Odwyk od cukru – w jaki sposób stopniowo odzwyczaić się od jedzenia słodyczy?

no-sugar-message-desk_23-2148585964
Czas czytania: 3 min

O tym jak silnym narkotykiem jest cukier pisaliśmy w poprzednich artykułach. W tym chcieliśmy poruszyć temat odzwyczajania się od jego spożywania.

Sprawa nie jest prosta. Może na pozór wydawać się nam, że damy radę pozbyć się tej słodkiej trucizny ze swojego życia szybko i bezboleśnie. Tak niestety nie jest.

Cukier uzależnia tak jak narkotyk, alkohol czy papierosy. Działa dokładnie na ten sam ośrodek w naszym mózgu. Sami więc widzicie, że walczymy z potężnym wrogiem. Ile osób odrzuciło narkotyki z dnia na dzień bez żadnych negatywnych objawów? No właśnie…

Przejdźmy więc do meritum.

Jak odzwyczaić się od cukru i wyeliminować ze swojego życia słodkości?

  1. Planuj posiłki – zadbaj o to, aby nie dopuszczać do sytuacji, że będziesz głodny w ciągu dnia. Na etapie odrzucania słodkich przyjemności warto pilnować, aby poczucie głodu nie przejmowało nad nami kontroli. W przeciwnym razie organizm będzie dopominać się jedzenia i najczęściej wtedy sięgniemy po słodycz. To naturalna reakcja. Dlatego zaplanuj wcześniej co i o której godzinie zjesz.
  2. Zbilansuj dietę – zadbaj też o to, aby przygotowane wcześniej posiłki miały odpowiednie proporcję składników odżywczych, a w szczególności białka i tłuszczu – te dwa elementy są kluczowe w pokonaniu „słodkiego potwora”.
  3. Urozmaicaj dietę – jedz różnorodne i jak najmniej przetworzone produkty.
  4. Zacznij dzień wysokobiałkowym posiłkiem – białko dostarcza energii, buduje nasze tkanki, a co najważniejsze – syci.
  5. Pij odpowiednią ilość wody w ciągu dnia – jeśli nie dostarczymy organizmowi wystarczającej ilości wody, będziemy odczuwać wzmożone łaknienie. Wtedy najprawdopodobniej sięgniemy po coś słodkiego.
  6. Rób listę zakupów – do sklepu idź tylko wtedy kiedy musisz i kupuj to, co zapisałeś na liście. Omijaj alejki ze słodyczami. Czytaj etykiety na produktach – sprawdzaj ilości zawartych w nich cukrów. Kupuj te z najkrótszym składem.
  7. Wyrzuć słodycze z domowych szafek – tutaj chyba nie trzeba nic tłumaczyć. To skuteczny sposób. Jeśli złapie Cię ochota na słodkie, po prostu nie będziesz mieć go pod ręką.
  8. Zrób porządki w miejscu pracy – podobnie jak w domu – pozbądź się wszelkich słodkich przekąsek pochowanych w biurku czy szafce.
  9. Kawę i herbatę słodź stewią lub ksylitolem. Spróbuj jednak gorzkich smaków – powoli można się do nich przyzwyczaić, szczególnie teraz kiedy lato sprzyja piciu zimnych napojów bez cukru.
  10. Uważaj na produkty typu „fit”- często zawierają dużo cukrów. Często myślimy, że jemy coś zdrowego, a tak naprawdę zjadamy śmietnikowy, nie wartościowy produkt.
  11. Przeanalizuj dlaczego sięgasz po słodkie i kiedy to robisz – na naszych spotkaniach na żywo będziemy dużo mówić na temat powodów sięgania po słodycze. Jeśli zapiszesz się na wyzwanie #wakacjebezcukru, drogą mailową otrzymasz materiały, które pomogą Ci zrozumieć Twoje powody jedzenia słodyczy.
  12. Zamień nawyk jedzenia słodyczy na inny – pozytywny nawyk. Na przykład zamiast zajadania stresu czekoladą wybierz krótką medytację.
  13. Pracuj nad stresem. Często jemy słodycze jako sposób na nerwy. Skup się na metodach redukowania stresu i postaraj się znaleźć na niego inny sposób.
  14. Wprowadź do swojej codzienności aktywność fizyczną. Ruch wyzwala endorfiny. Dzięki niemu poczujesz naturalną radość i szczęście.
  15. Jeśli ochota na słodkie jest silna – sięgnij po suszone owoce czy orzechy
  16. Znajdź hobby albo pasję i sięgaj do niej za każdym razem kiedy pomyślisz o słodyczach
  17. Powiedz rodzinie, znajomym i współpracownikom, że rzuciłeś cukier. Znajdź w nich wsparcie i dodatkową motywację
  18. Pomyśl, jakie korzyści uzyskasz jeśli rzucisz cukier. Zapisz je i powieś kartkę w widocznym miejscu. Czytaj ją kilka razy dziennie.

Jak się będziesz czuć, kiedy porzucisz cukier?

Na początku możesz mieć objawy podobne do tych, jak po odstawieniu alkoholu czy narkotyków. Twój organizm będzie szalał. Możesz czuć spadki energii, być rozdrażniony, nerwowy, apatyczny. W ciągu dnia możesz mieć ochotę na drzemkę. Może boleć Cię głowa.
Takie samopoczucie powinno minąć w ciągu tygodnia. Nie poddawaj się więc i walcz! Po tym najgorszym okresie poczujesz wolność, przypływ energii, w końcu będziesz kontrolował swoje życie. Twoja kondycja się poprawi, cera nabierze blasku, pozbędziesz się wyprysków, będziesz lepiej spać i efektywniej działać. Poprawi się Twoja sylwetka i ciało nabierze gibkości. Zapobiegniesz powstaniu wielu chorób, a jeśli już z jakimiś się zmagasz- na pewno polepszysz ich przebieg lub całkowicie się ich pozbędziesz.

www.projekt-sukces.pl
#ZdrowaPolska

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z