Suplementy diety: przedtreningówki. Czego w nich szukasz? Cz. II

Intitate-Pre-Workout-1024x681
Czas czytania: 3 min

Z poprzedniego artykułu wiesz już, jakie rodzaje przedtreningówek możesz znaleźć w sklepach. Teraz czas na głębszą analizę. Istnieje zestaw podstawowych składników, które z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz w wielu suplementach przedtreningowych. Warto wiedzieć, czemu służą i czy te właśnie składniki będą Ci potrzebne – jeśli używać suplementów, to tylko w konkretnym celu.

Pomożemy Ci rozszyfrować najpopularniejsze składniki suplementów przedtreningowych i ich stosowanie:

kofeina – tego składnika nie trzeba nikomu przedstawiać. Przede wszystkim pobudza, ale też zwiększa wytrzymałość i ułatwia koncentrację, co pozwoli wydłużyć czas treningu. warto pamiętać, że kofeina jest składnikiem większości przedtreningówek i jest to czysta jej postać – zatem mocniejsza i łatwiej przyswajalna niż kofeina, której dostarczamy sobie z filiżanką kawy[1].

tauryna – kolejny środek pobudzający, znany fanom napojów energetycznych. Stosowana w przedtreningówkach głównie ze względu na właściwości pobudzające

AAKG – osobny artykuł na temat tego środka znajdziesz tutaj. To znany środek pobudzający tzw. Pompę mięśniową. Mówi się o jego korzystnym wpływie na regenerację także po treningu

beta-alanina – to składnik odpowiedzialny za osławione swędzenie po spożyciu przedtreningówki, bo taką właśnie reakcję wywołuje u wielu osób, zwłaszcza nieprzyzwyczajonych do jej zażywania. To aminokwas, który odpowiada za opóźnienie produkcji kwasu mlekowego, a zatem pozwala na przedłużenie treningu bez efektu przemęczenia, wspomaga też regenerację po treningu. mówi się, że przy regularnym stosowaniu poprawia ona wytrzymałość i siłę, dlatego jest jednym z najpopularniejszych składników przedtreningówek.

L-tyrozyna – dość popularna w przedtreningówkach, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za zwiększanie wytrzymałości, ponieważ wspomaga pracę mózgu (koncentrację), a także opóźnia poczucie zmęczenia, a zatem pozwala przebrnąć przez długą i ciężką sesję treningową

cytrulina – konkretnie jabłczan cytruliny, jeden z bardziej popularnych składników w przedtreningówkach pompujących, nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie organizmu, ale zwiększa efekt pompy mięśniowej po treningu

kreatyna – najogólniej ujmując, kreatyna ma za zadanie zgromadzenie energii w tkance mięśniowej, co powoduje lepsze jej syntezowanie i przyrost masy mięśniowej, a jednocześnie „nabicie” mięśni po treningu.

BCAA – stosowane zarówno przed jak i po treningu, w przedtreningówkach ma za zadanie zwiększyć wytrzymałość i docelowo też przyspieszyć regenerację. Często jednak jako dodatek BCAA występuje w  za małej ilości, byśmy mogli odczuć jego działanie – osobny artykuł na temat tego składnika znajdziesz tutaj

niacyna – skuteczna w przyswajaniu i rozkładzie wszelkich składników odżywczych (węglowodanów, tłuszczów, białek), zatem stosowana w przedtreningówkach o dodatkowym działaniu pobudzającym spalanie; usprawnia gospodarkę energią w organizmie

kwas foliowy, kwas pantotenowy, witaminy z grupy B – to dodatki witaminowe, które znajdziesz w przedtreningówkach. Witaminy te wybierane są głównie ze względu na ich wpływ na metabolizm i układ nerwowy ludzkiego organizmu, jednak nie zastępują suplementacji witaminowej w organizmie

betaina (nazywana czasem wyciągiem z buraka) – wspomaga utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia komórek, co oznacza lepsze wykorzystanie energii w organizmie – dlatego uchodzi za składnik wspomagający siłę i wytrzymałość

yerba mate – ten sam wyciąg z ostrokrzewu paragwajskiego, z którego zaparzamy gorzki napar o właściwościach prozdrowotnych. Jest znana z silnych właściwości pobudzających, a także oczyszczających, dlatego stosowana jest w suplementach przedtreningowych jako składnik likwidujący zmęczenie i potencjalnie wydłużający trening

cytryniec chiński – naturalny składnik, wspomagający metabolizm i obniżający poziom kortyzolu w organizmie. Stosowany w przedtreningówkach (a także spalaczach) jako składnik dodający energii i wspomagający wytrzymałość w trakcie treningu

Oprócz wyżej wymienionych, w przedtreningówkach na pewno znajdziesz całą gamę innych składników, których obszar działania będzie jednak podobny do tych wymienionych – najpopularniejszych na rynku. Badania nad tego typu suplementami wciąż trwają, więc też ciągle pojawiają się nowe składniki, o mocniejszym lub bardziej kompleksowym działaniu.

O tym, jaką formę przedtreningówki wybrać (proszek, shot, tabletki), musisz zdecydować wedle własnych preferencji. Pamiętaj jednak, by tabletki brać przynajmniej 30 minut przed treningiem i obficie popijać wodą – potrzebują one czasu, by zacząć działać. Proszki rozpuszczone w wodzie oraz shoty działają zdecydowanie szybciej, ale nadal powinny być przyjęte przed treningiem, a nie w trakcie jego trwania.


[1] osoby, które mają problemy z nadciśnieniem lub sercem, powinny uważać na zawartość kofeiny, a także innych środków pobudzających, jak np. guarana, w przedtreningówkach. Dostępna jest cała gama preparatów niezawierających środków pobudzających, więc jeśli ograniczasz spożycie nawet zwykłej kawy – zwróć szczególną uwagę na skład przedtreningówki.

Artykuł z bazy exerciselibrary.net

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma