Po co komu ta cała rozgrzewka?

845adc6e-fc0e-4164-b724-ebf8d3ae4dea
Czas czytania: 3 min

Niestety, najczęściej pomijany element treningu – konkurować może z nią tylko stretching. Pomijają ją ci, którzy nie chcą „tracić czasu” przeznaczonego na „prawdziwy trening”. Ile razy widzisz na siłowni osobę, która prosto z szatni zmierza do dużych obciążeń i zaczyna je wyciskać?

Mamy nadzieję, że coraz rzadziej! Jednak niestety, ciągle nie doceniamy znaczenia rozgrzewki dla jakości, a nawet skuteczności naszego treningu. Od dziś koniecznie pamiętaj, by każdy trening zaczynać właśnie rozgrzewką. Ale jak powinna wyglądać i dlaczego jest taka ważna?

Wielu z nas powtarza, że rozgrzewka ma nas rozgrzać. Owszem, na to wskazuje nazwa i dlatego też z łatwością się ją pomija. Po pierwsze, zakładasz, że w trakcie treningu i tak się rozgrzejesz. Poza tym – tak mało masz dziś czasu, szkoda marnować dodatkowe minuty na jakieś bieganie po bieżni, a tym bardziej marsz czy robienie krążenia barków… Właśnie! Jeśli jednak spojrzysz na zagadnienie nieco szerzej, rozgrzewka nie ma stricte sprawić, by wzrosło nam tętno, a bardziej – przygotować organizm do wysiłku. Owszem, jeśli w planach masz 45 minut chodzenia po schodach – nie ma potrzeby rozgrzewki przed. Za to jeśli planujesz robić trening siłowy lub łączony – zastanów się, które partie mięśniowe i jakie stawy będą zaangażowane (nie potrzeba tu wiedzy naukowej – wyłącznie logiki)  i te właśnie grupy mięśniowe rozgrzej, czyli przygotuj na nadchodzący wysiłek. Dlatego, jeśli w planie treningowym masz wyciskanie na klatkę, rzeczywiście chodzenie po bieżni będzie stratą czasu. Owszem, podniesie tętno, ale nie pomoże zmobilizować mięśni, które niebawem będą pracować. Dlatego właśnie dobrze skonstruowana rozgrzewka powinna być krótka, celowa i dostosowana do treningu.

Przygotowujesz swój organizm do ćwiczeń, które będziesz wykonywać – dlatego tak ważne jest, by zawsze wiedzieć, co będziesz trenować w danym dniu. Zależnie od tego wykonaj rozgrzewkę. Nie musi to być bieganie na bieżni, ani też w ogóle rozgrzewka na maszynach. Możesz wykonać krążenia barków, bioder, możesz rozgrzać stopy czy nadgarstki, dodać kilka podskoków – wszystko zależy od planu na dany dzień.

Rozgrzewka sprawia, że mięśnie są lepiej ukrwione, a organizm mobilizuje się do pracy, wchodząc na wyższe obroty. Podniesienie tętna może być nieznaczne – w trakcie treningu na pewno się rozgrzejesz, jak zaznaczaliśmy wcześniej. A jednak mięśnie ukrwione mają większą zdolność generowania siły – zatem łatwiej będzie przebrnąć przez trening z odpowiednim obciążeniem.

Poza tym, rozgrzewka pozwala uniknąć kontuzji. W jej trakcie wykonujesz podstawowe ruchy, poprzez które zwiększasz ruchomość stawów, a także sprawdzasz własne możliwości. Jeśli masz jakąś kontuzję, ból, napięcie – rozgrzewka jest dobrym czasem, by je wyczuć.

Dzięki temu będziesz wiedział, na jakie ćwiczenia możesz sobie pozwolić, a z których ewentualnie zrezygnować w danym dniu – lub wykonać je z mniejszym obciążeniem czy tylko funkcjonalnie.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma