Suszone owoce – właściwości, wartości odżywcze, proces suszenia

76350fcca8d7541d02f0bb3590f72800788c77c537d558943d549b51df9a04c1_big
Czas czytania: 2 min

Suszone owoce to bogactwo witamin i składników odżywczych. Polecane na przekąskę i zdrową alternatywę dla słodyczy. Suszone jabłka, daktyle, śliwki czy banany stanowią doskonały dodatek do różnych potraw, w tym musli, koktajli, ciast, a nawet mięs.

Suszone owoce – wartości odżywcze i właściwości

Najczęściej na sklepowych półkach możemy znaleźć: suszone banany, ananasa, daktyle, rodzynki, figi, żurawinę czy śliwki. Ostatnimi czasy coraz większym zainteresowaniem cieszą się także: suszona morwa biała, aronia i głóg. 
Bakalie zawierają znaczne ilości witamin, w tym witaminę C, A, E i witaminy z grupy B. Ponadto są dobrym źródłem takich pierwiastków jak: potas, magnez, miedź, fosfor, żelazo, czy mangan.

Zawierają też dużą dawkę błonnika.

Suszone owoce to produkty o dużej kaloryczności. Możemy je także podzielić na te o wysokim, średnim i niskim indeksie glikemicznym (IG). 
100 gramów bakalii zawiera ok. 315 kcal. Zalecana dzienna dawka, czyli garść suszonych owoców o wadze ok. 35 g, dostarcza średnio 110 kcal. IG poszczególnych suszonych owoców widzimy poniżej.

Produkt Indeks glikemiczny 
suszone daktyle 70 
Suszony ananas 77 
Suszona aronia 25 
Suszone banany 25 
Suszone figi 61 
Suszone śliwki  29
Suszone brzoskwinie 35 
Suszona czarna porzeczka  25
Suszone owoce goji  29
Suszone jabłko 29 

Suszone owoce warto dodawać do zup mlecznych, jogurtów, maślanek, potraw mięsnych, ciast i ciastek, sałatek owocowych czy ryżu. Jagody goji i inne owoce świetnie smakują jedzone solo. Z kolei suszony głóg poleca się wykorzystać do przygotowania naparu lub herbaty. Z suszonych śliwek, jabłek i gruszek powstają pyszne kompoty.

*Wszystkie suszone owoce zawierają w sobie składniki działające na organizm prozdrowotnie.

Suszona morwa biała jest bogata w antyoksydanty, które zmiatają wolne rodniki i działają antybakteryjnie. Ponadto morwa pomaga wzmocnić odporność oraz reguluje pracę układu pokarmowego. 

Suszona żurawina działa leczniczo w problemach z układem moczowym, ponieważ hamuje rozwój bakterii i ogranicza ryzyko zapalenia dróg moczowych. Ma także wpływ na normalizację ciśnienia tętniczego krwi i zapobieganie powstawania miażdżycy. 

Suszone jabłka i śliwki pomagają w trawieniu, a suszone daktyle zapobiegają zaparciom.

Jak suszyć owoce?

Suszenie to najstarsza metoda konserwowania żywności wymyślona przez człowieka. Jej głównym założeniem jest usunięcie z nich wody poprzez odparowanie. Pozbycie się nadmiaru wody wydłuża trwałość produktu i zapobiega rozwojowi drobnoustrojów. Dzięki odpowiedniemu procesowi suszenia, ogranicza się utratę składników odżywczych, mineralnych i witamin.

Kupując gotowe suszone owoce, najlepiej wybierać te niesiarkowane, ponieważ są dużo zdrowsze niż owoce z dodatkiem tego konserwantu.

Nie musimy jednak polegać na tym, co oferują nam sklepowe półki, ale suszyć pomarańcze i inne owoce w domowych warunkach.
Jak? Nie jest to skomplikowane zadanie. Poniżej przedstawiamy krok po kroku:

  1. Na wstępie należy umyć i oczyścić owoce z ogonków, gniazd nasiennych i pestek.
  2. Następnie kroimy je w plasterki (jabłka, ananasy, banany, gruszki) lub kostkę (ananas, jabłko, pomelo, mango).
  3. Jeśli chcemy uniknąć ściemnienia owoców, warto zamoczyć je w kwasku cytrynowym. Przed zbrązowieniem chroni też kwas owocowy, miód lub wodorosiarczyn sodu. Po użyciu którejś z tych substancji owoce należy umyć i wysuszyć (najlepiej ręcznikiem papierowym).
  4. Następnie, wykładamy blachę papierem do pieczenia i układamy na niej owoce w taki sposób, aby się nie stykały ze sobą.
  5. Ustawiamy temperaturę piekarnika na 70* Celsjusza. Czas potrzebny na suszenie jest różny dla poszczególnych rodzajów owoców i ich odmian. Suszenie może trwać kilka, a nawet kilkanaście godzin.
  6. Wysuszone owoce poznajemy po tym, że stały się sztywne.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Nastaw się trochę lepiej!

Czas czytania: 2 min Pomieszanie z poplątaniem, to chyba najlepsze słowa opisujące polski klimat i tutejszą pogodę. Sezon jesienno – zimowy, jak zawsze pokazuje nam, że niczego nie możemy