Trening XXI wieku, czyli co to jest tabata?

Co to jest tabata?
Czas czytania: 2 min

W dzisiejszych czasach żyjemy szybko: dużo pracujemy, realizujemy swoje pasje, spędzamy cenne chwile z rodziną i znajomymi. Często nie starcza nam czasu na wszystko, co chcielibyśmy w ciągu dnia zrobić. Szukamy więc sposobów na optymalizację pewnych zadań tak, by zajmowały jak najmniej naszego cennego czasu. Dotyczy to także treningu. Godziny na siłowni oznaczają przecież mniej chwil spędzonych w inny, interesujący sposób. Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, jak ważna dla naszego wyglądu, zdrowia i samopoczucia jest aktywność fizyczna. Rozwiązaniem jest tabata! Co to takiego? Przeczytaj poniżej.

Co to jest tabata?

Czasy, kiedy królowały długie treningi aerobowe czy siłowe, powoli odchodzą w zapomnienie. Ten sam, lub podobny, efekt zdrowotny możemy osiągnąć, wykonując krótkie, ale bardzo intensywne serie ćwiczeń. Dodatkowo w czasie kilkuminutowego treningu tego typu jesteśmy w stanie spalić tyle kalorii, ile podczas godziny ćwiczeń o umiarkowanej intensywności. Więcej argumentów chyba nie potrzeba. Poznajcie tabatę, którą ze względu na krótki czas trwania, można nazwać treningiem XXI wieku!

Tabata to trening metaboliczny wykonywany w seriach. Na jedną serię składają się cztery różne, bardzo intensywne, ćwiczenia. Mogą to być na przykład pajacyki, bieg bokserski czy burpees. Najważniejsze jest to, by wykonywać je z maksymalną intensywnością przez 20 sekund. Następnie mamy 10 sekund, by złapać oddech przed kolejnym ćwiczeniem. Serię czterech ćwiczeń powtarzamy dwukrotnie. Całość trwa tylko 4 minuty! Oczywiście w miarę możliwości: naszej wydolności i kondycji, możemy powtarzać tabatę kilkukrotnie. Najlepiej jednak nie przekraczać 20 minut treningu tego typu. 

Na czym polega tabata?

Już jednak 4 minuty wystarczą, by na długo podnieść nasz metabolizm. W przypadku tabaty kalorie są bowiem spalane nie tylko w trakcie treningu, ale w głównej mierze po nim. Mówi się, że efekt podniesionego metabolizmu utrzymuje się nawet do 24 godzin po treningu. Jest tylko jeden warunek: musi on zostać wykonany z maksymalną możliwą dla danej osoby intensywnością. Należy także pamiętać, by przed treningiem wykonać krótką rozgrzewkę. Bez niej tak intensywny trening jest po prostu niebezpieczny. Tabatę najlepiej wykonywać rano, gdyż wykonana wieczorem może spowodować bezsenność. Poranna tabata natomiast, nie tylko zapewnia nam zwiększone tempo przemiany materii przez cały dzień, lecz także, będąc zastrzykiem energii, jest w stanie zastąpić nam kawę.

Czy tabata jest dla każdego?

Należy pamiętać, że mimo krótkiego czasu trwania, trening typu tabata jest bardzo intensywny i wymagający. Nie powinien być wykonywany przez osoby początkujące, z otyłością oraz borykające się z chorobami sercowo-naczyniowymi. Osoby takie powinny skonsultować wykonywanie tabaty ze swoim lekarzem prowadzącym. Nawet osoby bardziej zaawansowane, które regularnie aktywne fizycznie, nie powinny ćwiczyć w ten sposób częściej niż 3-4 razy w tygodniu.

Regularnie wykonywana tabata może przynieść zaskakujące i szybkie efekty: piękna sylwetka, lepsza kondycja, wyższe tempo przemiany materii. Jeśli marzymy o takich efektach, a jednocześnie nie chcemy lub nie możemy poświęcać długich godzin na treningi innego typu, tabata jest rozwiązaniem idealnym.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma