Woda życia i energii – dlaczego pić wodę i kiedy ją pić

47894681 - drink water. woman's hand pouring fresh pure water from pitcher into a glass. health and diet concept. healthy lifestyle. healthcare and beauty. hydratation.
Czas czytania: 2 min

Znasz ten temat: pijesz wodę, kiedy chce Ci się pić? Albo właściwie: nie pijesz wody, bo pijesz inne napoje, nawet te zdrowe typu ziołowe herbaty. Masz wrażenie, że puchniesz i nie masz energii. A pijesz dużo, przecież o tym wiesz. Te i inne problemy spotykają nas na co dzień. Chcecie wiedzieć, jak sobie z tym radzić?

Woda. Nie na próżno mówi się, że to podstawowy napój, podstawowa ciecz, która utrzymuje nas przy życiu: składamy się w niej w 70%. Ale to, w jaki sposób i jak często pijecie wodę ma kluczowe znaczenie dla jej przyswajania, a także nawodnienia organizmu.

Kiedy pić? Tak naprawdę: pić wodę należy trochę nawykowo. Wtedy, kiedy po prostu pracujesz, funkcjonujesz – woda dodaje energii, rozjaśnia myślenie i nawadnia organizm, co poprawia jego ogólne funkcjonowanie. Jeśli pijesz dopiero, gdy czujesz pragnienie – to zazwyczaj oznacza, że tak naprawdę jesteś już lekko odwodniony i organizm sygnalizuje to poprzez pragnienie. Dlatego zapobiegaj temu stanowi: gdy czujesz pragnienie oznacza to, że Twoje funkcjonowanie jest już na gorszym poziomie niż zwykle.

Ile pić? Co najmniej 2 l na dobę, na dobry start. Jeśli pijesz więcej (wody, bo głównie o nią tu chodzi) to super, mniej oznacza, że na pewno nie zaspokajasz dziennego zapotrzebowania na wodę. Czym to się kończy? Sennością, bólami głowy, atakami głodu (organizm zastępuje pragnienie głodem), opuchlizną (zwłaszcza na łydkach i kostkach), zawrotami głowy. W najgorszym przypadku oczywiście omdleniem, ale to już skrajność. A jednak lepiej mieć pod ręką szklankę wody.

Czy tylko woda jest napojem nawadniającym? Nie. Woda, herbaty ziołowe oraz herbata zielona, woda z dodatkami (np. wyciśniętą cytryną, listkiem mięty, szczyptą imbiru). Jednak na stałe nie da się zastąpić wody, nawet najzdrowszą herbatą. Można ewentualnie łączyć różne napoje, skupiając się na tych nawadniających, a nie na tych, które wypłukują wodę z organizmu (czarna herbata, kawa).

Jak pić? Bardzo ważne pytanie. Nie można wypić “duszkiem” butelki wody, bo po prostu chce nam się pić w danej chwili. Tzn. oczywiście, że można, ale taki sposób nawadniania organizmu kończy się jedynie tym, że woda przelatuje przez nas, zupełnie nie dając pożądanego efektu odżywienia organizmu od wewnątrz. Wodę należy sobie dawkować, zarówno w trakcie wysiłku, jak i w dni nie treningowe, popijając ją łyk po łyku, przez cały dzień. W ten sposób woda jest przyswajana przez organizm, lepiej się wchłania i oddaje nam substancje mineralne, które są w niej zawarte, a nas odżywia i powoduje, że rzadziej odczuwamy głód.

Jeśli po przeczytaniu całego artykułu jeszcze nie sięgnęliście po szklankę wody… koniecznie zróbcie to teraz!

Polecamy także:

Kombinowanie na poziomie master, czyli kiedy sport jest nielegalny… – MEGAFORMA

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

A gdyby tak trochę pokory…

Czas czytania: 3 min Zdawać by się mogło, że nie jest niczym dziwnym, iż człowiek ze swej natury lubi być chwalony, doceniany i podziwiany. Bez względu na branżę, w

Udręka to niesłychana, kiedy bolą nas kolana…

Czas czytania: 4 min Ileż to razy w przypadku sportowców, osób aktywnych, czy nawet niespecjalnie usportowionych ludzi można usłyszeć: bolą mnie kolana. Staw kolanowy w ludzkim organizmie jest niewątpliwie

Głowa to podstawa!

Czas czytania: 3 min Kiedy trenujemy, czynnie uprawiamy sport i po prostu dbamy o swój wygląd i muskulaturę, często martwimy się o przysłowiowe spadki mięśniowe, kontuzje, czy ewentualnie serce.