Rozciąganie – ważny element treningu

z20018280Q,stretching
Czas czytania: 2 min

Znasz to uczucie kiedy kończysz trening siłowy i zamiast poświęcić trochę czasu na rozciąganie, postanawiasz iść do domu? Wiele osób przyznaje, że ma taki problem, a to przez to, że nie wie jak ważne jest rozciąganie.

Poprawia postawę ciała, relaksuje po wysiłku, zmniejsza ryzyko kontuzji. Stretching ma wiele zalet. Podkreślił to Michał Wrzosek we wpisie na swoim blogu:

Kultura aktywności fizycznej w Polsce jest na coraz wyższym poziomie. Niestety, w parze z poprawą sylwetki czy mniejszą ilością tkanki tłuszczowej nie zawsze idzie funkcjonalność i elastyczność mięśni. W zasadzie każdy rodzaj treningu, a zwłaszcza trening siłowy, prowadzi do stopniowego skracania się mięśni – czemu trzeba przeciwdziałać w programowaniu treningowym. Nasz styl życia przejawiający się siedzącym trybem pracy również nie pomaga. Dlatego zarówno osobom aktywnym fizycznie, jak i tym stroniącym od sportu należy polecać rozciąganie wszystkich partii mięśniowych. Chroniczny ból pleców w odcinku lędźwiowym, nadmierne pochylenie do przodu odcinka szyjnego czy niemożność wykonania prawidłowego przysiadu bez obciążenia – to wszystko symptomy braku regularnego rozciągania.

Badania mówią, że w technice tzw. na przeczekanie podczas treningu za każdym razem, kiedy pojawia się uczucie ciągnięcia, powinien nastąpić relaks rozciąganych tkanek. Według badaczy optymalnie trzeba wyczekać 7 minut, jednak każdy organizm jest inny. Nie mamy tyle czasu.

Trenerzy zalecają swoim podopiecznym poświęcić 1-2 minuty na daną partię mięśniową w takich pozycjach, w których są w stanie po tym czasie dojść do momentu relaksacji. Wtedy powinno się pogłębić zakres. Prawidłowy streczing polega przede wszystkim na znajomości swojego ciała i obserwacji własnych odczuć”. Nie wolno robić nic na siłę.

Dlaczego podczas rozciągania czujemy ból?

Taka reakcja organizmu na dojście do końca normalnego zakresu ruchu ma chronić stawy i mięśnie przed uszkodzeniem, ale gdy zaczniesz pokazywać mózgowi, że nic złego się nie dzieje, za każdym razem pozwoli Ci na więcej. Rozciąganie przed treningiem nie powinno nas zmęczyć ani obciążać mięśni. Ciało ma być po nim zrelaksowane i gotowe do podjęcia wysilku

Polecamy także:

Rozporządzenie w sprawie luzowania obostrzeń: kluby fitness otwarte od 29 maja. To już pewne – MEGAFORMA

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

A gdyby tak trochę pokory…

Czas czytania: 3 min Zdawać by się mogło, że nie jest niczym dziwnym, iż człowiek ze swej natury lubi być chwalony, doceniany i podziwiany. Bez względu na branżę, w

Udręka to niesłychana, kiedy bolą nas kolana…

Czas czytania: 4 min Ileż to razy w przypadku sportowców, osób aktywnych, czy nawet niespecjalnie usportowionych ludzi można usłyszeć: bolą mnie kolana. Staw kolanowy w ludzkim organizmie jest niewątpliwie

Głowa to podstawa!

Czas czytania: 3 min Kiedy trenujemy, czynnie uprawiamy sport i po prostu dbamy o swój wygląd i muskulaturę, często martwimy się o przysłowiowe spadki mięśniowe, kontuzje, czy ewentualnie serce.