie wstrzymywać oddechu – zwykle dzieje się to podświadomie, ale może utrudniać trening. Pamiętaj, że dotlenione mięśnie lepiej funkcjonują (skuteczne pompowanie krwi). Dlatego głębokie oddychanie jest potrzebne w trakcie treningu.

Pozostaje jeszcze jedno pytanie, a mianowicie – dlaczego mówi się, że wdech wykonujemy nosem, a wydech – ustami. Chodzi o to, aby zapobiegać hiperwentylacji. Jeśli będziesz oddychać tylko ustami – a to częste w początkowej fazie treningu, bo jest to łatwiejsze niż oddychanie nosem, powietrze łapie się szybciej – łatwo możesz doprowadzić do hiperwentylacji, która skutkuje zawrotami głowy, więc będziesz musiał zrobić przerwę, by złapać oddech, może nawet przerwać trening na dany dzień. Bezpieczniej będzie nabierać powietrze nosem (wtedy nabierasz je spokojniej) i wypuszczać ustami, powoli i stopniowo.

Próbę właściwego oddychania przeprowadzaj na prostych, najlepiej dobrze Ci znanych ćwiczeniach. Z czasem próbuj oddychać prawidłowo przez cały czas, w każdym treningu. zobaczysz, że z łatwością utrzymasz równowagę i poprawisz efektywność treningową.

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z