Sezon na dynie – wykorzystaj go!

gf-Dfnr-bLVY-2zrK_dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni-1920x1080-nocrop
Czas czytania: 2 min

Dynia to warzywo, które – podobnie jak ogórek, cukinia, kabaczek, melon i arbuz – należy do rodziny dyniowatych. Kojarzona jest często jako symbol Halloween i element dekoracji w ów dzień. Niestety, jako składnik pożywienia – jest niedoceniana i pomijana w naszej diecie. Występując na sklepowych pułkach głównie w okresie jesienno – zimowym powinna wręcz być wpisana w tym czasie w nasze stałe menu.

Miąższ dyni jest bogatym źródłem witamin i minerałów: w tym cynku, wapnia, magnezu, potasu, selenu, witaminy C, A, E, niacyny (witamina B3) i kwasu foliowego (witamina B9).
Zawiera duże ilości białka i błonnika, niewielkie ilości węglowodanów i nie posiada w sobie tłuszczów – dzięki czemu jest naprawdę niskokaloryczna. Od razu powinna zapalić nam się lampka, że dla osób będących podczas redukcji masy ciała jest to wręcz zbawienny produkt.

Ponad to, szczególnie ważne są duże ilości cynku, który jest istotny zwłaszcza w diecie mężczyzn – zapobiega zapaleniu i przerostowi prostaty.

Dużą zawartość cynku mają również pestki dyni – aż 200 mg w 1kg pestek. Dodatkowo, są bogate w fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Wybierając w sklepie dynię, warto sięgać po te najbardziej dojrzałe i pomarańczowe – zawierają najwięcej witaminy B1, B3 i karotenu. Kolejną zaletą dyni jest fakt, że może ona być długo przechowywana. Potrzebuje jedynie chłodnego, przewiewnego i suchego miejsca.
Pomysłów na jej kulinarne wykorzystanie jest naprawdę wiele: do gotowania zup i kremów, do smażenia, duszenia i pieczenia w ulubionych, aromatycznych przyprawach (zarówno na wytrwanie, jak i na słodko). Popularne są też ciasta, czy omlety z wykorzystaniem miąższu z dyni. Z dodatkiem cynamonu, kardamonu, czy nawet przyprawy do piernika (a także wybranego bezkalorycznego słodzika) mogą być niebiańskim wręcz fit – deserem.
Co ważne, wysoka temperatura nie powoduje przy – obróbce termicznej dyni – utraty jej cennych właściwości.
W przeciwieństwie do całego warzywa, oleje z pestek dyni powinny być stosowane tylko do dań zimnych, np. do sałatek.

Kilka badań wskazuje też na to, że dynia może brać udział w profilaktyce przeciwnowotworowej.
Badania w Japonii wykazały, że wysokie spożycie dynie (a także zielonych liściastych warzyw i marchwi), zmniejsza ryzyko raka piersi. Z kolei badania przeprowadzone w Chinach – pokazały, że warzywa i owoce bogate w likopen i inne karotenoidy – m.in. właśnie dynia –  zmniejszają ryzyko rozwoju raka prostaty.
Pestki dyni, to także prozdrowotny skarb – ich regularne spożywanie zmniejsza ryzyko wystąpienia raka żołądka, raka płuca, raka jelita grubego i również raka piersi.

Mamy także dostęp do badań laboratoryjnych, które dowodzą wskazują, że kukurbitacyna wyizolowana z pestek dyni niszczy komórki nowotworowe. Kukurbitacyna jest aminokwasem posiadającym wiele właściwości leczniczych.
Pamiętajmy, że badania laboratoryjne =  na samych komórkach w laboratorium, to ciągle badania dalekie do tych prowadzanych na ludzkim organizmie. Tym samym,  daleka jest droga do opracowania np. leku z kukurbitacyny, a jej zbyt duża ilość może doprowadzić do zatrucia.

Dynia sama w sobie jest naprawdę bardzo wartościowym i odżywczym produktem, który w trwającym sezonie powinien być wręcz wprowadzony do naszych jadłospisów.

Kilka przepisów na wykorzystanie dyni, znajdziecie na naszej stronie w zakładce „przepisy”.
Na zdrowie! 🙂

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu