Prozdrowotne właściwości miodu

miod
Czas czytania: 2 min

Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto po niego sięgać.

Już od dawnych czasów miód był wykorzystywany zarówno jako pożywienie jak i lekarstwo.

Czym jest miód?

Miód jest naturalną substancją o słodkim smaku. Wytwarzany jest przez pszczoły poprzez przetwarzanie nektaru kwiatowego roślin miododajnych, a także niektórych wydzielin występujących na liściach drzew. Pszczoły zbierają nektar, przenoszą go i łączą z różnymi substancjami własnymi, składają i pozostawiają do dojrzewania w plastrach. Jest bardzo bogaty w korzystne związki roślinne i oferuje kilka korzyści zdrowotnych.

Z czego składa się miód?

Głównym składnikiem miodu są cukry proste w postaci glukozy i fruktozy. Stanowią około 70-80% jego masy. Pozostałe procenty to woda. Poza tym miód zawiera wiele składników odżywczych: liczne enzymy, kwasy organiczne, antyoksydanty, witaminy z grupy B, aminokwasy i składniki mineralne takie jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk czy potas.

Jakie są prozdrowotne właściwości miodu?

Już od dawna znane jest działanie odżywcze i prozdrowotne miodu. Przede wszystkim znane są jego właściwości przeciwbakteryjne. Substancje w nim zawarte mają podobne działania do antybiotyków. Rewelacyjnie działa na poprawę funkcjonowania układu oddechowego i łagodzi kaszel.
Istotną rolę miód odgrywa również w budowaniu odporności. Badania wykazały, że systematycznie i długie spożywanie niektórych rodzajów miodu stymuluje organizm do produkowania zwiększonej ilości komórek układu immunologicznego. Wykazano również, że miód świetnie działa z procesach zapobiegających infekcjom. Wiele mówi się na temat właściwości przeciwnowotworowych miodu. Miód ma silne działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Działa również hamująco na namnażanie się komórek nowotworowych.


Miód jest również polecany osom, które borykają się z chorobami serca i układu krwionośnego. Korzystnie wpływa na pracę mięśnia sercowego, rozszerza naczynia wieńcowa, obniża ciśnienie krwi i normuje rytm pracy serca. Dzięki temu ma właściwości obniżające ryzyko zachorowania na miażdżycę.


Co ciekawe, również w przypadku osób z zaburzeniami lipidowymi spożywanie miodu będzie grało istotną rolę. Potwierdzono badaniami, że codziennie spożywanie niewielkiej ilości miodu obniża stężenie złego cholesterolu i trójglicerydów, a zwiększa stężenie dobrego. U osób zdrowych miód również przyczynia się do utrzymania prawidłowych wyników poziomu cholesterolu.
Ze stosowaniem miodu należy jednak uważać w przypadku cukrzycy. Jak już wiadomo miód zawiera  cukry proste – fruktozę i sacharozę, a także ma wysoki indeks glikemiczny. Jeśli osoba chora na cukrzycę ma zamiar spożywać miód, musi ten fakt ustalić najpierw z lekarzem prowadzącym. Jeśli lekarz wyrazi zgodę, należy trzymać się wskazanych przez niego dawek.

Jak przechowywać miód?

Istnieje przekonanie, że miód się nie psuje. Substancje w nim zawarte oraz właściwości przeciwbakteryjne powodują, że miód pozostaje niezepsuty przez lata. Jednak dla jego walorów smakowych i zdrowotnych ważne jest jego przechowywanie. Miód powinien być przechowywany w szczelnie zamkniętym słoiku w miejscu, gdzie temperatura jest dość niska i nie dociera zbyt duże światło słoneczne. Idealna temperatura to 8-10 stopni Celsjusza.
Pamiętajmy, że z biegiem czasu każdy miód naturalny się skrystalizuje. Czas, w którym następuje ten proces następuje zależy od rodzaju miodu.  Proces krystalizacji nie ma wpływu ani na smak ani na właściwości prozdrowotne miodu. Aby miód ponownie stał się płynny, słoik w którym się znajduje należy włożyć do wody o temperaturze nieprzekraczającej 40 stopni Celsjusza.

www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Social Media

Najpopularniejsze

Zapisz się do newslettera

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Rodzaje jogi

Czas czytania: 4 min Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim

Placuszki dyniowe

Czas czytania: < 1 min Sezon na dynię ruszył już w pełni! Dynia jest bardzo uniwersalnym warzywem i smakuje również świetnie na słodko! Polecamy przygotować dynię w wolny dzień i

Fit carbonara z szynką i pieczarkami

Czas czytania: < 1 min Tradycyjna wersja obfituje w śmietanę z dodatkiem boczku. Ale na co dzień nie musisz rezygnować z takich rarytasów jak carbonara. Wypróbuj jej zdrowszą wersję z