Witamina A i jej rola w organizmie

okładka14-695x462
Czas czytania: 2 min

Witamina A uważana jest często za pojedynczy składnik odżywczy, ale tak naprawdę jest to nazwa związków rozpuszczalnych w tłuszczach: retinolu i jego pochodnych oraz ß-karotenu i niektórych innych karotenoidów.

Witamina A jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Jaka jest jej rola w organizmie?
Jest niezbędna w procesie prawidłowego widzenia, ma wpływ na wzrost, reguluje przyrost tkanki nabłonkowej i innych komórek naszego organizmu. W badaniach wykazano duże działanie tej witaminy w budowaniu i wzmacnianiu układu odpornościowego. Działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, zapobiega zakażeniom, przyspiesza gojenie się ran. Chroni nabłonek układu oddechowego przed atakiem drobnoustrojów. Znane jest również jej działanie przeciwnowotworowe. Wpływa na płodność i rozwój embrionalny. Pobudza szpik kostny do wytwarzania krwinek czerwonych. To dzięki tej witaminie możemy cieszyć się piękną skórą, mocnymi paznokciami i lśniącymi włosami.

Witaminę A możemy znaleźć w wielu produktach zarówno pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. W produktach zwierzęcych witamina A występuje pod postacią retinolu i jego pochodnych. Najlepszym jego źródłem są podroby, niektóre gatunki ryb i jajka. W produktach roślinnych witamina A występuje jako kartenoidy. Najwięcej ich można znaleźć w marchwi, szpinaku, sałacie, jarmużu, pomidorach, czerwonej papryce, słodkich ziemniakach, dyni, brzoskwiniach, morelach, wiśniach i śliwkach. Witaminę te znajdziemy także w produktach mleczarskich- mleku i maśle. Najczęściej wybieranym produktem pod względem suplementacji, zawierającym największą ilość witaminy A jest tran pochodzenia rybiego.

Niestety jak ze wszystkim, możemy mieć do czynienia zarówno z niedoborem jak i przedawkowaniem witaminy A.

Objawy niedoboru witaminy A:

  • problemy ze wzrokiem- tzw. kurza ślepota, która objawia się pogorszonym widzeniem nad ranem i wieczorem,
  • sucha i zaczerwieniona skóra, szczególnie na ramionach, udach, łokciach i kolanach,
  • trądzik
  • pogorszenie stanu paznokci- stają się kruche i łamliwe,
  • kiepska kondycja włosów- kruchość i łamliwość,
  • zespół suchego oka
  • łysienie
  • upośledzenie  układu immunologicznego- zwiększona podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • utrudniony rozwój fizyczny

Objawy nadmiaru witaminy A:

  • nerwowość, nadpobudliwość
  • nudności
  • wymioty
  • bóle głowy, stawów i mięśni
  • powiększenie wątroby i zaburzenia jej funkcji
  • zmniejszenie zawartość wapnia w kościach

​Co istotne, bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na suplementację witaminy A i spożywanie bogatych w nią produktów  przez kobiety ciężarne. Nadmiar retinolu u przyszłej mamy może powodować wady wrodzone płodu.

Poziom witaminy A oznaczyć można poprzez badania krwi. Jeśli badania wykażą jej niedobór, należy go uzupełnić, jeśli nadmiar- ograniczyć spożywanie. Najlepiej jednak zasięgnąć konsultacji lekarskiej w celu ustalenia odpowiedniej dawki witaminy i diety.

Z racji faktu, że witamina A bierze udział w syntezie kolagenu jest ona jednym z podstawowych składników kosmetyków. Retinol jest składnikiem kremów przeciwdziałającym starzeniu, poprawiających ogólną kondycję skóry, jak i tych, które pomagają w leczeniu trądziku. Leczenie trądziku retinolem (bądź pochodnymi tego związku) jest jednak długie i trudne. Wymaga konsultacji i stałej opieki lekarza.  Efekty są jednak bardzo dobre. Poprawia się wygląd skóry, jej sprężystość, a trądzik znika. Trzeba jednak pamiętać, że długoczasowe stosowanie preparatów z witaminą A powoduje nadmierną wrażliwość skóry na światło. Dlatego wszystko należy stosować z umiarem, a kurację retinoidami powierzyć w ręce specjalistów.

ProjektSukces

www.projekt-sukces.pl

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Trening podczas miesiączki

Czas czytania: 2 min Tytułowy wątek rozważany jest bardzo często – zwłaszcza przez kobiety, które są na początku swojej przygody z treningami. Czy można trenować podczas miesiączki? Nie ma