1542721711
Czas czytania: 4 min

Joga to piękna filozofia i piękny sport. Nie zawsze musisz być zwolennikiem tej filozofii, by uprawiać jogę jako zdrowy i uniwersalny sport. A jednak zanim zaczniesz na dobre trenować jogę, warto poznać jej odmiany i zdecydować, która będzie dla Ciebie najciekawsza. Zobacz, czym się charakteryzują.

Zanim zaczniesz trenować jogę zastanów się – jak w każdym treningu – jaki będzie Twój cel. Chcesz uelastycznić całe ciało? A może poszukujesz ćwiczeń, które rozciągną i rozluźnią kręgosłup? Pragniesz nauczyć się technik swobodnego oddechu w trakcie ćwiczeń? Zależnie od swojego celu wybierzesz odpowiedni rodzaj jogi dla siebie – bardziej dynamiczną lub bardziej statyczną, nastawioną na nieco inne efekty. Jeśli nie jesteś pewien – zawsze możesz spróbować kilku rodzajów i wybrać ten, który najbardziej Ci odpowiada. Warto pamiętać, że odmian jogi na świecie jest kilkadziesiąt, a my wymieniamy tylko te najpopularniejsze. Często też jeśli idziesz do klubu fitness (a nie typowego studio dedykowanego jodze) to trafisz na zajęcia zwane po prostu joga – i prawdopodobnie będzie to połączenie kilku form lub ulubiona odmiana prowadzącego dany trening.

– joga kręgosłupa – wydaje się to marketingowym ujęciem tematu – a jednak faktem jest, że taka nazwa przynajmniej jest zrozumiała dla każdego. Joga kręgosłupa skupia się na pracy miednicy, która niweluje ból w części lędźwiowej kręgosłupa, a także na otwieraniu bioder, żeby rozluźnić i odciążyć plecy, oddechu, który powinien wędrować przez ciało w trakcie treningu i wreszcie – wzmacnianiu mięśni brzucha i pozostałych mięśni posturalnych tak, by ułatwiać utrzymywanie prostej postawy. Sporo w niej też będzie ćwiczeń otwierających klatkę, zalecana więc jest dla osób, które wykonują pracę siedzącą, na co dzień nie są zbyt aktywne, za to narzekają na zamkniętą, zgarbioną postawę i bóle kręgosłupa

– Ashtanga joga – zwana też power jogą albo jogą dynamiczną; jest jedną z najtrudniejszych odmian jogi. Składa się ze stałych sekwencji asan, w które wchodzi się na wdechu lub wydechu (zależnie od pozycji) a następnie należy utrzymać daną pozycję przez 5 oddechów. Charakteryzuje się tym, że zawiera przeskoki (między pozycjami) i jest wymagająca także kondycyjnie. Na pewno przyda się osobom, które kondycję mają niezłą, za to nie lubią się rozciągać – pomoże uelastycznić całe ciało i nie znudzi trenującego ze względu na swoją dynamikę; dobra też dla osób, które opanowały asany jogi i chcą sprawdzić się w wymagającej odmianie

– Vinyasa joga – czasem w klubach fitness nazywana flow jogą ze względu na płynne przejścia od pozycji do pozycji i zasadę harmonii ruchu i oddechu. Na pewno odnajdą się w tej formie fani zajęć grupowych typu pilates czy bodybalance, ponieważ pozwoli ona na płynne przejścia i pogłębi zakresy ruchu, wypracowane na innych zajęciach. Może być wyzwaniem dla osób, które mają problemy z koordynacją, bo płynność ruchu będzie tu podstawą dobrego treningu; pomoże rozciągnąć całe ciało i nauczy prawidłowej pracy z oddechem

– Iyengara joga – jej podstawą jest precyzja ruchu i na tym właśnie skupia się instruktor; w pozycjach wytrzymuje się dłużej po to, by je pogłębiać i wykonywać precyzyjnie, mniej będzie zapewne skupienia na oddechu. Ta odmiana jogi jest na tyle spokojna, że często zalecana dla początkujących, a poprzez dłuższe wytrzymanie w pozycjach pozwoli też na opanowanie podstawowych technik. Często wykorzystuje przyrządy do jogi (od klocków i pasków po kółka i krzesła). Pozytywnie działa zwłaszcza na stawy, a także rozciąga całe ciało

