Polacy walczą z otyłością – w jaki sposób zacząć wracać do formy?

MTE3MHg2OTg,otylosc-brzuszna
Czas czytania: 3 min

Otyłość to nie tylko kwestia estetyki. To przede wszystkim kwestia zdrowia. Niestety coraz więcej osób wzmaga się z tą podstępną chorobą.

Najgorsze jest jednak to, że nie zdajemy sobie sprawy jakie poważne dla nas skutki niesie ze sobą ta choroba. Wielu chorych traktuje ją tylko „wadę” wizerunkową i w ogóle niczym się nie przejmuje. Tymczasem statystyki biją na alarm. Ponad 60% mężczyzn i prawie 50% kobiet w Polsce zmaga się z nadwagą lub otyłością. Problem ten dotyczy już ponad 20% uczniów. Pamiętajmy, że nadwaga to zielone światło dla otyłości.

Sytuacja jest poważna. Możemy właściwie mówić o epidemii.

Co zrobić? Jak walczyć?

Edukacja i uświadamianie. To podstawa. Musimy wyedukować Polaków – już od najmłodszych lat, że otyłość to choroba. Przestańmy ją postrzegać tylko i wyłącznie w aspekcie wyglądu. Niestety większość osób, która zgłasza się do dietetyka celem zgubienia wagi, za główny powód swojej decyzji podaje chęć lepszego wyglądu. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ale to niestety pokazuje, że zdrowie wciąż traktujemy marginalnie i nie jest ono dla nas najważniejsze. Otyłość to stan, który doprowadza do licznych chorób całego organizmu. Insulinooporność, cukrzyca, nadciśnienie, choroby hormonalne, zwiększony poziom cholesterolu, choroby układu pokarmowego, a także problemy z psychiką i depresją, to tylko niektóre przykłady.

Jeśli zdamy sobie sprawę, z jakim zagrożeniem wiąże się nadmierna masa ciała, łatwiej będzie nam wdrożyć odpowiednią profilaktykę, a osoby, które zmagają się z tym problemem zrozumieją powagę sytuacji i zaczną walczyć o swoje zdrowie.

Odpowiednia dieta – na co dzień jemy zbyt obficie, za szybko i niezdrowo. Sięgamy po słodycze, pijemy słodzone gazowane napoje, na obiad zamawiamy pizzę albo jemy tanie i szybkie dania typu fast food. Nasze posiłki to głównie przetworzone produkty. Poza tym zwyczajnie jemy za dużo. Te błędy dietetyczne prowadzą nas prosto do choroby. Główną przyczyną otyłości są złe nawyki żywieniowe. Dlatego pierwsze kroki w walce z otyłością muszą dotyczyć zmiany naszego sposobu odżywiania się. Należy odpowiednio zbilansować dietę, jeść tyle, ile potrzebuje nasz organizm i wtedy kiedy faktycznie jesteśmy głodni. Pierwszym krokiem może być udział w akcji #wakacjebezcukru. Jak wiadomo na co dzień przyjmujemy za dużo cukru, a znajdujemy go niestety praktycznie wszędzie. Cukier uzależnia, napędza apetyt i powoli przejmuje nad nami kontrolę. Dlatego warto zacząć od odstawienia go i pożegnania słodkości w codziennej diecie. To będzie milowy krok naprzód.

Aktywność fizyczna – jak mówi przysłowie – ruch to zdrowie. I to prawda. Na szczęście, aby utrzymać dobrą kondycję lub zacząć dbać o formę, nie trzeba katować się codziennymi ciężkimi treningami. Aktywność fizyczna powinna być regularna, systematyczna i dostosowana do własnych możliwości. Na początek może być szybszy spacer, marsz, ćwiczenia w basenie czy lekki trening w domu bądź na siłowni pod okiem trenera. Nie wolno jednak zapominać, że ćwiczenia są idealnym sposobem na gubienie zbędnych kilogramów.

Wszystko tkwi w głowie – dużo zależy od nastawienia. Jeśli ciągle będziemy znajdować wymówki i problemy, nigdy nie ruszymy z miejsca. Obierzmy cel, zróbmy plan działania, napiszmy na kartce jakie efekty chcemy osiągnąć. I powoli to realizujmy. We własnych celach znajdźmy motywację. Jeśli mamy do zgubienia kilkanaście kilogramów, podzielmy ten jeden duży cel na mniejsze – np. po 5 kg. Cele mają być ambitne, ale nie na tyle, żeby nas przytłoczyły. Wizualizujmy jak będzie wyglądało nasze życie, kiedy staniemy na mecie naszego wyzwania.

Przemyślane działania – nie wolno ograniczać kalorii do niezbędnego minimum, nie wolno się głodzić i katować dwugodzinnymi, ciężkimi treningami. Nasze działania muszą być racjonalne. Nie przytyliśmy w tydzień i w tydzień nie schudniemy. Co najwyżej wyniszczymy swój organizm i wygłodzeni, znowu rzucimy się na niezdrowe jedzenie. Wszystko z głową i umiarem. Złe nawyki, zmieńmy na te pozytywne. Zakupy róbmy tylko z listą, nie kupujmy słodyczy, zaplanujmy posiłki. Czas na aktywność fizyczną wpisujmy w plan dnia. Wszystko z głową i umiarem.

Badania – warto zrobić podstawowe badania, aby wiedzieć w jakim stanie jest nasz organizm. Walka z otyłością to wyzwanie dla całego ciała. Dobrze więc mieć świadomość na czym stoimy i na czym skupić największą uwagę. Dzięki badaniom będziemy też czarno na białym widzieć rezultaty naszych działań, kiedy zrobimy kolejną kontrolę.

www.projekt-sukces.pl
#ZdrowaPolska

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Podaruj sobie trochę optymizmu!

Czas czytania: 4 min Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu odpowiedzialnym za np. kontrolę nastroju i samopoczucia, humor, czy procesy zasypiania, a także ma wpływ na potrzeby

Powroty – UNSTOPPABLE

Czas czytania: 2 min Czy są wśród nas fani zajęć grupowych fitness? Wiemy, że tak. A jeśli tak, to na pewno z radością przyjmiecie fakt, że już 2.10.2021 odbędzie

Prozdrowotne właściwości miodu

Czas czytania: 2 min Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto