Trening funkcjonalny. Czy to dla mnie?

Co to jest trening funkcjonalny?
Czas czytania: 2 min

Pojęcie treningu funkcjonalnego pojawia się często w różnych kontekstach. Znają je szczególnie osoby aktywne fizycznie. Jednak nawet one nie zawsze wiedzą do końca, co ono oznacza, jak wygląda trening funkcjonalny, jakie są jego zalety oraz kto powinien go wykonywać. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, czy trening funkcjonalny jest dla ciebie.

Trening funkcjonalny – co to?

Trening funkcjonalny jest rodzajem treningu wykonywanego dla podtrzymania zdrowia, dobrej formy i kondycji ciała. W swoim założeniu imituje najczęściej wykonywane w życiu codziennym ruchy, na przykład wchodzenie po schodach, unoszenie przedmiotów itp. Ma za zadanie naśladować je i być jak najbardziej zbliżony do naturalnych gestów naszego ciała. Podczas ćwiczeń wykonujemy je jednak w szybszym tempie, powtarzając wielokrotnie. Trening funkcjonalny angażuje także nasze mięśnie głębokie, rzadko poruszane w innego typu treningach. Wszystko po to, by ułatwić nam funkcjonowanie na co dzień i zniwelować istniejące problemy, takie jak popularne bóle kręgosłupa.

W dzisiejszych czasach wiele osób cierpi na różne dolegliwości związane z układem kostnym i mięśniowym. Jest to spowodowane głównie coraz bardziej powszechnym siedzącym trybem życia. Trening funkcjonalny ma być odpowiedzią na tego typu problemy i pomocą w walce z brakiem aktywności, który z kolei przyczynia się do trudności w wykonywaniu czynności motorycznych. Jak sama nazwa wskazuje wyróżnikiem treningu funkcjonalnego jest funkcja, czyli pomoc w wykonywaniu codziennych aktywności. Zwiększa on naszą gibkość, koordynację ruchową, powoduje wszechstronny rozwój mięśni.

Trening funkcjonalny – dla kogo?

Kiedy wiemy już, czym jest trening funkcjonalny, łatwo odpowiedzieć na pytanie, dla kogo jest on przeznaczony. W dzisiejszych czasach niemalże każdy z nas może odnieść ogromną korzyść wykonując tego rodzaju ćwiczenia. W szczególności trening funkcjonalny zalecany jest osobom wykonującym pracę biurową, większą część dnia spędzającym w pozycji siedzącej. Korzyści płynące z tego typu ćwiczeń docenią także osoby cierpiące na dolegliwości bólowe pochodzące z układu kostno-szkieletowego.

Trening funkcjonalny nie pomoże nam wprawdzie zbudować masy mięśniowej, jednak nie znaczy to, że osoby, które dążą do takiego celu, nie powinny go wykonywać. Także dla nich będzie ciekawym urozmaiceniem i na pewno odczują jego korzystny wpływ na swoje ciało. Celem treningu funkcjonalnego nie jest także wsparcie redukcji masy ciała. Jednak każdy ruch, który powoduje wzrost całkowitej przemiany materii (CPM), jest ważny i pomocny w procesie odchudzania.

Trening funkcjonalny – jak wygląda?

Trening funkcjonalny wykonywany jest bez użycia maszyn, najczęściej z obciążeniem własnego ciała. Oznacza to, że z łatwością możemy ćwiczyć funkcjonalnie we własnym domu. Możemy także urozmaicić go, wykorzystując do tego celu sprzęty dostępne na wszystkich siłowniach, np. taśmy oporowe, sztangielki, stepy. Do przykładowych ćwiczeń w ramach treningu funkcjonalnego należą: przysiady, wykroki, martwe ciągi, podpory, pompki, ćwiczenia równoważne. Ważne, by zaangażować do pracy całe ciało i unikać ćwiczeń izolowanych.

Trening funkcjonalny przeprowadzamy najczęściej w seriach trwających ok. 45-90 sekund. W tym czasie wykonujemy jak najwięcej powtórzeń danego ćwiczenia. Intensywność treningu zależy jednak od stopnia zaawansowania trenującego. Należy pamiętać, że głównym celem takiego treningu jest poprawa zdrowia i kondycji fizycznej, a więc nadmierny wysiłek nie ma tu racji bytu. Lepiej jest skupić się na poprawnym wykonywaniu ruchów i angażowaniu w ćwiczenia odpowiednich mięśni.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu