Suplementy które nie działają…sprawdź listę!

Suplementy które nie działają
Klasyfikacja suplementów stworzona przez Australijski Instytut Sportu jest jedną z najpopularniejszych ponieważ daje pogląd na to, na ile dany suplement jest przebadany a jego działanie potwierdzone.
Czas czytania: 2 min

Klasyfikacja suplementów stworzona przez Australijski Instytut Sportu jest jedną z najpopularniejszych ponieważ daje pogląd na to, na ile dany suplement jest przebadany a jego działanie potwierdzone.

Klasyfikacja A, B, C, D wyznacza ilość dowodów i potwierdzeń działania danego suplementu w kontekście sportowym. To oznacza, że niektóre suplementy mogą mieć działanie prozdrowotne ale nie wypływają na wyniki sportowe. Czyli jeśli suplement znajduje się w kategorii A to oznacza, że jest dobrze przebadany oraz bezpieczny. Dodatkowo znajdują się tam rekomendację, w jakich przypadkach dany suplement powinien być stosowany. W grupie B znajdują się suplementy, na które nie ma jeszcze wystarczająco dużo badań, ale które prawdopodobnie działają i może to być tylko kwestią czasu kiedy trafią one do kategorii A. W grupie C znajdują się suplementy, na które nie ma badań potwierdzających ich działanie bądź są badania które potwierdzają, że nie działają. W ostatniej grupie D są suplementy które zostały uznane za niebezpieczne, szczególnie pod kątem dopingu. Mogą one zawierać substancje zabronione bądź, co też jest częstym przypadkiem, są one mocno zanieczyszczone zabronionymi środkami.

Jaki będzie trend w suplementacji sportowej w tym roku? Sprawdź poniższą listę:

Grupa A:

·        żywność dla sportowców (np. żele energetyczne i odżywki białkowe)

·        suplementy medyczne (bądź leki): witamina D, cynk, żelazo, wapń, multiwitamina, probiotyki

·        suplementy poprawiające wydolność: beta-alanina, kofeina, wodorowęglan, kreatyna, glicerol, sok z buraka

Grupa B:

·        Polifenole zawarte w owocach

·        Witamina C

·        Substancje smakowe, takie jak mentol (oddziałują one na receptory w jamie ustnej i aktywują centralny układ nerowowy)

·        Kolagen, BCAA, karnityna, olej rybi, kurkuma, ketony

Warto zapamiętać, że powyższe suplementy mogą działać w określonych okolicznościach. W jednym z naszych artykułów wyjaśniliśmy już, dlaczego BCAA nie działa.

Link do artykułu:

Grupa C:

Tym razem znajdują się tu również suplementy, które w poprzednim stanowisku z roku 2019 znajdowały się w grupie B i zostały zdegradowane w aktualnym. A to dlatego, iż najnowsze doniesienia naukowe nie

 potwierdzają ich działań.

·        Magnez

·        HMB

·        Fosforany

·        Prebiotyki

·        Witamin E

·        Tyrozyna

·        Kwas alfa-liponowy

·        BCAA

Grupa D:

Tu znajdują się suplementy które bezpośrednio są uznawane za doping, bądź takie które są zanieczyszczone substancjami dopingującymi lub substancje które w testach antydopingowych mogą zostać uznane za niedozwolone wspomaganie.

·        Colostrum (zawiera czynniki wzrostu które mogą być uznawane za doping)

·        Stymulanty, takie jak efedryna

·        Hormony

Co ciekawe, w nowy stanowisku zostało dokładnie określone, w jakich warunkach lub w jakiej sytuacji dany suplement powinien być stosowany. Przykładowo żywność sportowa może być przydatna w sytuacji gdy sportowiec nie ma dostępu do normalnej żywności bądź w danej chwili niepraktyczne byłoby spożyć normalną żywność, np. maratończykowi podczas biegu łatwiej będzie skonsumować żel energetyczny niż bułkę lub ryż. Żelazo jest rekomendowane w momencie, gdy sportowiec cierpi na niedobór. Natomiast w innych przypadkach może ono zostać uznane za nieskuteczne. Całą listę wraz z rekomendacjami możecie przeczytać pod tym linkiem: https://www.ais.gov.au/nutrition/supplements/group_a

Polecamy również:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Moc niacyny – mocą Twojej skóry

Czas czytania: 3 min Przy obecnym rozwoju kosmetologii i idącej za tym medycyny estetycznej – istnieje cały szereg zabiegów i środków stosowanych w celu poprawy wyglądu i kondycji naszej skóry.