Żywność przetworzona – dlaczego lepiej jej unikać?

infoplanet_zdrowie_przetworzona_zywnosc_to_koniecznosc-1140x620-1
Czas czytania: 2 min

Czym jest przetwarzanie żywności i dlaczego uznawane jest za szkodliwe? Jak unikać tego, co szkodliwe i skupiać się na żywności naturalnej, a jednocześnie jeść smacznie? Czy smacznie i zdrowo idzie w parze? Staramy się odpowiedzieć na te pytania.

Nie zapominajmy, że nie każdy sposób przetwarzania żywności jest zły. Przecież przetwarzanie to wszelkie rodzaje obróbki, a zatem marynowanie, kiszenie, gotowanie, pieczenie – to także przetwarzanie żywności.

Jednak niestety, już od połowy XX wieku poza przetwarzaniem tradycyjnym, które służy dla naszego zdrowia sprawiając, że produkty stają się zdrowsze, smaczniejsze i lepiej strawne, pojawiły się inne, sztuczne i szkodliwe metody przetwarzania żywności.

Metody przemysłowe to np:

  • oddzielanie mechaniczne
  • liofilizacja
  • pakowanie próżniowe
  • poddawanie promieniowaniu
  • termizacja
  • sterylizacja
  • suszenie rozpyłowe
  • obróbka podczerwienią

Prawdopodobnie o niektórych z tych metod nie słyszeliście – ponieważ nie zawsze czytamy szczegółowo etykiety, a też nie wszystkie metody są na nich wymieniane. Ogółem za żywność przetworzoną uznaje się właśnie tą, która została poddana obróbce przemysłowej. Oprócz samej metody obróbki często zawiera ona też dodatkowe substancje; poza przyprawami są to też sztuczne dodatki, jak np. liczne substancje typu E. Jak zatem wybrać zdrowe alternatywy?

Na pewno czytając etykiety. Pierwsza wskazówka jest taka, że na etykiecie skład podaje się malejąco, czyli to, czego jest najwięcej, znajduje się na pierwszym miejscu. Jeśli kupujesz sok, a w składzie na 2 miejscu zamiast dodatków owocowych czy wody znajduje się cukier – to nie jest dobry znak. Niewątpliwie do listy najbardziej szkodliwych produktów zaliczamy te, które nie tylko mają mnóstwo substancji dodatkowych, ale dodatkowo – substancje te mogą wchodzić w interakcje i być jeszcze bardziej szkodliwe, o czym zwykle nawet nie wiemy. Do takich produktów należą;

nuggetsy, hamburgery z restauracji fast food, hot-dogi, słodzone napoje, najczęściej gazowane, gotowe sosy do sałatek i innych potraw (zarówno w proszku, jak i w płynie), płatki śniadaniowe (przetworzone i słodzone), chipsy.

Warto zrewidować zarówno swoją codzienną dietę, jak i koszyk zakupów. A na koniec, kiedy idziemy w weekend do restauracji, wybierajmy raczej te, które serwują slow food, jedzenie naturalne, nisko przetworzone lub przetwarzane w sposób naturalny. Dla zdrowia.

Polecamy także:

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Powiązane posty

Podaruj sobie trochę optymizmu!

Czas czytania: 4 min Serotonina jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu odpowiedzialnym za np. kontrolę nastroju i samopoczucia, humor, czy procesy zasypiania, a także ma wpływ na potrzeby

Powroty – UNSTOPPABLE

Czas czytania: 2 min Czy są wśród nas fani zajęć grupowych fitness? Wiemy, że tak. A jeśli tak, to na pewno z radością przyjmiecie fakt, że już 2.10.2021 odbędzie

Prozdrowotne właściwości miodu

Czas czytania: 2 min Któż z nas nie lubi miodu? Jego słodki smak i zapach budzi w nas skojarzenia z dzieciństwa. Ma dobroczynne właściwości dla naszego organizmu, dlatego warto