Peruwiańska bomba dobroci – czyli, czym jest korzeń maca?

AdobeStock_286858977-695x462
Czas czytania: 3 min

Nazywana „peruwiańskim żeń-szeniem” maca od wieków doceniana jest ze względu na swoje prozdrowotne właściwości, a ostatnimi czasy niezwykle często jest o niej głośno jako o „super roślinie”, która zwiększa popęd seksualny zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, poprawia płodność, wzmacnia organizm i dodaje energii. Czy rzeczywiście efekty jej stosowania są tak fenomenalne, jak głoszą opinie?

___________________________________________________

Czym jest maca?

Maca (Lepidium meyenii ) to warzywo korzeniowe, którego właściwości wykorzystywane są przez mieszkańców Peru od tysiącleci. Maca – zwana też „peruwiańskim żeń-szeniem” – znajduje się na podium leczniczych roślin Peru. Zawiera niezliczoną ilość składników biologicznie aktywnych, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Sproszkowany korzeń maca jest w stanie dostarczyć organizmowi aż 18 niezbędnych aminokwasów. Zawiera 70% nienasyconych kwasów tłuszczowych i 24% nasyconych – co oznacza, że stosunek jednych do drugich wypada bardzo dobrze.
W składzie znajdziemy także wiele witamin – A, B1, B2, B6, C i E, a także składników mineralnych – miedź, żelazo, wapń, mangan, cynk, potas i sód.

Sproszkowany korzeń maca jest ponadto bogatym źródłem: związków polifenolowych (flawonoidów, antocyjanów), steroli, garbników, alkaloidów.

Maca na potencję  

Korzeń maca od wieków doceniany jest ze wglądu na swoje właściwości prozdrowotne, a ostatnimi czasy zyskał wielką popularność w medycynie naturalnej.

Od stuleci, owa roślina uważana jest za afrodyzjak i stanowi nieodłączny składnik diety wspomagającej płodność. Zwiększa popęd płciowy u mężczyzn i ułatwia erekcję. Poprawia liczbę, jakość i ruchliwość plemników, a tym samym zwiększa szanse na poczęcie dziecka.

Dzięki dużej zawartości białka maca wpływa także na utrzymanie sprawności seksualnej. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że – przy całym swoim wpływie na kwestie potencji – NIE wpływa na poziom hormonów płciowych (= nie zaburza ich funkcjonowania). 
Wysuszony korzeń maca, często nazywany naturalną viagrą, przez co stanowi składową niektórych suplementów diety mających wspomagać męską potencję.

Panaceum na kobiece dolegliwości

Sproszkowany korzeń maca stosowany jest w łagodzeniu dolegliwości miesiączkowych, jak i w terapii związanej z menopauzą. Mieszkańcy Peru wykorzystują go m.in. w  leczeniu nieregularnych menstruacji, regulowaniu zaburzeń hormonalnych, łagodzeniu dyskomfortu w klimakterium (gdy występują uderzenia gorąca, suchość pochwy, obniżone libido).

Maca jest szczególnie polecana kobietom po menopauzie – niweluje uderzenia gorąca, bóle głowy, bóle i drażliwość piersi oraz nadmierną nerwowość i problemy z koncentracją. Warto pochylić się także na występowanie w niej substancji przeciwnowotworowych. Związki przeciwutleniające zawarte w macy usuwają wolne rodniki oraz chronią komórki przed uszkodzeniem w wyniku działania chociażby silnego stresu.

Korzeń maca dobrze wpływa na płodność młodych kobiet oraz na poprawę samopoczucia kobiet po menopauzie. Nie jest jednak zalecana w trakcie ciąży lub karmienia piersią. Nie ma dostatecznej ilości badań, które dawałyby zielone światło na stosowanie jej w tych przypadkach.

Dobre wzmocnienie

Maca jest adaptogenem – rośliną, która wspiera organizm w adaptacji do niesprzyjających warunków zewnętrznych. Jej właściwości antyoksydacyjne sprawiają, że jest niezawodna w walce z wolnymi rodnikami.
Ponad to: poprawia ogólną sprawność organizmu, wzmacnia odporność, korzystnie wpływa na samopoczucie. Jest też stosowana w zespole przewlekłego zmęczenia (wspomagając chociażby nadnercza, których praca i wydolność jest w takim wypadku silnie obniżona).

Korzeń maca może być stosowany przez osoby aktywne fizycznie, gdyż: dodaje i utrzymuje poziom energii, pobudza organizm do ćwiczeń, zwiększa wytrzymałość siłową.

Z racji wpływu na poprawę pamięci i koncentracji – rekomendowana jest też osobom wymagającym intensywnego wysiłku umysłowego.

Kolejno, wpływa korzystnie na przyrost tkanki kostnej, dzięki czemu może być stosowany jako preparat na osteoporozę, czy wzmocnienie po przebytych urazach / złamaniach.
Neutralizując ból kości i mięśni, pomaga w walce z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Dostępność, spożycie i dawkowanie maca

Korzeń maca można kupić w aptece w postaci suplementu diety. Sprzedawana jest w tabletkach, kapsułkach oraz w formie proszku. Tę ostatnią możemy dodawać do jedzenia. Najlepiej sprawdzi się w koktajlach owocowych. Musimy mieć bowiem na uwadze, że maca ma intensywny (dla wielu niedobry, wręcz odrzucający) smak. Tym samym picie macy w proszku – wymieszanej z wodą – nie będzie odpowiadało każdemu.
Zalecane dawkowanie maca wynosi 1- 3 g na dobę.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu