Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Wylecz i nie rezygnuj z treningu!

Jak wyleczyć nietrzymanie moczu?
Czas czytania: 2 min

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to bardzo częsty problem. Dla wielu osób bywa krępujący. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to choroba jak każda inna i zawalczyć o zdrowie. Komfort w trakcie treningu jest bardzo ważny i od niego w dużej mierze zależą nasze efekty.

Co to jest wysiłkowe nietrzymanie moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to mimowolne oddawanie moczu pod wpływem jakiegoś czynnika zewnętrznego. Może to być kichnięcie, śmiech czy aktywność fizyczna. Ilość oddanego nieumyślnie moczu zależy od stopnia zaawansowania choroby. Może to być od kilku kropel aż do opróżnienia całego pęcherza.

Przypadłość ta dotyka częściej kobiet niż mężczyzn, jednak panowie także są na nią narażeni. Spowodowana jest osłabieniem mięśni głębokich odpowiadających za kontrolę mikcji. Mięśnie te słabną z wiekiem, co jednak nie oznacza, że każda osoba w podeszłym wieku boryka się z tym problemem i nic nie można z nim zrobić. Młode osoby także uskarżają się na wysiłkowe nietrzymanie moczu. Czynnikami, które sprzyjają występowaniu tej dolegliwości są między innymi: palenie papierosów, otyłość, brak aktywności fizycznej czy problemy hormonalne. Wysiłkowe nietrzymanie moczu może mieć niekiedy charakter czasowy i minąć samoistnie. Dzieje się tak często w przypadku ciąży, a także w okresie poporodowym. Wraz z liczbą porodów rośnie jednak ryzyko, że problemy te nie miną same z siebie. Należy wtedy wdrożyć odpowiednie metody leczenia.

Nietrzymanie moczu a aktywność fizyczna

Czynnikiem zwiększającym ryzyko niekontrolowanego oddawania moczu jest aktywność fizyczna. W trakcie wykonywania niektórych ćwiczeń osłabione mięśnie dna miednicy nie są w stanie odpowiednio zacisnąć ujścia cewki moczowej. Dzieje się tak w szczególności podczas różnego rodzaju podskoków, biegania czy spięć brzucha. Niekiedy to podczas treningu obserwujemy pierwsze symptomy nadchodzącego schorzenia. Jest to moment, kiedy powinniśmy udać się do specjalisty. Im wcześniej rozpoczniemy leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu, tym większa szansa na całkowite pozbycie się problemu.

Mimo że to w trakcie ćwiczeń ruchowych następuje niechciane oddawanie moczu, to nie sport jest przyczyną tej dolegliwości. Wręcz przeciwnie, odpowiednio dobrany trening może wspomóc nas z walce z tym wstydliwym problemem.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – jak wyleczyć?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu można leczyć na trzy sposoby: odpowiednimi ćwiczeniami, farmakologicznie oraz operacyjnie. Ten ostatni sposób jest przeznaczony dla osób w bardzo zaawansowanym stadium, którym nietrzymanie moczu przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu i utrudnia normalne życie.

Kiedy problem nietrzymania moczu jest w pierwszej fazie i występuje sporadycznie w określonych sytuacjach warto zacząć od ćwiczeń mięśni Kegla. Polegają one na umiejętnym napinaniu i rozluźnianiu mięśni głębokich w celu ich wzmocnienia. Warto skonsultować poprawność wykonywanych ćwiczeń z fizjoterapeutą. Na rynku znajdziesz specjalizujących się w temacie ekspertów – fizjoterapeutów urologicznych lub uroginekologicznych. Należy przy tym uzbroić się w cierpliwość, gdyż tylko ćwiczenia wykonywane regularnie przez co najmniej kilka miesięcy przyniosą pożądane rezultaty.

W przypadku kobiet warto udać się do specjalizującej się w nietrzymaniu moczu położnej lub lekarza ginekologa. W przypadku mężczyzn będzie to lekarz urolog. Po przeprowadzeniu specjalistycznego badania ocenią oni, jaka metoda leczenia będzie w twoim przypadku najkorzystniejsza.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Zupa krem z pomidorów i soczewicy

Czas czytania: < 1 min Zupa krem z świeżych pomidorów z dodatkiem soczewicy Składniki: 500ml wody bulion warzywny ze słoiczka bądź w kostce 1/2 cebuli 1 marchew 5 pomidorów 50g

Sałatka z komosą ryżową i fetą

Czas czytania: < 1 min Sałatka z komosą ryżową, fetą, żurawiną, cukinią i pomidorkami Sałatka z fetą świetnie się komponuje z suszoną żurawiną która dodaje sałatce słodkości i równoważy słoną

Tarta kokosowa

Czas czytania: < 1 min Krucha tarta z kokosowym kremem budyniowym i prażonymi migdałami Sładniki na spód: 200g mąki orkiszowej 1 jajo kurze 100g masła lub oleju kokosowego 50g ksylitolu