Orzechy w diecie – dowiedz się więcej

okładka124-695x462
Czas czytania: 3 min

Wokół orzechów – jak i wielu innych produktów- krąży dużo opinii, niekiedy nawet sprzecznych. Prawdą jest, że wpisanie tego produktu (oczywiście w odpowiedniej ilości) w naszą dietę, będzie obfitowało w wiele korzyści dla naszego zdrowia. Wyjątkiem będą oczywiście osoby na te orzechy uczulone, jednak w przypadku, kiedy alergeny nie występują – orzechy w diecie są jej bardzo wartościowym wypełnieniem

Na początek ciekawostka

Mało kto wie, że z punktu widzenia botanicznego – orzechami są tylko i wyłącznie orzechy laskowe oraz kasztany. Wszystkie inne orzechy, jak migdały, włoskie, macadamia, ziemne, piniowe, pistacje, brazylijskie czy nerkowce są jakąś pochodną strączków, pestek, czy nawet owoców.

Najczęściej słyszy się, że tylko orzechy ziemne (arachidowe) są wykluczane z „rodziny” orzechów, bowiem są one roślinami strączkowymi – i jest to prawda. Tak samo sytuacja wygląda z pozostałymi, które także – jak zostało wspomniane są pochodnymi głównie od roślin.

Odmiany te zostały wpisane w grupę orzechów razem z orzechami laskowymi i kasztanami, bowiem wykazują bardzo zbliżone wartości odżywcze, zastosowanie, czy smak.

Źródło dobrych tłuszczów i składników mineralnych

Główną właściwością odżywczą, a zarazem plusem orzechów jest posiadanie przez nie bardzo dużej ilości zdrowych tłuszczów. W ramach całej grupy tych produktów one oczywiście różnią się od siebie chociażby nasyceniem ilością kwasów jednonienasyconych czy wielonienasyconych Omega3 i 6. Poziom jest różny w zależności od typu orzechów, ale generalizując – we wszystkich są to po prostu zdrowe i dobre tłuszcze.

Dodatkowo różnicę stanowi też zawartość białka, węglowodanów, czy błonnika – na co można zwrócić uwagę czytając tabele wartości odżywczych.

Orzechy są także bogate w składniki mineralne i witaminy – jak magnez, selen, czy witaminę E, a także w związki o charakterze antyoksydacyjnym (związki, które mają naturalną zdolność do neutralizowania szkodliwego działania wszystkich metabolicznych procesów).

Uważaj, nie przesadzaj!

Często wydaje nam się, że kiedy coś jest zdrowe i bogate w dobre składniki odżywcze, to możemy spożywać ów produkty bez ograniczeń. Nic bardziej mylnego. Orzechy przy całej swojej wspaniałości są też wysokoenergetyczne = wysokokaloryczne.

Zdarza się, że ludzie zaczynając zdrowe odżywianie zamieniają małą paczkę chipsów na paczkę orzechów – zjadając tym samym prawie 4x więcej kalorii! W kwestii zdrowia i właściwości odżywczych, to oczywiście świetny wybór, ale jeśli już zamieniamy tę małą paczkę chipsów na orzechy, to niech to będzie co najwyżej ich garść 🙂

Bardzo zdrowa przekąska, czy świetny dodatek do owsianek, koktajli, czy sałatek, jednak NIE BEZ OGRANICZEŃ.

Wpływ orzechów na zdrowie

Prawdopodobnie można by napisać o tym esej, ale najważniejsze właściwości, to zdecydowana poprawa pracy mózgu, spowalnianie efektów starzenia, zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia, cukrzycy typu II, niektórych nowotworów, czy otyłości.

 Orzechy mają także dobre działanie przeciwzapalne, więc powinny wręcz występować w dietach ukierunkowanych na wszelkiej maści choroby np. autoimmunologiczne, w których diety przeciwzapalne są stosowane najczęściej.

Każdy typ orzechów ma trochę inne właściwości, więc warto zagłębić się w temat i kiedy mamy w organizmie pewne niedobory, to znaleźć dla siebie te, które mogą pomóc w ich uzupełnieniu.

We wszystkich tych opisywanych wskazaniach i ciekawostkach, mówimy oczywiście o surowych orzechach – nie o wszelkiej maści przekąskach, w których orzechy są jakąś częścią (jak np. orzeszki w panierce, karmelu itd.)

Czy masło orzechowe też jest zdrowe?

Wiadomym jest, że na pierwszym miejscu stoją surowe orzechy, ale masło orzechowe, to wciąż dobry wybór.
Najważniejszym w kwestii wyboru – jest jego skład. Dobre masło powinno zawierać 100% orzechów (z których jest wykonane). Ilość typu 90% też będzie w porządku. Musimy zwracać głownie uwagę na to, aby ów masło nie zawierało w składzie oleju palmowego i cukru (ale także soli).

Z masłem orzechowym jest tak, jak z orzechami. Dużo osób w tym przypadku wymienia np. Nutellę na ów masło i wpada w tę samą pułapkę, co zamieniający paczkę  chipsów na paczkę orzechów.

Czy masło orzechowe jest zdrowsze od Nutelli? Niebagatelnie!
Czy jest mniej kaloryczne? Absolutnie nie. Tym samym na to musimy zwracać uwagę i dodawać je jako dodatek, a niekoniecznie zjadać na raz słoik 🙂

Podsumowując

Surowe orzechy w odpowiedniej ilości (i pod warunkiem braku alergii) powinny gościć w diecie każdego z nas. Garść orzechów jako przekąska, czy dodane do posiłku źródło tłuszczów świetnie uzupełni nasz bilans kaloryczny oraz zapotrzebowanie na pewnie mikroelementy, witaminy, czy składniki antyoksydacyjne.

Gama orzechów jest bardzo bogata, smaki różne, więc każdy znajdzie coś dla siebie a tym samym dla swojego zdrowia!

Każdy typ orzechów ma trochę inne właściwości, więc warto zagłębić się w temat i kiedy mamy w organizmie pewne niedobory, to znaleźć dla siebie te, które mogą pomóc w ich uzupełnieniu.

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z