– Kundalini joga – to bardzo mistyczna odmiana jogi skupiająca się na pracy z energią czakr, które według filozofii jogi rozmieszczone są w naszym ciele i odpowiadają za różne sfery naszego życia. Łączy w sobie kilka elementów; konkretne zestawy asan i łączenie ich z prawidłowym oddechem, pracą rąk i medytacją. Dodatkiem jest śpiew tzw. mantr, czyli specjalne dźwięki lub wersy, które w powtarzalny sposób śpiewa się lub wypowiada w trakcie treningu. Ten rodzaj jogi pomoże w skupieniu się, relaksacji, ale też koordynacji i rozciąganiu

– Yin joga – to zdecydowanie idealna forma dla osób poszukujących na treningu spokoju i relaksacji, ale nie tylko. Jej zaletą jest to, że można praktykować ją także po kontuzjach (ze względu na mniejsze niż w pozostałych odmianach jogi zakresy ruchu). Nazywana czasem jogą powięzi, ponieważ wykorzystuje asany, które pozwalają rozluźniać powięzi i odpowiednio „masować je”, a ponieważ zakres ruchu jest w niej mniejszy, za to wytrzymanie i praca z oddechem – dłuższe, pozwala też wzmocnić układ kostny

– Air joga – asany jogi dobierane są tu przez instruktora do poziomu grupy. Jest to niewątpliwie jedna z ciekawszych odmian jogi, ponieważ cały trening odbywa się na zawieszonym pod sufitem hamaku (szarfie), który umożliwia z czasem wykonywanie tzw. pozycji odwróconych (po prostu do góry nogami) – stąd też jej druga nazwa, anti-gravity joga. Same pozycje pozostają niezmienione, natomiast sztuka polega na umiejętnym korzystaniu z hamaku i łączeniu pozycji z oddechem. Jest to najmłodsza chyba forma jogi, licząca sobie około 11 lat i zalecana dla każdego, także dla osób z nadwagą – ponieważ praca w powietrzu odciąża stawy

– Sivananda joga – najspokojniejsza odmiana jogi, pozwalająca na relaks i wyciszenie, a jednocześnie udoskonalenie asan (pozycji), ponieważ skupia się na 12 podstawowych pozycjach. Rozpoczyna się od medytacji, a kończy na relaksacji, dlatego świetna będzie dla tych, którzy chcą poznać pracę z oddechem i opanować podstawowe techniki; dobra też będzie dla osób, które chcą poradzić sobie z napięciem i stresem

– joga hormonalna – właściwie wykorzystuje ona sekwencje z jogi Iyengara, jednak różni się tym, że została pomyślana dla kobiet mierzących się z różnymi problemami hormonalnymi – od tarczycowych, poprzez menopauzę, endometriozę, etc. Osoby przychodzące na takie zajęcia powinny przed rozpoczęciem treningu porozmawiać z instruktorem i przedstawić mu swój problem tak, by mógł on stosownie modyfikować pozycje i dostosować trening do potrzeb danej osoby

– Bikram joga – inaczej zwana hot jogą ze względu na to, że wykonuje się ją w pomieszczeniu nagrzanym do 41 stopni Celsjusza przy wilgotności powietrza około 40%. Dlatego też ten rodzaj jogi jest mniej popularny – wymaga specjalnego pomieszczenia, dostosowanego do potrzeb treningu. Bikram joga to 26 pozycji. Warto dodać, że jej twórca opracował ją po ciężkim urazie nogi, który przeszedł, więc zalecana jest nie tylko jako „odchudzająca” joga (temperatura i wilgotność powietrza tworzą warunki specyficzne pozwalające na skuteczniejsze spalanie), ale też wzmacnia więzadła, mięśnie, stawy.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma